شناسهٔ خبر: 99509 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی

تشدید فعالیت سامانه بارشی در شمال کشور / احتمال وزش باد شدید و تاخیر یا احتمال لغو پروازها

هشدار هواشناسی سازمان هواشناسی کل کشور دو هشدار سطح زرد و سطح نارنجی هواشناسی منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی کل کشور با صدور هشدار سطح زرد و سطح نارنجی هواشناسی از تشدید فعالیت سامانه بارشی در شمال کشور خبر داد.

بر اساس هشدار سطح نارنجی فعالیت سامانه بارشی در گیلان و مازندران در روز سه‌شنبه تشدید خواهد شد.

نوع مخاطره این سامانه بارش شدید باران گاهی همراه با وزش باد شدید موقت، کاهش دما و در ارتفاعات بارش برف و اثر مخاطره آن بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، پدیده مه ، لغزندگی جاده ها توام با کاهش دید، تاخیر یا احتمال لغو پروازها است. بنابراین اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای و تمهیدات لازم جهت جابجایی عشایر کوچ رو، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، آمادگی راهداری برای برف احتمالی در گردنه های سردسیر توصیه می‌شود.

همچنین بر اساس هشدار سطح زرد، دو سامانه هوای ناپایدار وارد کشور خواهد شد. سامانه اول ادامه فعالیت سامانه بارشی تا چهارشنبه ۵ آبان است که بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات شمالی بارش برف را به دنبال دارد.

منطقه اثر این سامانه دوشنبه گیلان، شرق اردبیل و هرمزگان، سه‌شنبه نیمه شرقی آذربایجان شرقی، اردبیل، گلستان، هرمزگان، خراسان شمالی، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان و چهارشنبه مازندران، گلستان، خراسان شمالی، هرمزگان، مناطق شمالی خراسان رضوی و ارتفاعات استان‌های تهران و سمنان و  اثر مخاطره آن احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها بویژه در گذرگاه‌های کوهستانی و کاهش دید و احتمال تاخیر در پروازها است. بنابراین احتیاط در تردد و توقف حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در عبور از جاده‌های کوهستانی و به همراه داشتن تجهیزات زمستانی توصیه می‌شود.

سامانه دوم کاهش محسوس دما در شمال غرب سواحل شمالی دامنه البرز، مرکزی و غرب و شمال شرق کشور است که از سه‌شنبه ۴ آبان شروع شده و تا چهارشنبه ادامه دارد.  نوع مخاطره این سامانه کاهش محسوس دما (۶ تا ۱۲ درجه) در نوار شمالی کشور و اثر مخاطره آن احتمال خسارت به محصولات و ماشین آلات کشاورزی در اثر سرما و یخبندان است. بنابراین تسریع در برداشت و جابجایی محصولات باغی و زراعی به انبار، استفاده از ضدیخ در رادیاتورها و اتخاذ تمهیدات دیگر جهت پیشگیری از خسارات کشاورزی، بازبینی وسایل گرمایشی جهت جلوگیری از مسمومیت توصیه می‌شود.