شناسهٔ خبر: 99430 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه‌و‌شهرسازی در پایان سفر خود به استان اردبیل تاکید کرد:‌

ساخت ۸۰ هزار واحد مسکن سهم چهار ساله استان اردبیل/ متقاضیان مسکن در سامانه جدید ثمن ثبت‌نام کنند/ لزوم برنامه‌ریزی برای حل مشکل سوخت‌رسانی فروگاه پارس‌آباد/ اختصاص اعتبار مناسب برای توسعه راه‌های اصلی و روستایی در اردبیل

ببینید|سفر وزیر راه و شهرسازی به استان اردبیل همزمان با هشتمین سفر استانی رییس جمهور (3) وزیر راه‌و‌شهرسازی سهم ساخت مسکن در استان اردبیل را حدود ۸۰ هزار واحد در چهار سال اعلام کرد و گفت: در گام نخست باید ساخت ۴۰ هزار واحد را آغاز کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، رستم قاسمی در جلسه‌ای فوق‌العاده‌ پیش از بازگشت از سفر سه روزه خود به استان اردبیل، اظهار داشت: با نگرش تولیدی موجود، تسهیلات بسیار خوبی برای ساخت مسکن در نظر گرفته شده است.

وی با اظهار اینکه در بحث تامین زمین برای ساخت ۸۰ هزار واحد تعیین شده تصمیماتی گرفته شده است، تصریح کرد: در این خصوص تصمیم گیری هایی به عمل آمد تا طبق آن با انجام اقداماتی، مسئله زمین را برای ساخت واحدهای اضافه بر سهمیه موجود حل کنیم.

قاسمی درعین‌حال با تاکید بر اینکه باید با اطلاع‌رسانی‌های به‌موقع و مناسب زمینه انجام سریع‌تر ثبت‌نام مردم برای مسکن را فراهم کرد، گفت: باید تعداد متقاضیان مسکن در استان اردبیل شناسایی شود؛ ضمن اینکه سوابقی نیز از گذشته در این زمینه وجود دارد.

به‌گفته وی قانون جهش تولید فرصت بسیار خوبی برای خانه‌دار شدن مردم ایجاد کرده است؛ بنابراین متقاضیان می‌توانند در سامانه جدید ثمن ثبت‌نام کنند و بدین طریق مشخص شود که چقدر متقاضی در شهرستان‌ها، روستاها و مرکز استان وجود دارند.

امضای تفاهم‌نامه با بنیاد مسکن برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد

وزیر راه‌وشهرسازی همچنین از امضای توافقنامه‌ای با بنیاد مسکن برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در گام نخست شامل ۲۰۰ هزار واحد روستایی و ۲۰۰ هزار واحد شهری خبر داد و افزود: در آینده حتما میزان واحدهای این توافق افزایش خواهد یافت و بنیاد نیز آمادگی ساخت واحدهای مورد توافق را دارد.

قاسمی وجود متقاضیان مسکن را بسیار مهم و تعیین‌کننده دانست و توضیح داد: اگر در شهری متقاضی مسکن وجود نداشته باشد، به‌طور طبیعی نمی‌توان ساخت‌وساز کرد زیرا قانون جهش تولید ساخت، متقاضی محور است یعنی باید تقاضایی وجود داشته باشد که بتوان مسئله ساخت را حل کرد.

بنابر اظهار وی باید این موضوع به‌گونه‌ای پیش برود که سقف نیازمندی استان‌ها مشخص باشد تا بتوان میزان اعتبار تخصیصی را مشخص کرد.

وزیر راه‌ و شهرسازی با اشاره به قانون جهش تولید در گام دوم انقلاب اظهار داشت: استانداران، رئیس شورای مسکن استان هستند؛ بر این اساس دارای اختیاراتی هستند که می‌توانند به موضوع مسکن سرعت بدهند.

وی با اشاره به اینکه استاندارد اردبیل دارای نگاهی عملیاتی است، گفت: با برگزاری جلسات مرتب شاهد سرعت بخشیدن به ساخت مسکن به‌عنوان یکی از شعارهای اصلی و خواسته دولت باشیم.

بر اساس برآوردها ۵۰ درصد نیازها در مرکز استان اردبیل تمرکز دارد

قاسمی با بیان اینکه مسئولیت استاندار به‌عنوان بالاترین مقام عالی دولت در استان پیگیری خواست‌های دولت است، تصریح کرد: ما نیز استاندار را در بخش‌های مختلف به‌ویژه مسکن برای حل موانع همراهی می‌کنیم.

وی همچنین با اعلام این خبر که روز جمعه ۴ هزار واحد مسکونی در شهر اردبیل کلنگ زده شد، گفت: امیدواریم مرتب و پی‌درپی در شهر اردبیل برای نیازهای موجود و آینده شاهد شروع ساخت مسکن باشیم.

به‌گفته قاسمی، بر اساس برآوردها ۵۰ درصد نیازها در مرکز استان اردبیل تمرکز دارد و باید به باید به سمتی رفت که در شهرهای مختلف هر روز شاهد شروع ساخت مسکن بود تا تعهدات انجام شود.

عقب‌ماندگی مشکل اصلی جاده‌های روستایی و بزرگراه‌های استان اردبیل

وزیر راه‌وشهرسازی در بخش دیگری از این جلسه به مسئله حمل‌ونقل استان اردبیل پرداخت و گفت: در حوزه بزرگراهی عقب‌ماندگی جدی را در استان اردبیل شاهدیم که باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم؛ در این راستا تصمیمات خوبی نیز گرفته شده است.

وی همچنین جاده‌های روستایی این استان را نیز دچار عقب‌ماندگی دانست و افزود: منابعی در این سفر پیش‌بینی شده که به کمک مسئولان استان برای راه‌های روستایی اختصاص خواهد یافت.

قاسمی در‌عین‌حال امیدوار بود که در بودجه ۱۴۰۱ بتوان اعتبارات بیشتری برای استان پیش‌بینی کرد.

وی علاوه‌بر این به مگاپروژه راه‌آهن اردبیل نیز اشاره کرد و توضیح داد: باتوجه‌به ویژگی‌های توپوگرافی منطقه، اعتباری در سفر به اردبیل برای این پروژه پیش‌بینی شد و کمک‌هایی نیز وزارت راه‌وشهرسازی خواهد کرد.

وزیر راه‌وشهرسازی با اعلام این وعده که در ۱۴۰۱ حتما قطار را در اردبیل خواهیم داشت، اظهار امیدواری کرد: در جلسه مربوطه درباره برنامه زمان‌بندی توافق شد؛ در این راستا با پیمانکاران مسیر ساخت راه‌آهن نیز جلسه داشتیم که متعهد به اجرای زمان‌بندی شدند.

لزوم چاره‌اندیشی برای سوخت‌رسانی به فرودگاه پارس‌آباد

قاسمی همچنین درباره مباحث مربوط به فرودگاه اردبیل نیز گفت: یکی از مشکلات فرودگاه اردبیل زیاد شدن پروازهای کنسلی‌ است که موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرده است؛ بنابراین مقرر شد برنامه‌ زمان‌بندی فرودگاه اردبیل را با شرایط جدید داشته باشیم.

وی با اشاره به مشکل سوخت‌رسانی به فرودگاه پارس‌آباد و تاکید بر حل این مساله، تصریح کرد: این مهم باید در دستور کار قرار بگیرد تا مشکلات سر راه سوخت‌رسانی به این فرودگاه حل شود.