شناسهٔ خبر: 99390 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در سفر به استان اردبیل انجام شد:

بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژه احداث تونل شمالی حیران

بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژه احداث تونل شمالی حیران در استان اردبیل بازدید کرد.

ابه گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر روز دوم خود به استان اردبیل از پروژه تونل شمالی حیران در محور اردبیل-آستارا بازدید کرد. محور اردبیل-آستارا یکی از راه‌های شریانی پرتردد استان محسوب می‌شود و تونل حیران گلوگاه اتصال استان اردبیل به تهران و استان‌های شمالی و شرقی کشور است. 

توریستی بودن منطقه و به تبع آن ازدحام ترافیک بیش از حد در این محور باعث می‌شود که در پیک ترافیک روزانه بالغ بر ۲۴ هزار وسایط نقلیه از آن عبور کند و تنها تونل موجود در مسیر جوابگوی ترافیک عبوری نیست که این مساله موجب راهبندان شدید در ایام تعطیل، افزایش هزینه‌های سوخت و اتلاف زمان می‌شود. بنابراین احداث تونل جدید در کنار تونل قدیمی موجب کاهش ترافیک و کاهش زمان سفر و تسهیل تردد در این محور خواهد شد.

احداث تونل جدید از سال ۱۳۹۹ آغاز شده و تاکنون برای این پروژه  ۱۵۵ میلیارد ریال هزینه شده است. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه ۸۰۰ میلیارد ریال باشد. طول این پروژه ۲/۷ کیلومتر شامل تونل و راه‌های طرفین است و بیش از ۷۰۰ متر از مسیر را تونل تشکیل می‌دهد.

افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جاده‌ای، حذف راهبندان‌های طولانی در ایام تعطیل سال و توسعه ترانزیت کالا و مسافر با تسهیل تردد در کریدور شمال به غرب کشور از جمله مزایای این طرح است.