شناسهٔ خبر: 98779 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان خبر داد؛

تکمیل طرح جامع اصفهان با رویکرد نوین در سال ۱۴۰۱

محمد بناییان اصفهان معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه تکمیل طرح جامع شهر با رویکرد نوین حدود یک سال و نیم زمان می‌برد و سال ۱۴۰۱ آماده می‌شود. گفت: این طرح تمامی مباحث زیست محیطی، توسعه شهری، بحران‌ها، میراث فرهنگی و غیره را در بر می‌گیرد.

محمد بناییان معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ با بیان اینکه معمولا این استان در تهیه انواع طرح‌های شهری پیشرو بوده است گفت: به عنوان مثال اصفهان اولین کلانشهری بود که سند پهنه‌بندی را تهیه و ضوابط مرتبط با آن را به تصویب شورای عالی رساند. همچنین اولین کلانشهری که قرارداد طرح جامع به شیوه نوین را منعقد کرد این کلانشهر بوده است.  

 وی با بیان اینکه سابقه تهیه و تصویب آخرین طرح جامع برای شهر تاریخی اصفهان مربوط به اواخر دهه ۶۰ خورشیدی است. گفت: طرح‌های جامع شهری که در گذشته تدوین می‌شد رویکردی از بالا به پایین داشتند بدین صورت که  طرح توسط مرجع دولتی تهیه می‌شد و شهروندان در جریان آن قرار نمی‌گرفتند.  

معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: اصلاح رویکرد به شیوه نوین اشاره به این موضوع دارد که تهیه برنامه به جای کاملاً متمرکز و دولتی، در یک محیط شفاف و با مشارکت جمعی و نهادی (رویکرد از پایین به بالا) صورت پذیرد.  

وی عنوان کرد: وجود مسائل و چالش‌ها ضرورت تهیه یک طرح جامع جدید را بیش از پیش آشکار ساخت و وزارت راه و شهرسازی به این نتیجه رسید که تهیه طرح‌ها به سبک قدیم به ویژه در کلانشهرها و با آن سطح خدمات دیگر پاسخگو نیازها نیست لذا تهیه یک برنامه جامع با رویکرد مردمی و مشارکت همه جانبه آنها، در دستور کار مجموعه وزارت راه و شهرسازی و مدیریت شهری استان قرار گرفت.  

بناییان با بیان اینکه قدم‌های خوبی در راستای تهیه این طرح برداشته شده است گفت: اصفهان بعنوان پایلوت کشوری در تهیه طرح جامع با رویکرد نوین بوده است لذا  ضمن برگزاری جلسات موثر در این زمینه توانستیم در مرحله اول، گزارش تشخیص (گزارش بررسی مشکلات موجود شهر شامل مبحث آب، محیط زیست، ترافیک و ...) را به تایید شورای راهبری و کارگروه امور زیربنایی برسانیم و به لطف خدا پس از انتخاب مشاور آمادگی لازم برای مرحله دوم این فرآیند را داریم.  

وی بیان داشت: طرح جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین تمامی مباحث زیست محیطی، توسعه شهری، بحران‌ها، میراث فرهنگی و غیره را در بر می‌گیرد و به برنامه‌ریزی برای دیگر پروژه‌ها و طرح‌ها کمک می‌کند.  

 معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه تکمیل طرح جامع شهر با رویکرد نوین حدود یک سال و نیم زمان می‌برد و سال ۱۴۰۱ آماده می‌شود. اظهارداشت: آماده‌سازی این طرح بیش از پیش نیازمند همراهی و همکاری شورای‌شهر و شهرداری اصفهان است.