شناسهٔ خبر: 99546 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اردبیل اعلام کرد:

استقرار ۲۵۶ راهدار و ۱۸۲ دستگاه ماشین‌آلات در ۲۲ پایگاه زمستانی اردبیل/ بازسازی ماشین‌آلات راهداری اردبیل شتاب گرفته است

عملیات راهداری زمستانی در جاده هراز مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اردبیل از استقرار ۲۲ پایگاه راهداری زمستانی و ۲۵۶ راهدار در استان برای زمستان پیش‌رو خبر داد.

کلیم‌اله وثوقی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه‌وشهرسازی در تشریح برنامه‌ها و اقدامات راهداری زمستانی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اردبیل، گفت: ازآنجایی‌که اردبیل استانی سردسیر از نظر شدت سرما و زمستان طولانی است، به تعداد بیشتری پایگاه راهداری زمستانی نسبت به دیگر استان‌ها نیاز دارد.

وی با بیان اینکه ادارات راهداری شهرستان‌های استان، از جمله پایگاه‌های راهداری زمستانی هستند، افزود: بقیه پایگاه‌ها در گردنه‌ها استقرار یافته‌اند که الماس در محور خلال-اسالم، حیران در محور اردبیل-نمین-آستارا، صائین، مرادلو در محور مشکین-پارس‌آباد و لنگان تعدادی از مهم‌ترین گردنه‌های استان هستند که در آنها راهدارخانه‌ مستقر کرده‌ایم.

وثوقی با یادآوری اینکه مهر ماه اولین بارش برف زمستانی کشور در محور گردنه الماس را تجربه کردیم، تصریح کرد: چهارم آبان نیز با تشدید سرما شاهد نشست برف در برخی از گردنه‌ها بودیم؛ بنابراین در مرحله اول تعدادی از راهداران را در گردنه‌ها مستقر کرده‌ایم، اما استقرار اصلی و کامل نیروها از اواخر آبان در پایگاه‌ها آغاز خواهد شد.

وی همچنین به استقرار ۲۵۶ راهدار استان در زمستان امسال اشاره کرد و درباره تجهیزات در اختیار گفت: امسال ۱۸۲ دستگاه ماشین‌آلات زمستانی را در پایگاه‌ها به‌کار گرفته‌ایم که البته تعداد آنها به‌مرور با اجاره ماشین‌آلات مورد نیاز در طول فصل به بیش از ۲۲۰ دستگاه افزایش خواهد یافت.

وثوقی از شروع عملیات آماده‌سازی ماشین‌آلات برای استقرار در نقاط دارای اولویت یک خبر داد و افزود: بقیه ماشین‌آلات نیز در طول آبان در محل‌های ویژه خود مستقر خواهند شد.

متوسط عمر ماشین‌آلات سنگین راهداری اردبیل ۲۵ سال است

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اردبیل همچنین درباره عمر ناوگان استان نیز اظهار داشت: مجموع عمر ناوگان سنگین و نیمه‌سنگین اداره کل راهداری اردبیل زیاد است؛ به‌گونه‌ای که میانگین عمر ناوگان سنگین شامل بولدوزر، لودر و گریدل ۲۵ و ناوگان نیمه‌سنگین همچون کامیون‌ها ۲۳ سال برآورد می‌شود.

به‌گفته وثوقی، خودروهای سواری این اداره کل با میانگین عمر ۱۲ سال وضعیت بهتری نسبت به سایر ناوگان آن دارند.

وی با بیان اینکه تجهیزات و ماشین‌آلات از ابزارهای مهم و اساسی در بحث نگهداری زمستانی به‌شمار می‌روند، تاکید کرد:‌ تا زمانی که ماشین‌آلات و تجهیزات راهداری خوبی نداشته باشیم، نمی‌توانیم خدمات قابل قبولی به‌ویژه در راهداری زمستانی ارائه بدهیم؛ بنابراین حساسیت خاصی در بحث نوسازی ماشین‌آلات داریم.

