شناسهٔ خبر: 99809 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اعلام کرد:‌

جانمایی هفت راهدارخانه زمستانی در استان قم/ ساماندهی ۱۴۰ راهدار در قالب اکیپ‌های ثابت و سیار

عملیات راهداری زمستانی در جاده هراز مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم، جلوگیری از انسداد محورها به‌خصوص محورهای شریانی استان را از مهم‌ترین و اولویت‌دارترین وظایف این اداره‌کل در طرح راهداری زمستانی دانست.

محمدحسن کلهری، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، با اشاره به قرارگیری استان قم در مسیر تردد ۱۷ استان کشور و عبور سه کریدور ترانزیتی مهم، تصریح کرد: روزانه بیش از ۱۰۰ هزار خودروی سواری، بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ اتوبوس و بیش از ۱۱ هزار کامیون باری در محورهای استان تردد دارند.

وی با اظهار اینکه راه‌های استان قم از نظر حمل‌ونقل مسافر، بار و لجستیک در موقعیت استراتژیکی قرار دارد، تاکید کرد: اقدامات اولیه راهداری زمستانی هر ساله در قالب اقدامات پیش از بارش از تابستان و اوایل پاییز با اجرای طرح‌های عمران جاده‌ای شروع می‌شود.

انجام طرح‌های عمران جاده‌ای پیش از شروع زمستان

به‌گفته کلهری طرح‌های عمران جاده‌ای شامل بهسازی راه‌ها، لکه‌گیری‌ها، تعمیر و تعویض علائم، خط‌کشی، لایروبی پل‌ها و آبراه‌ها و تجهیز راهدارخانه‌ها و اورهال ماشین‌آلات راهداری به‌شمار می‌روند.

وی مهم‌ترین راهدارخانه استان را راهدارخانه پشتیبانی در ابتدای جاده قدیم تهران اعلام کرد و افزود: در این راهدارخانه بخش زیادی از ماشین‌آلات راهداری استان مستقر شده است و از نیازهای عملیاتی سایر راهدارخانه‌های استان در شرایط بحرانی پشتیبانی می‌کند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم همچنین آزادراه قم-تهران و محور قدیم قم-تهران را از محورهای شریانی حیاتی استان معرفی کرد و گفت: راهدارخانه دائمی شهید سعادتمند در این محور قرار گرفته است که به استان تهران نیز دسترسی خوبی دارد؛ به‌گونه‌ای که در برف سنگین سال ۹۶ راهداران قم بخشی از استان تهران را برف‌روبی کرده و به باز شدن سریع‌تر راه کمک کردند.

به‌گفته کلهری مرکزیت این راهدارخانه و قرارگیری در کنار تقاطع غیرهمسطح دسترسی به هر دو محور آزادراه قم-تهران و محور قدیم قم-تهران را فراهم کرده است.

وی محور قم-سلفچگان را محور دیگر استان اعلام کرد که راهدارخانه دائمی سنبل‌آباد در آن قرار گرفته است و عمده ماشین‌آلات حوزه سلفچگان در آنجا استقرار دارد.

کلهری راهدارخانه‌های فصلی نیزار و راهجرد در محور سرخس چگان- راهجرد و نیزار در محور دلیجان-سرخس چگان را از دیگر محورهای حساس استان معرفی کرد.

تهیه و دپوی ۲۳ هزار تن مخلوط ماسه و نمک

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم، اورهال و آماده‌سازی ۱۰۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری سبک، نیمه‌سنگین و سنگین را از جمله اقدامات این اداره کل در راهداری زمستانی اعلام کرد و گفت: همچنین تهیه و دپوی ۲۳ هزار تن مخلوط ماسه و نمک و آماده‌‌سازی ۵ هزار کیسه مخلوط ماسه و نمک و استقرار آنها در مکان‌های برف‌گیر و پرتردد در محورهای استان از دیگر اقدامات اداره‌ کل راهداری قم به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه حدود ۱۴۰ نفر عوامل راهدار در قالب اکیپ‌های ثابت و سیار ساماندهی شده‌اند و آماده استقرار در راهدارخانه‌ها و سطح راه‌های استان هستند، اظهار داشت: امسال باتوجه‌به بیماری کرونا مثل سال گذشته حساسیت‌ها و دقت‌های بیشتری در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شده است؛ به‌خصوص در بحث تامین امکانات و نیازهای عوامل راهدار و راهدارخانه‌ها و دیگر اماکن استقرار فصلی راهداران، تجهیز این مکان‌ها به مواد بهداشتی و ملزومات ضدعفونی انجام شده است.

به‌گفته کلهری جلساتی هم با روسای ادارات راهداری شهرستان و راهداران برگزار شده و بر تشکیل دوره‌های آموزشی برای راهداران برای رعایت کامل شیوه‌‌نامه‌های بهداشتی تاکید شده است.

