شناسهٔ خبر: 99659 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در دیدار سفیر سوریه با وزیر راه و شهرسازی مطرح شد

تلاش برای رفع مشکل تبادلات بانکی و حمل‌ونقل بین ایران و سوریه

دیدار سفرای ۴ کشور خارجی با وزیر راه و شهرسازی سفیر جمهوری عربی سوریه با حضور در ساختمان دادمان با وزیر راه و شهرسازی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امروز پنجشنبه ششم آبان به همت مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی، جلسات کاری فشرده دیدار سفرای خارجی با رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. 

در جریان یکی از این نشست‌ها، شفیق علی دیوب، سفیر جمهوری عربی سوریه با وزیر راه و شهرسازی دیدار و گفت‌وگو کرد. قاسمی در این دیدار ضمن خوشامدگویی به سفیر سوریه گفت: دولت دوست و برادر سوریه، همواره کارآمدترین دیپلمات‌های خود را در ایران مامور می‌کند و این برای ما مایه مباهات است. امیدواریم دوران سفارت شما جزء یکی از بهترین دوران همکاری‌های ما به ویژه در قالب کمیسیون مشترک اقتصادی باشد.

وی ادامه داد: اراده دولت جدید ایران تداوم و تحکیم همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بیش از پیش با دولت سوریه است و تمام تلاش خود را خواهم کرد که این ماموریت را به عنوان رییس ایرانی کمیسیون مشترک به نحو احسن به انجام برسانم. مهم‌ترین چالش ما در حوزه اقتصادی دو موضوع تبادلات بانکی و حمل‌ونقل است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در موضوع تبادلات بانکی، اقداماتی در حال پیگیری است، گفت: در حوزه حمل‌ونقل نیز که مشکل همیشگی دو کشور بوده، تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا پویاتر از گذشته راه‌اندازی شود.

وی افزود: احتمالا آذرماه امسال پانزدهمین اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور در ایران برگزار شود که تشکیل کمیته پیگیری ضرورت دارد تا فورا در دستور کار دبیرخانه کمیسیون مشترک قرار بگیرد. 

این عضو کابینه سیزدهم گفت: روابط ایران و سوریه فراتر از یک رابطه دیپلماتیک و برآمده از حس همدلی بین دو ملت بزرگ ایران و سوریه است.

وی ادامه داد: هرچند از لحاظ سیاسی و راهبردی این دو ملت بزرگ با یکدیگر ارتباط وسیعی دارند اما این رابطه در عرصه اقتصادی هویدا نیست و در واقع یک تعامل نامتوازن در دو حوزه اقتصادی و سیاسی به وجود آمده است. تمام سعی ما این است که این توازن را به وجود بیاوریم. 

گفتنی است وزیر راه و شهرسازی در این نشست به سابقه همکاری‌های دو کشور از جمله امضای موافقنامه همکاری‌های راهبردی اقتصادی دو کشور و هشت یادداشت تفاهم، دو برنامه اجرایی و دو تفاهم‌نامه و فعال کردن اتاق مشترک دو کشور نیز اشاره کرد.