شناسهٔ خبر: 99805 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

پیروزی دیپلماتیک ایران در حوزه ترانزیت و حمل‌ونقل

وزارت راه و شهرسازی بر پر رنگ‌تر شدن نقش کریدور بین­‌المللی ریلی KTAI تأکید کرد

ترانزیت خودرو نشست نهایی آمادگی برای چهارمین کنفرانس وزرای حوزه حمل‌و‌نقل کشورهای عضو کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (ESCAP) برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست نهایی آمادگی برای چهارمین کنفرانس وزرای حوزه حمل و نقل کشورهای عضو کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (ESCAP)، در تاریخ ۴ آبان ۱۴۰۰ (۲۶ اکتبر سال ۲۰۲۱) به طور مجازی برگزار شد.

در این نشست که به منظور نهایی نمودن توافقات کشورهای عضو برگزار شد، مدیران و کارشناسان دفتر طرح جامع و مدل­ های حمل و نقل، مرکز امور بین­ الملل و وزارت امور خارجه، به عنوان نمایندگان ایران، حضور یافتند. هدف از برگزاری این نشست، نهایی کردن و تصویب پیش­نویس "بیانیه وزیران حوزه حمل و نقل اسکاپ" بود؛ که مراحل بررسی و تصویب بیانیه موصوف، پیش‌تر در ۳ دور گفت‌وگو در نشست­‌های دو روزه (در تاریخ‌های نشست نخست: ۷و ۸ مرداد ماه، نشست دوم: ۷و ۸ مهرماه،  نشست سوم: ۲۶ و ۲۷ مهرماه ۱۴۰۰ ) برگزار شده بود. براساس برنامه زمانی اسکاپ، مقرر بود که پیش­نویس بیانیه در سومین نشست به تصویب نهایی برسد. اما با توجه به اینکه بخشی از متن پیش­نویس بیانیه از بی­طرفی لازم برخوردار نبود و منافع جمهوری اسلامی ایران را تأمین نمی‌کرد، نمایندگان وزارت راه و شهرسازی ایران با تصویب نهایی پیش­نویس بیانیه موافقت نکردند و مقرر شد نشست نهایی برای رسیدن به توافق همه­ جانبه در تاریخ ۴ آبان برگزار شود.

به تشخیص نمایندگان ایران در نشست، در خواست ازبکستان مبنی بر حمایت از کریدور بین­‌المللی ریلی چین – قرقیزستان – ازبکستان – ترکمنستان – خزر – جنوب قفقاز – ترکیه،متن بیانیه را از حالت بی‌طرفانه خارج می­‌کرد. به همین خاطر پیشنهاد حمایت از کریدور بین­‌المللی ریلی KTAI(قرقیزستان – تاجیکستان – افغانستان – ایران: اتصال دهنده چین به اروپا از طریق ترکیه)، از سوی نمایندگان ایران در معادلات وارد شد.

در این نشست حساس، پس از بالغ بر ۱۲ ساعت مذاکره فشرده، توجه اعضا به اهمیت پیشنهاد ایران از منظر انتفاع بین­‌المللی و پتانسیل بالای آن برای بالا بردن تاب­‌آوری زنجیره تأمین و لجستیک در منطقه جلب شد.  نهایتاً با تلاش نمایندگان ایران متن پیش­نویس بیانیه به گونه­‌ای تعدیل شد که ضمن توجه به منافع همه کشورهای منطقه، از جمله ایران، بیانیه­‌ای بی­‌طرفانه و همسو با ادبیات مرسوم در این سطح به تصویب برسد.

بدین ترتیب متن مصوب پیش­نویس بیانیه، از سوی دبیرخانه اسکاپ با اعلام بازه زمانی تا ۸ آبان ۱۴۰۰ (۳۰ اکتبر ۲۰۲۱)، در اختیار همه اعضا گذارده شد تا در صورت نظر اصلاحی مراتب را به دبیرخانه اعلام نمایند که نهایتاً با توجه به عدم ارسال اصلاحیه یا اعتراض از سوی اعضا به دبیرخانه اسکاپ، متن پیش­نویس بیانیه مورد توافق در نشست به تصویب نهایی رسید تا در چهارمین کنفرانس وزرای حوزه حمل و نقل اسکاپ به عنوان بیانیه وزیران مصوب شود.

کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (ESCAP)، به عنوان بزرگترین مجمع بین­‌الدولی منطقه­‌ای، در صدد است تا کنفرانس وزیران حوزه حمل و نقل را در تاریخ­‌های ۲۳ تا ۲۶ آذرماه ۱۴۰۰ برگزار کند.