راهداران استان قم از ابتدای آذر در راهدارخانه‌ها مستقر می‌شوند

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم با اظهار اینکه راهداران استان عملا از اوایل آذر در راهدارخانه‌ها مستقر خواهند شد، تصریح کرد: البته  اگر پیش از این تاریخ هر زمان هواشناسی هشدار وقوع بارش سنگین را بدهد، نیروهای راهدار استان از همان موقع در راهدارخانه‌ها مستقر می‌شوند.

کلهری همچنین درباره وضعیت ناوگان راهداری استان قم نیز با اشاره به فرسوده بودن بسیاری از ماشین‌آلات راهداری، گفت:‌ میانگین سنی ناوگان سبک استان ۱۲ سال، ناوگان سنگین ۲۵ سال و ناوگان نیمه‌سنگین نیز حدود ۲۰ سال است؛ بر این اساس در مجموع به‌طور میانگین حدود ۵۰ درصد ناوگان استان فرسوده هستند و حتی برخی از ماشین‌آلات نیز از دور خارج شده‌اند.

وی بااین‌حال تاکید کرد: با اعتبارات دریافتی از سازمان راهداری سعی کرده‌ایم ماشین‌آلات را سرپا نگه داریم؛ البته سال گذشته نیز دو دستگاه لودر و یک دستگاه نمک‌پاش مکانیزه به ناوگان استان اضافه شد.

کلهری همچنین به هماهنگی اداره کل راهداری استان با سایر دستگاه‌‌های امدادی برای استفاده از امکانات و تجهیزات آنها در مواقع نیاز اشاره کرد و توضیح داد: در این خصوص بحث مدیریت جاده‌ها و انسداد جاده‌ها در شرایط خاص با هماهنگی پلیس راه انجام می‌شود؛ همچنین با اداره کل مدیریت بحران استانداری ارتباط تنگاتنگ داریم و در شرایط بحران می‌توانیم با هماهنگی این اداره کل از امکانات سایر دستگاه‌ها استفاده کنیم.

هماهنگی با بخشداری‌ها، فرمانداری‌‌ها و دهیاری‌ها برای تحویل ماسه و نمک مورد نیاز آنها

به‌گفته وی علاوه‌بر این با بخشداری‌های استان، فرمانداری‌ها و دهیاری‌ها برای تحویل ماسه و نمک مورد نیاز آنها هماهنگی‌های لازم انجام شده است؛ همچنین با دستگاه‌های امدادی دیگر مانند اورژانس، هلال احمر و سایر دستگاه‌ها ارتباط نزدیک کاری برقرار شده است.

کلهری در تکمیل توضیح خود اضافه کرد: در راستای هماهنگی با سایر دستگاه‌های مرتبط، با معاونان راهداری استان‌ها و روسای ادارات شهرستان‌های مجاور استان قم برای همپوشانی برخی از کارهای راهداری و رفع خلاء‌های راهداری جاده‌ای به‌خصوص در مرز استان‌ها هماهنگی داریم.

وی ادامه داد: برای راهداری زمستانی در سه آزادراه بخش خصوصی شامل آزادراه‌های قم-کاشان، قم-گرمسار و سرخس-ریوان-ساوه با مدیریت آزادراه بخش خصوصی هماهنگی لازم برای آماده باش زمستانی انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم درباره نحوه ارتباط با اداره کل هواشناسی استان نیز توضیح داد: به صورت مداوم گزارشات پیش‌بینی وضع هوا را از اداره کل هواشناسی استان دریافت و بر اساس آن آمادگی لازم را برای مواجهه با شرایط خاص جوی و بارش‌ها در همکاران ایجاد می‌کنیم.

تجهیز راه‌های استان قم به ۷۱ دستگاه ترددشمار و ۲۳ دوربین نظارت تصویری

کلهری با بیان اینکه زمینه‌های مختلفی برای استفاده از حمل‌ونقل هوشمند وجود دارد، گفت: تقریبا در تمام محورهای اصلی و مهم ترددشمار به تعداد ۷۱ دستگاه نصب کرده‌ایم و آمار ترددها را به‌صورت آنلاین داریم.

وی با اشاره به نصب ۲۳ دوربین نظارت تصویری در محورهای استان نیز تصریح کرد: از تصاویر این دوربین‌ها به‌صورت برخط در مرکز مانیتورینگ اداره کل ۲۴ ساعته استفاده می‌شود و به سایر دستگاه‌های امدادی نیز برای استفاده از آنها دسترسی داده‌ایم.

کلهری دوربین‌های ثبت تخلف سرعت لحظه‌ای و میانگین و وجود تابلوهای پیام متغییر برای اطلاع‌رسانی‌های به‌موقع به مسافران را از دیگر امکانات این اداره کل معرفی کرد.