شناسهٔ خبر: 99198 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

ایران می‌تواند مسیر ترانزیت ریلی کشورهای منطقه باشد

مراسم تکریم و معارفه مدیران عامل پیشین و جدید راه‌آهن با حضور وزیر راه و شهرسازی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: ایران می‌تواند مسیر ترانزیت ریلی کشورهای منطقه باشد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در  مراسم تکریم و معارفه مدیران عامل پیشین و جدید شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران شمن اشاره به آمادگی مجلس برای پشتیبانی از اهداف راه‌آهن گفت: بر اساس برنامه ششم باید حداقل ۳۰ درصد بار کشور از طریق شبکه ریلی جابجا شود که امروز این عدد کمتر از ۱۰ درصد است. باید کالبدشکافی شود چرا به این هدف نرسیدیم و فاصله خیلی زیاد است. یکی از دلایل اصلی این است که شبکه ریلی در کشور کامل نیست و خیلی از کانون‌های بار کشور به شبکه سراسری راه‌آهن متصل نیست.

وی با بیان اینکه  همه بار توسعه شبکه بر دوش دولت است و جاذبه ورود بخش خصوصی را به این حوزه ایجاد نشده است، افزود: از سوی دیگر بازدهی قراردادها با خارجی‌ها در توسعه ریلی بسیار بسیار پایین بوده است. در برنامه پنجم ۲۰ درصد آورده دولت در تامین فاینانس را از وزارت نفت تامین کردیم اما انتظارات در این بخش برآورده نشد. امیدواریم مدیرعامل جدید راه آهن این موضوع را مد نظر قرار دهد.

رضایی کوچی با بیان این‌که رقابت غیرمنصفانه ریل و جاده یکی از دلایل عدم تحقق اهداف ریلی است، گفت: کُندی سرعت شبکه ریلی یکی دیگر از مصائب این بخش است،‌در زمان حاضر متوسط سرعت کمتر از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت است. این درحالی است که ایران می‌تواند مسیر ترانزیتی کشورهای منطقه باشد، با وجود تلاش‌هایی که صورت گرفته اما در بخش کریدورهای شمال و جنوب موفق عمل نکرده‌ایم.

وی با اشاره به ظرفیت بالای نیروی انسانی در کشور افزود:  باید به توان داخلی توجه ویژه‌ای داشته باشیم؛ معتقدم اگر در صادرات خدمات فنی مهندسی درست عمل کنیم می‌توان معادل درآمد‌های نفتی، درآمد داشته باشیم. متاسفانه به دلیل ضعف دیپلماسی صادرات خدمات فنی مهندسی ضعیف است.