شناسهٔ خبر: 98849 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان تاکید کرد؛ 

اصفهانی‌ها در ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی تسریع کنند/ اعلام جریمه عدم ثبت املاک؛ از محرومیت خدمات بانکی تا افزایش تعرفه برق

سامانه املاک اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: مردم عزیز اصفهان در ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی خود در سامانه ملی املاک و اسکان کشور تسریع کنند چراکه به موجب قانون، ارائه بسیاری از خدمات منوط به ثبت اطلاعات در این سامانه است.

 به گزارش پایگاه خبری وزات راه و شهرسازی (اصفهان)؛ علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت: طبق الزام قانونی (اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب دی ۱۳۹۹)، تمامی سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر مکلف هستند اطلاعات محل سکونت و املاک تحت مالکیت خود را با مالکیت‌های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی https://amlak.mrud.ir  ثبت کنند.  

وی اظهار کرد: در صورت عدم ثبت اطلاعات ملکی، آن واحد مسکونی، خالی تلقی می‌شود و برای آن ملک برگه مالیاتی صادر و در صورت عدم پرداخت مشمول جرایم مالیاتی می‌شود.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: براین اساس هر زمان که نیاز به اخذ مفاصا حساب مالیاتی برای ملک مورد نظر باشد (به عنوان نمونه در زمان فروش واحد مسکونی)، مالک آن واحد مکلف به پرداخت جرائم مالکیتی ملک می‌شود.  

وی گفت: میزان مالیات مربوطه از شش تا هجده برابر مالیات بر اجاره تعیین شده است بنابراین رقم مالیات متعلقه بسیار قابل توجه بوده و مالک متضرر می‌شود.  

 قاری‌قرآن با اشاره به اینکه مهلت ثبت اطلاعات در ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد به مردم عزیز اصفهان تاکید کرد تا در ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی خود در سامانه ملی املاک و اسکان کشور تسریع کنند چرا که به موجب قانون، ارائه بسیاری از خدمات از جمله افتتاح حساب بانکی، صدور دسته چک، خرید انشعابات برق، آب، فاضلاب و ... منوط به ثبت اطلاعات در این سامانه است.  

وی با بیان اینکه بسیاری از خدمات براساس آدرس مندرج در سامانه به ساکنین ارائه می‌شود اذعان داشت: عدم ثبت اطلاعات و عدم خوداظهاری در سامانه ممکن است مشکلات عدیده‌ای برای خانوارها (چه ساکن و چه مالکی که خوداظهاری نکرده باشد) در استفاده از این خدمات ایجاد کند.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت: وزارت نیرو مکلف است تعرفه برق کنتور املاکی که اطلاعات آن در سامانه ثبت نشده است را در بالاترین پلکان قیمتی محاسبه کند.  

 وی گفت: وزارت راه و شهرسازی به منظور سهولت در ثبت اطلاعات سکونتی خانوارها در سامانه املاک و اسکان، بصورت ۲۴ ساعته، (تلفنی و پیامکی) به سوالات مردم پاسخ می‌دهد. بر همین اساس مرکز ارتباط مردمی سامانه ملی املاک و اسکان کشور با شماره ۰۲۱۵۹۱۹۸ وشماره پیامکی ۰۲۱۱۹۳  آماده پاسخگویی به سوالات بوده و مردم عزیز می‌توانند در گفت‌وگو با کارشناسان این مرکز سوالات خود را مطرح کنند.