شناسهٔ خبر: 9944 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛

فناوری اطلاعات در خدمت حمل و نقل عمومی درب تا درب/ جدول اقدامات برخی کشورهای توسعه یافته

حمل و نقل عمومی حمل و نقل یکپارچه در نتیجه سفرهای درب تا درب حمل و نقل عمومی ایجاد می شود. این مستلزم آنست که مانعی برای سفر مسافر فراهم نشود که منجر به دلسردی او در استفاده از حمل و نقل عمومی بجای استفاده از خودروی شخصی شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمل و نقل ترکیبی و چند وجهی و همچنین درب تا درب همیشه مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی بوده است. به همین دلیل ویژگی‌ها و موانع حمل و نقل درب تا درب به همراه نمونه هایی در کشورهای توسعه یافته در زیر مطرح شده است.

حمل و نقل عمومی چند حالتی است و باید برای داشتن جایگزین مناسبی برای خودروی شخصی تمامی حالت‌های آن از قبیل: اتوبوس، تاکسی، حمل و نقل ریلی و غیره یکپارچه شوند. به علاوه بعضی سفرها مثل پیاده روی برای رسیدن به وسایل حمل و نقل عمومی زمانگیر است در نتیجه ضرورت یکپارچه سازی گسترده حالت‌های مختلف حمل و نقل بیشتر نمایان می شود.

ویژگیهای برجسته حمل و نقل درب تا درب

- اطلاعات قبل و در طول سفر

- تعویض سرویسهای مختلف حمل و نقل عمومی

- ارتباط بین سرویس‌های مختلف حمل و نقل عمومی

- فروش بلیت برای تمامی سفرها

موانع حمل و نقل درب تا درب

- اطلاعات نا کافی

- امکانات ضعیف تبادل وسایل حمل و نقل

- ارتباطات ضعیف

- بلیت فروشی محدود

در اینجا نمونه هایی از موارد توسعه دهنده حمل نقل عمومی درب تا درب بعضی از شهرهای توسعه یافته معرفی می گردد:

شهر

جنبه های توسعه دهنده حمل و نقل درب تا درب

منچستر، انگلیس

استفاده از تکنولوژی: استفاده کنندگان می توانند زمان‌های رسیدن اتوبوس را در هر ایستگاه در منچستر با یک یا دو اپلیکیشن تلفن همراه ببینند و با استفاده از اپلیکیشن‌های دیگر می‌توانند با نگاه کردن به نقشه نزدیک شدن اتوبوس به ایستگاهشان را مشاهده کنند.

آلبورگ، دانمارک

برنامه ریزی سفر: در این شهر سیستم RTPI (سیستم اطلاع رسانی زمان واقعی سفر) همراه با طرح اولویت اتوبوس نشان داده شده که این طرح شامل بیش از ۲۰۰ اتوبوس مجهز به کامپیوتر جهت ارتباط با مرکز، کیوسک های اطلاع رسانی در بیشتر ایستگاههای مهم و غیره است.

روتردام،هلند

برنامه ریزی سفر: در روتردام اطلاعات زمان واقعی رسیدن و حرکت در ایستگاههای تراموای خطوط با کیفیت تراموا و ایستگاههای مترو برای افزایش جذابیت حمل و نقل عمومی معرفی شد.

پاریس،فرانسه

طرح اجاره دوچرخه: در ۱۵ جولای ۲۰۰۷ شهر پاریس اقدام به راه اندازی سلف سرویس اجاره دوچرخه کرد. هدف از آن کاهش آلودگی هوا و سلامتی شهروندان بوده است. این طرح بسیار موفق بوده و استقبال گسترده ای از آن به عمل آمد.  

کرن وال،انگلیس

ارتباطات: ارتباط با تمامی حالتهای حمل و نقل عمومی، کلیدی برای موفقیت حمل و نقل درب تا درب است که نمونه هایی در رابطه با توسعه این جنبه سفر موجود است. شهرکرن وال نمونه ای است که در آن اطلاعات زمان واقعی سفر برای توسعه دانستن زمان های ارتباط برای استفاده کنندگان معرفی شده است.

تورنتو،کانادا

برنامه منطقه ای حمل و نقل: این برنامه در تورنتو اهداف جاه طلبانه ای برای حمل و نقل عمومی در بازه زمانی ۲۵ ساله بوجود آورده است. برنامه ریزی برای ساخت ۱۲۰۰ کیلومتر سامانه تندرو که به موجب آن ۸۰ درصد افراد مقیم این منطقه (در مقایسه با ۴۰ درصد کنونی) در ۲ کیلومتری این سامانه تندرو زندگی می کنند.

هاگ،هلند

تبادل:برای ایجاد حمل و نقل یکپارچه، اتوبوسها، قطارها و دوچرخه ها به یکدیگر مرتبط می شوند. ایستگاه مرکزی قطار دن هاگ، گزینه های آسان تبادل با اتوبوس و دیگر سیستمهای ریلی دارد.

لندن،انگلیس

بلیت فروشی: فروش کارت بلیت هوشمند در شهرهای اروپایی استفاده می شود و لندن در این رابطه اویسترکارتهای (نوعی کارت بلیت اعتباری) بسیار مشخصی دارد. در حال حاضر از این کارت در بیشتر سیستمهای حمل و نقل عمومی لندن مثل اتوبوس، مترو، تراموا و غیره استفاده می شود.

منبع: bettertransport.org.uk

برچسب‌ها:

نظر شما