شناسهٔ خبر: 99656 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در دیدار سفیر رومانی با وزیر راه و شهرسازی مطرح شد؛

پیشنهاد عضویت ایران و رومانی در کریدورهای ابتکاری دو کشور

دیدار سفرای ۴ کشور خارجی با وزیر راه و شهرسازی سفیر جمهوری رومانی با حضور در ساختمان دادمان با وزیر راه و شهرسازی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امروز پنجشنبه ششم آبان، به همت مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی، جلسات کاری فشرده دیدار سفرای خارجی با رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. 

در جریان یکی از این نشست‌ها، میرلا کارمن کرگو، سفیر جمهوری رومانی در ایران با وزیر راه و شهرسازی دیدار و گفت‌وگو کرد. قاسمی در این دیدار با اشاره به سابقه همکاری ۱۲۰ ساله بین دو کشور به عنوان سرمایه‌ای ارزشمند برای تداوم و تقویت روابط آینده، بر اصول سیاست خارجی دولت ایران مبنی بر احترام متقابل و صلح و دوستی میان ملت‌ها و تعامل سازنده و موثر با کشورهای جهان به ویژه با کشور دوست، رومانی در منطقه مهم بالکان و حوزه دریای سیاه تاکید کرد.

قاسمی با اشاره به قرار داشتن دیپلماسی اقتصادی در اولویت سیاست خارجی ایران و فراهم بودن شرایط برای تقویت همکاری‌های اقتصادی، تجاری، گردشگردی در بخش‌های دولتی و خصوصی،  برای برگزاری شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و رومانی بعد از یک وقفه طولانی اعلام آمادگی کرد.

لزوم انجام هماهنگی‌های لازم برای تشکیل کارگروه‌های جداگانه در حوزه‌های مختلف کشاورزی، حمل‌ونقل. انرژی، سرمایه‌گذاری و صنایع، بررسی امکان استفاده از ارزهای محلی دو کشور و گسترش خطوط اعتباری و روابط کارگزاری بین بانک‌های خصوصی و دولتی دو کشور برای تامین مالی صادرات و واردات کالا از جمله مواردی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

همچنین در این دیدار، موارد دیگری همچون استفاده از موقعیت ممتاز جغرافیای دو کشور برای ایجاد کریدورهای ترانزیتی و انرژی، دعوت از شرکت‌های بزرگ رومانی برای سرمایه‌گذاری مشترک و حضور فعال در بازار ایران و کشورهای همسایه و آسیای میانه، پیشنهاد صدور خدمات فنی و مهندسی ایران به منطقه بالکان، پیشنهاد عضویت ایران در کریدور ابتکاری رومانی با عنوان دریای سیاه-دریای خزر ( متشکل از کشورهای آذربایجان، گرجستان، بلغارستان و رومانی)، پیشنهاد عضویت رومانی در کریدور ابتکاری ایران با عنوان خلیج فارس-دریای سیاه (متشکل از کشورهای ایران، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان و یونان) به بحث و مذاکره گذاشته شد. 

 

مناسب