وثوقی در تکمیل توضیح خود اضافه کرد:‌ در بحث نوسازی ماشین‌آلات امسال ما پنج دستگاه ماشین سنگین جدید با رقم حدودی ۱۶ میلیارد تومان خریداری و به ناوگان خود اضافه کردیم؛ در کنار آن اورهال و تعمیر و بازسازی ماشین‌آلات را انجام می‌دهیم.

توقف ماشین‌آلات اداره کل اردبیل زیر ۱۰ درصد است

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اردبیل با اظهار اینکه از سال گذشته شتاب بیشتری به بازسازی ماشین‌آلات راهداری داده‌اند، گفت: بدین‌ترتیب توقف ماشین‌آلات اداره کل اردبیل زیر ۱۰ درصد است که برای این ناوگان وضعیت بسیار خوبی به‌شمار می‌رود.

با همه این تفاسیر وی با بیان اینکه ماشین‌آلات اداره کل راهداری اردبیل نیازمند تعمیرات اساسی نیستند، افزود:‌ مشکل اصلی کم بودن تعداد ماشین‌آلات است؛ هم‌اکنون اداره کل اردبیل دارای ۲۷۰ دستگاه ماشین‌آلات دارد که ۱۸۲ دستگاه آن ویژه عملیات‌های زمستانی هستند.

تامین ۳۰ هزار تن شن،‌ ماسه و نمک برای زمستان پیش‌رو

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اردبیل درباره مواد مصرفی مورد نیاز برای راهداری زمستانی نیز تصریح کرد: حدود ۳۰ هزار تن شن، ماسه و نمک را برای مصرف زمستانی فراهم کرده‌ایم.

وی با اشاره به برگزاری جلسات هماهنگی در هفته پیش‌رو با روسای ادارات شهرستان‌ها، عوامل اجرایی، استانداری و سایر دستگاه‌های شهرستانی همچون پلیس‌راه، هلال احمر و اورژانس اظهار داشت: علاوه‌براین در سال‌های اخیر سازمان هواشناسی همکاری بسیار خوبی با اداره کل راهداری استان داشته است.

وثوقی با یادآوری اینکه اداره کل راهداری استان در راهداری زمستانی، نیاز بیشتری به داشتن اطلاعات از وضعیت محورها دارد، گفت: در کنار استفاده از اطلاعات پیش‌بینی هواشناسی، سایت‌ها، تلفن گویای ۱۴۱ و داشتن ارتباط نزدیک با مرکز مدیریت راه‌ها، اداره کل هواشناسی همیشه تغییرات جوی را برای اداره کل راهداری ارسال می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که اداره کل راهداری استان چقدر از سیستم‌های هوشمند و نرم‌افزارهای هواشناسی جاده‌ای بهره می‌گیرد، توضیح داد: اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اردبیل از سیستم هوشمند مستقیم برخوردار نیست و فقط از اطلاعات دو سیستم موجود سازمان هواشناسی در گردنه‌ها استفاده می‌کند.

تجهیز جاده‌‌های استان به ۴۲ دوربین نظارت تصویری

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اردبیل یادآور شد: اداره کل راهداری استان مجهز به ۴۲ دوربین‌ نظارت تصویری در سطح استان برای مدیریت راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، دستگاه‌های ترددشمار و ثبت تخلفات و سرعت، تابلوهای سیار اطلاع‌رسانی وضعیت محورها است.

وثوقی در بخش دیگری از گفت‌وگو چالش اصلی راهداری اردبیل در زمستان را گردنه‌های استان بیان کرد و گفت: در استان اردبیل چالش درباره حجم بارندگی‌ها نداریم بلکه مشکل اصلی ما بیشتر در بحث کولاک و نداشتن دید رانندگان در گردنه‌ها و نقاط کولاک‌گیر است؛ به‌گونه‌ای که گاهی راهداران تا یک هفته به‌صورت شبانه‌روز برای بازسازی مسیر تلاش می‌کنند.