شناسهٔ خبر: 9903 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان شد:

تفاوت‌های بانکداری تجاری و توسعه‌ای در طرح بانک مسکن به مثابه بانک توسعه‌ای/ اهداف بانک توسعه‌ای مسکن

بانک مسکن مجری طرح پژوهشی «بانک مسکن به مثابه بانک توسعه‌ای» پژوهشکده مالی و اقتصادی مسکن و حمل و نقل گفت: در این پژوهش نحوه تأمین مالی بانک توسعه‌ای در مقایسه با بانک تجاری بررسی می‌شود.

بهرنگ اسدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره طرح پژوهشی «بانک مسکن به مثابه بانک توسعه‌ای» اظهار کرد: این طرح در پژوهشکده مالی و اقتصادی مسکن و حمل و نقل مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در حال بررسی است و موضوع آن بررسی ویژگی‌های نهاد مالی توسعه‌ای، نحوه تأمین مالی آن و چگونگی تمیزدهی بانک‌های توسعه‌ای از غیر توسعه‌ای است.

مجری طرح پژوهشی «بانک مسکن به مثابه بانک توسعه‌ای» پژوهشکده مالی و اقتصادی مسکن و حمل و نقل ادامه داد: در حال حاضر علی‌رغم وجود برخی تفاوت‌ها میان بانک مسکن و بانک‌های تجاری متعارف، همچنان در زمینه چارچوب‌های فعالیت توسعه‌ای بانک مسکن تردیدها و شبهاتی وجود دارد؛ ضمن اینکه نبود یک هسته تصمیم‌گیر در زمینه سیاست‌گذاری فعالیت‌های توسعه‌ای در بانک مسکن احساس می‌شود که این پژوهش می‌تواند به این نیاز پاسخ دهد.

پژوهشگر اقتصاد بانکداری با اشاره به برخی انتقادها به بانکداری توسعه‌ای متعارف در نظام بانکی کشور افزود: در این پژوهش قرار است ویژگی‌های منحصر به فرد بانکداری توسعه‌ای مسکن در ایران نسبت به تجربه‌های جهانی نیز لحاظ شود؛ ضمن اینکه تغییرات مورد نیاز در قوانین،‌ آیین‌نامه‌ها و اسناد بالادستی بانک مسکن برای اجرای بانکداری توسعه‌ای از سوی این بانک بررسی خواهد شد.

وی اهداف بانک توسعه‌ای مسکن را «حمایت از توسعه اقتصادی کشور در بخش مسکن با کمک‌های مستقیم و غیر مستقیم دولت» و «پذیرش ریسک مالی پروژه‌های دارای آثار خارجی مثبت که دیگر بانک‌ها تمایلی به ورود به آن را ندارند»، ذکر کرد و یادآور شد: این اهداف از طریق اعطای تسهیلات میان و بلندمدت مسکن محقق می‌شود./

نظر شما