به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، جلیل اسلامی گفت: در سالهای اخیر بهطور میانگین سالانه ١٥٠ میلیون تن کالا به بنادر شمالی و جنوبی کشور وارد شده است، بیان کرد: البته ظرفیت واقعی بنادر خیلی بیشتر از این رقم و در حدود ٢٠٠ میلیون تن در سال است.
وی با بیان اینکه بنادر کشور پاسخگوی ترافیک بالای کشتیها و کالاها پس از لغو تحریم ها باید باشند گفت: برای آنکه بتوانیم همراستا با تغییرات حملونقل دریایی دنیا پیش برویم، طرحهای توسعهای در اکثر بنادر کشور از جمله بوشهر، امام خمینی، شهید رجایی و ... یا شروع شده یا در حال انجام است.
او با اشاره به اینکه یکی از اهداف اجرای طرحهای توسعهای افزایش ظرفیت پذیرش بنادر کشور است، گفت: هماکنون نرم دنیا در بحث ظرفیت کشتیها برای حمل کانتینر هفت هزار TEU است که به مرور به ١٠ تا ١٢ هزار TEU و حتی بیشتر نیز در حال افزایش است.
وی تاکید کرد ظرفیت جابجایی کالا در بنادر کشور با توجه به شرایط، قابل ارتقاء است.
معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر ودریانوردی با بیان اینکه افزایش مقیاس حمل کانتینر و کاهش کرایه حمل در افزایش اندازه کشتیها تاثیرگذار بوده است، افزود: برخی خطوط کشتیرانی بزرگ دنیا مانند مرسک به دنبال استفاده از کشتیها با ظرفیت ١٩ تا ٢٠ هزار TEU هستند این خطوط بزرگ کشتیرانی معمولا ٢٠ درصد از ترافیک حملونقل دریایی دنیا را به خود اختصاص میدهند.
اسلامی با تاکید بر اینکه باید در فازهای توسعهای بنادر بتوانیم به چنین ظرفیتی دست یابیم در پاسخ به این پرسش که چقدر زمان نیاز است تا بنادر کشور به این سطح از پذیرش کانتینر برسند، بیان کرد:پروژههای توسعهای بنادر برای ساخت اسکلهها و لنگرگاههای جدید معمولا بین سه تا چهار سال زمان میبرد.
وی با بیان اینکه اجرای پروژههای توسعه در بنادر در همین محدوده زمانی عملیاتی میشود، یادآور شد: در گذشته کشتی هایی با ظرفیت هشت تا ٩ هزار TEU به بنادر ایران تردد داشتهاند که این روند با پهلوگیری کشتیهای بزرگتر در حال تغییر است .
معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه برای تامین مالی پروژههای توسعهای بنادر از روشهای مختلف بهره میبریم، گفت: اجرای طرحهای توسعهای سازمان بنادر ودریانوردی با استفاده از تلفیقی از روشهای مختلف تامین مالی انجام میشود که در این زمینه میتوان به منابع داخلی این سازمان، فاینانس، همکارهای مشترک بخش خصوصی و عمومی (دولتی)، اوراق مشارکت، منابع بانکی و... اشاره کرد.
اسلامی گفت :در اجرای طرحهای توسعهای بنادر اولویت با جذب سرمایههای خارجی است. وبه حضور مدیران کشتیرانیهای بزرگ دنیا در ایران برای ازسرگیری مجدد خطوط کشتیرانی اشاره کرد و گفت:خوشبختانه اخیرا رویکرد خطوط بزرگ کشتیرانی دنیا با توجه به اتفاقات اخیر و توافق هستهای، به بنادر تغییر کرده به طوری که بیشتر آنها در حال برنامهریزی برای راهاندازی دوباره خطوط خود به بنادر ایران هستند.
وی افزود: در این راستا با مدیران شرکت کشتیرانی CMA CGM که سومین خط کشتیرانی کانتنیری بزرگ جهان است مذاکراتی را داشتیم و آنها در حال برنامهریزی برای ورود کشتیهای خود به بنادر کشور هستند.
اسلامی با بیان اینکه این شرکت کشتیرانی فرانسوی ششم آگوست ٢٠١٥ میلادی (١٥ مرداد) را برای ورود به بنادر ایران اعلام کرده است، خاطرنشان کرد: اولویت اول این شرکت برای شروع مجدد فعالیتها در ایران راهاندازی خطوط لاینر است، پس از این موضوع نیز آنها برای سرمایهگذاری در حوزه دریایی و بندری اعلام آمادگی کردهاند که در آینده جزئیات آن اعلام خواهد شد/.
نظر شما