شناسهٔ خبر: 99474 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در سومین نشست آمادگی اسکاپ مطرح شد؛

تصویب نهایی پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی درخصوص نگهداری کالاهای خطرناک در محوطه‌های بندری/ تصمیم‌گیری نهایی درخصوص پیشنهاد مهم ایران برای حمایت از پروژه کریدور بین‌المللی ریلی KATI

ریل‌گذاری سومین نشست آمادگی برای چهارمین کنفرانس وزرای حوزه حمل و نقل کشورهای عضو کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (ESCAP)، به طور مجازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سومین نشست آمادگی برای چهارمین کنفرانس وزرای حوزه حمل و نقل کشورهای عضو کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (ESCAP)، در تاریخهای ۲۶ و ۲۷ مهرماه ۱۴۰۰ (۱۸ و ۱۹ اکتبر سال ۲۰۲۱) به طور مجازی برگزار شد.

 در این نشست کارشناسان دفتر طرح جامع و مدل های حمل و نقل و کارشناس دفتر امور بین الملل، به عنوان نماینده ایران در مقر اسکاپ، حضور یافتند.

موضوعات مطروحه در نشست در دو بخش "بررسی برنامه اقدام منطقه‌ای (۲۰۲۱-۲۰۲۶)" و "بیانیه وزیران حوزه حمل و نقل اسکاپ" به طور فشرده مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهادهای کشورها در هر بخش به تفصیل به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

در روز نخست نشست که به بررسی و تصویب برنامه اقدام منطقه‌ای (۲۰۲۱-۲۰۲۶) اختصاص داشت، پیشنهاد پیشین وزارت راه و شهرسازی ایران مبنی بر ارائه آیین‌نامه نگهداری کالاهای خطرناک در محوطه‌های بندری، به تصویب نهایی رسیده و در برنامه اقدام درج شد.

روز دوم نشست به بررسی بیانیه وزیران حوزه حمل و نقل اسکاپ اختصاص یافت و در آن چند پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی ایران برای ویرایش متن بیانیه به بحث گذاشته شد که پس از اعمال نظر سایر اعضا و رسیدن به نقطه توافق مشترک، در ویرایش جدید بیانیه درج شد.

در این میان پیشنهاد مهم ایران برای درج در بیانیه وزیران، درخواست حمایت از پروژه کریدور بین‌المللی ریلی KATI (قرقیزستان-تاجیکستان-افغانستان-ایران) بعلاوه چین بود که مقرر شد در نشست چهارم که فردا ۴ آبان ۱۴۰۰ (۲۶ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار خواهد شد، اعضا در خصوص این مسأله به اجماع نظر نهایی برسند.

لازم به ذکر است کریدور بین‌المللی ریلی KATI به علاوه چین که از سوی وزارت راه و شهرسازی ایران پیشنهاد شده است، در صورت تکمیل با خط استاندارد، نخستین کریدوری خواهد بود که چین را به اروپا بدون تعویض بوژی متصل خواهد کرد و افزون بر مطلوبیت بالا برای کشورهای هدف، آورده ارزی قابل توجهی برای کشور نیز به ارمغان می‌آورد.

گفتنی است کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (ESCAP)، به عنوان بزرگترین مجمع بین‌الدولی منطقه‌ای، در صدد است تا کنفرانس وزیران حوزه حمل و نقل را در تاریخ‌های ۲۳ تا ۲۶ آذرماه ۱۴۰۰ برگزار کند.