شناسهٔ خبر: 99262 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای:

٣ هزار کیلومتر راه روستایی و فرعی کشور در انتظار آسفالت / مشکل کمبود قیر به زودی حل می‌شود

خداداد مقبلی عملیات اجرایی آسفالت سه هزار کیلومتر راه روستایی و فرعی کشور با تامین قیر به زودی آغاز می شود تا استان‌هایی که از لحاظ راه روستایی ضریب برخورداری کمتری دارند، بتوانند به میانگین کشوری نزدیک شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خداداد مقبلی، معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حاشیه بازدید از پروژه‌های در دست اقدام
راه‌های روستایی استان البرز با اشاره به وضعیت راه‌های روستایی کشور اظهار کرد: درحال حاضر۷۰ هزار کیلومتر از راه‌های روستایی کشور فاقد آسفالت و ۱۱۲ هزار کیلومتر نیز آسفالته است..

وی افزود: درحال حاضر سه هزار کیلومتر راه روستایی با اجرای طرح ابرار و عقد قرارداد توسط ادارات کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان‌ها با پیمانکاران آماده آسفالت است اما به دلیل کمبود قیر هنوز کار به پایان نرسیده است تا حداقل استان‌هایی که از لحاظ راه روستایی ضریب برخورداری کمتری دارند بتوانند به میانگین کشوری نزدیک شوند.

این مسئول بیان کرد: در مجموع هفت هزار و ۲۲۲ روستای کشور که بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند نیازمند احداث راه روستایی هستند و باید برای آنها ۳۲ هزار کیلومتر راه ساخته شود که ساخت آن به اعتباری بالغ بر ۴۵ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

مقبلی با تاکید براینکه برنامه ساخت راه‌های روستایی کشور براساس اعتبارات تخصیص یافته تعیین می‌شود، گفت: با توجه به شرایط اعتباری کشور معمولا سالانه بیشتر از پنج هزار کیلومتر راه روستایی نمی‌توان احداث کرد که برای تحقق آن هم حداقل ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است، اگر این اعتبار سالانه تامین شود براساس چشم‌انداز پنج ساله، ۳۲ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور ساخته خواهد شد.

وی گفت: ضریب برخورداری راه‌های روستایی در کشور حدود ۸۱ درصد است که در این میان استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، کردستان، خراسان شمالی، آذربایجان غربی ضریب برخورداری زیر ۷۰ درصد دارند و جز استان‌های کم برخوردار در حوزه راه‌های روستایی محسوب می‌شوند که توزیع اعتبارات امسال بیشتر برای ساخت راه در این استان‌ها در اولویت قرار گرفته است.

این مسئول ادامه داد: همچنین از بین ۴۶۲ شهرستان کشور، ۷۲ شهرستان ضریب برخورداری کمتر از ۷۰ درصد دارند که در نامه‌‌ای که وزیر وقت راه و شهرسازی به رئیس مجلس شورای اسلامی و استانداران ابلاغ کرده است اولویت توزیع اعتبار کاملا مشخص شده و بر اساس آن شهرستان‌های کم‌برخوردار بالای ۱۰۰ خانوار برای ساخت راه‌های روستایی در اولویت اول قرار گرفته‌اند که اعتبارات نیز براساس همین رده‌بندی به استان‌ها اختصاص داده شده است.

مقبلی توضیح داد: براساس همین نامه، شورای برنامه‌ریزی استان‌ها نیز مکلف هستند که اولویت‌ها را برای توزیع اعتبارات به شهرستان‌ها و روستاهای کم برخوردار اختصاص دهند تا پروژه آسفالت راه‌های خاکی با سرعت بیشتری اجرایی شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مشکل کمبود قیر برای ساخت راه‌های روستایی اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی قرار بود وزارت نفت ۱۵ هزار میلیارد تومان قیر در اختیار دستگاه‌هایی مثل بنیاد مسکن، شهرداری‌ها و راهداری‌ها که از قیر استفاده می‌کنند قرار دهد اما اجرای این مصوبه با مشکلاتی روبه رو شد که در نهایت بعد از رفع مشکلات این مصوبه دیروز نهایی شد و امیدواریم ظرف هفته آینده موضوع قیر به طور کامل حل شود تا بتوانیم حواله آن را برای استان‌ها صادر کنیم هرچند باتوجه به شروع فصل سرما و شرایط جوی نامناسب در بسیاری از استان‌های سردسیر انجام عملیات آسفالت راه‌ها دیگر ممکن نیست و باید تا بهبود شرایط آب و هوایی صبر کنیم.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه به موضوع نگهداری راه‌های روستایی و فرعی اشاره کرد و افزود: در کل کشور ۳۷ هزار کیلومتر راه فرعی داریم که عمر سرویس‌دهی بعضی از آنها به بالای ۳۰ سال می‌رسد که دیگر کارایی لازم را ندارند و ضریب ایمنی آن‌ها پایین است و باید اعتبار لازم برای ایمن‌سازی آنها در نظر گرفته شود تا از بروز تصادفات و حوادث جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد از مسیرها در حوزه راه‌های روستایی و فرعی کشور نیازمند بهسازی و روکش آسفالت هستند، افزود: عملیات روکش آسفالت برای راه‌های روستایی سالانه به اعتباری بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان و برای راه‌های فرعی ۱۲ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، این مسئول در پایان بر ضرورت فرهنگسازی رسانه‌ها در حوزه ارتقای ایمنی کاربران جاده‌ای و اصلاح رفتارهای ترافیکی تاکید کرد و گفت: بخشی از تصادفات در حوزه راه‌های روستایی و فرعی مربوط به خطاهای انسانی است که با اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی از سوی رسانه‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.