شناسهٔ خبر: 99976 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

توسط شورای‌عالی شهرسازی و معماری به استانداران ابلاغ شد؛

ضوابط و مقررات مکانیابی سایت‌های مجتمع‌های قضایی در طرح‌های تفصیلی شهرها

برگزاری دهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ضوابط و مقررات مکانیابی سایت‌های مجتمع‌های قضایی در طرح‌های تفصیلی شهرها در مکاتبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به استانداران، ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران طی مکاتبه با استانداران سراسر کشور مصوبه شورا را در موضوع ضوابط و مقررات مکانیابی سایت‌های مجتمع‌های قضایی در طرح‌های تفصیلی شهرها ابلاغ کرد.

در متن این ابلاغ‌ آمده است: در راستای تحقق راهبردها و اهداف برنامه پنجساله ششم جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۶-۱۴۰۰) در خصوص ایجاد فرصت برابر برای دسترسی آحاد مردم به خدمات قضایی از طریق توسعه فضاهای فیزیکی فعالیت‌های قضایی قوه قضاییه از جمله دادسراها و دادگاه‌ها در مناطق موردنیاز و با توجه به اهمیت مکانیابی و انتخاب موقعیت درست و استقرار مناسب مجتمع‌های قضایی در شهرها، و در پی درخواست شماره ۱/ ۴۰۹۴ / ۹۰۰۰ مورخ ۱۱ مهر ۱۳۹۵ معاونت مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه و بنا به پیشنهاد معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۲۶ مهر ۱۴۰۰ ضوابط و مقررات مکان‌یابی ساختمان‌های مجتمع‌های قضایی در طرح‌های تفصیلی شهرها را به شرح زیر تصویب کرد:

مکان‌یابی سایت‌های مجتمع‌های قضایی با توجه به مصوبه مورخ ۱۰ تیر ۱۳۸۹ شورای‌عالی شهرسازی و معماری در خصوص تعاریف و مفاهیم کاربری‌های شهری و تعیین سرانه آنها، در طرح‌های تفصیلی شهرها در دو مرحله و به شرح زیر انجام می‌شود: مرحله اول: مشخص کردن محدوده و یا محدوده‌های تعیین فضای مجتمع‌های قضایی

۱-در طرح‌های تفصیلی شهرهای فاقد مناطق شهرداری، یک محدوده ترجیحا در نواحی دارای بیشترین دسترسی و در شهرهای دارای مناطق شهرداری، در هر یک از مناطق شهرداری، محدوده‌ای تحت عنوان محدوده تعیین فضای مجتمع‌های قضایی مشخص شود.

مرحله دوم: شناسایی سایت/‌ سایت‌های مناسب برای استقرار مجتمع‌های قضایی

۲- در طرح‌های تفصیلی شهرها در محدوده‌های تعیین فضای مجتمع‌های قضایی مشخص شده در مرحله اول، مناسب‌ترین سایت برای استقرار مجتمع‌های قضایی بر مبنای معیارهای زیر شناسایی و مشخص شود:

الف. اندازه سایت با رعایت سرانه‌های تعیین‌شده در این مصوبه، پاسخگوی نیازهای موجود و آتی بوده و همچنین امکان احداث پارکینگ‌های مورد نیاز، امکان رعایت عقب‌نشینی امنیتی و امکان ایجاد ورودی و خروجی مجزا را داشته باشد.

ب. سایت به تاسیسات و زیرساخت‌های شهری، سیستم حمل و نقل عمومی شهری و پارکینگ عمومی دسترسی مناسبی داشته باشد.

ج. سایت از فضاهای ورزشی، درمانی، آموزشی، فرهنگی، آرامگاه‌ها، جایگاه های سوخت‌ رسانیف نواحی صنعتی و مشاغل مزاحم شهری و مراکز نظامی به اندازه کافی فاصله داشته باشد.

د. سایت در نزدیکی سازمان پزشکی قانونی، سازمان ثبت اسناد و املاک، کلانتری، سازمان ثبت احوال، دفاتر وکلا/کانون وکلا، دفاتر فنی و خدمات رفاهی و اجتماعی واقع شده باشد.

ه. در انتخاب سایت، سازگاری با کاربری‌های مجاور، حریم دکل‌های فشار قوی، حریم کانال‌های فاضلاب روباز، ملاحظات زمین‌شناختی، لرزه‌ای و زیست‌محیطی، ملاحظات پدافند غیرعامل و ملاحظات امنیتی رعایت شود.

و. وضعیت سایت از نظر مالکیت، سند ملکی و استفاده کنونی از سایت در نظر گرفته شود.

تبصره: چنانچه در برخی از شهرهای دارای مناطق شهرداری امکان احداث یک مجتمع قضایی در هریک از مناطق شهرداری میسر نباشد، می‌توان برای دو منطقه شهرداری مجاور، با رعایت سرانه‌ها و سایر معیارهای این مصوبه، یک مجتمع قضایی در نظر گرفت.

۳. سهم سرانه مساحت مجتمع‌های قضایی به عنوان درصدی از کاربری اداری-انتظامی در طرح‌های تفصیلی شهرها به شرح جدول زیر تعیین می‌شود:

طبقه‌بندی شهرها- درصد مساحت کاربری اداری- انتظامی اختصاص یافته به مجتمع‌های قضایی

شهرهای مراکز استان                بین ۳ تا ۵/۴ درصد

شهرهای مراکز شهرستان           بین ۵/۲ تا ۸/۴ درصد

سایر شهرها                           بین ۱ تا ۵/۱ درصد

بدیهی است در تعیین میزان زمین موردنیاز برای مجتمع‌های قضایی در این طرح‌ها، کاربری‌های قضایی موجود از این سرانه‌ها کسر می‌شود.

تبصره ۱: این سرانه شامل فعالیت‌های قضایی قوه قضاییه است و فعالیت‌های اداری این قوه را شامل نمی‌شود. بنابراین این میزان فضا از سرجمع فضای اداری-انتظامی در نظر گرفته شده برای این طرح‌ها کسر شده و فضای باقیمانده به سایر کاربری‌های اداری-انتظامی تخصیص داده می‌شود.

تبصره ۲: در این مصوبه مقصود از مجتمع قضایی بدین شرح است: مجتمع‌های قضایی از چند دادسرا و چند دادگاه تشکیل یافته‌اند که در یک سایت قضایی  در کنار هم (در چند ساختمان مجزا) و یا در یک ساختمان طبقاتی مستقر شده باشند.

مقرر شده قوه قضاییه مجتمع‌های قضایی که تاکنون احداث شده و از مکان‌یابی مناسب برخودار نیستند بر اساس ضوابط این مصوبه مورد بررسی و انطباق قرار داده و با اولویت نسبت به اصلاح، تغییر و جابه‌جایی آن اقدام کند.