شناسهٔ خبر: 9982 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

به منظور ایجاد مدیریت شهری واحد در اداره کل راه وشهرسازی اصفهان انجام شد:

برگزاری همایش طراحی شهرهای هوشمند آتی با اطلاعات مکانی ۳ بعدی در استان اصفهان

همایش برنامه ریزی وطراحی شهرهای هوشمند آتی با فناوری واطلاعات مکانی ۳ بعدی با سخنرانی دکتر پیام قدیریان استاد مرکزتحقیقات زیرساخت واطلاعات مکانی دانشگاه ملبورن ومشاور ارشد وزارت برنامه ریزی ایالت ویکتوریای استرالیا با هدف آشنایی مدیران شهری به منظور ایجاد یک سیستم مدیریت شهری واحد در اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان، در این همایش حجت اله غلامی مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان گفت: برای هوشمند کردن شهرها به خصوص شهر اصفهان راهکارهایی را باید پیگیری کرد تا بتوان اصفهان را شهری هوشمند نامید.

وی ضمن مهم دانستن ایجاد مدیریت واحد شهری گفت: نیاز است اطلاعات مورد نیاز در لایه های مختلف و در یک سیستم واحد جمع آوری شود و برای رسیدن به این مهم نیاز به یک مدیریت واحد شهری است تا اطلاعات به صورت یکجا ودر یک نقطه جمع آوری وبه شهروندان ارائه شود.

غلامی با اشاره به شاخص های شهر هوشمند افزود:  یکی از مباحث مهم تشکیل این همایش تلاش برای گسترش آتیه شهر بر روی شبکه ای است که می توان تاثیرات گسترش آن را ملاحظه کرد و چنانچه این تاثیرات به سمت وسوی کیفیت حرکت کند آن را ادامه داد، در غیر این صورت آن را متوقف کرد و این مهم در یک شهر هوشمند انجام می شود .

غلامی در ادامه با توجه به اینکه شهرهای هوشمند می توانند با فراهم ساختن زیرساختهای اطلاعات وفن آورانه گره گشای بسیاری از مشکلات شهری ومنطقه ای باشند، ابراز امیدواری کرد :این برنامه ها آغاز راهی باشد برای تفکر ایجاد شهرهای هوشمند تا شهرهایی با اقتصاد، حمل ونقل، زندگی ، مدیریت ومحیطی هوشمند ایجاد شود .

مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان بیان داشت : در بسیاری از شهرهای مهم تصمیمات مختلف به نهادها ، دستگاهها وادارات مختلف سپرده می شود تا اینگونه نهادها بتوانند با تمرکز بر شناخت و تحلیل آنها روش های مناسبی را برای اداره امور شهرها انتخاب کنند.

غلامی یکی از مهم ترین راه حل های موجود برای برطرف کردن موازی کاری ها و بودجه های کلان را استفاده از فناوری و اطلاعات مکانهای دو بعدی و سه بعدی دانست وگفت: مدیریت واحد شهری جایگاهی است که می تواند همه اطلاعات را دریک بسته فشرده ارائه کند وشهروندان با مراجعه به سیستم، تمام نیاز های خود را اعلام و در قبال آن اطلاعات مورد نیاز را دریافت کند و این مهم با وجود یک شهر هوشمند امکان پذیر است .

وی با اشاره به هدف وزارت راه وشهرسازی در این باره  اظهار کرد : هدف وزارتخانه آن است که شهرها را به سمت وسوی شهری هوشمند هدایت کند و در اصفهان هدف، ایجاد شهری هوشمند با فراگیر بودن همه مسایل شهری است .

  پیام قدیریان، استاد مرکز تحقیقات زیرساخت واطلاعات مکانی دانشگاه ملبورن ومشاور ارشد وزارت برنامه ریزی ایالت ویکتوریای استرالیا نیز در این همایش گفت : فعالیت های چشمگیری در سطح کشور در حال انجام است و اصفهان یکی از مراکز اصلی مورد نظربرای ایجاد شهری هوشمند است.

وی در تعریف شهر هوشمند گفت : شهرهایی هستند که از تکنولوژی های روز و از مدیریت یکپارچه شهری بهترین استفاده را می کنند .

استادمرکز تحقیقات زیرساخت و اطلاعات مکانی دانشگاه ملبورن گفت: در شهر هوشمند از سنسورهای زیادی استفاده می شود و از جمله تکنولوژی هایی که در این راستا خیلی مفید و قابل استفاده است تکنولوژ ی های سیستم های اطلاعات مکانی است.

وی با اشاره به اینکه کل اطلاعات مکان و موقعیت با هم مرتبط هستند گفت : در سیستم هوشمند نیاز است تا اطلاعات مدیریت شود و سیستم اطلاعات جغرافیایی این اطلاعات مکانی ، اطلاعاتی است که مربوط به موقعیت یک عارضه بر روی ، زیر و میان سطح زمین است و همچنین ارتباطاتی را که عوارض مختلف با هم دارند را ثبت و ضبط می کند .

وی نقش عمده این سیستمها را در ارتباط با تسهیل فرایند تصمیم گیری دانست و گفت : در شهرهای هوشمند می توان تصمیمات لازم و آنی را برای پیشرفت شهرها به منظور تسهیل در ارائه خدمات به مردم ارائه کرد.

 این همایش  با حضور بیش از ۵۰۰ نفر از مدیران ، کارشناسان و پژوهشگران در محل سالن شهید دادمان اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان برگزار شد./

نظر شما