نمایش همه
  • عباس آخوندي ۱۳۹۷-۰۴-۰۲ ۰۸:۰۹

    برجام و راهبرد قدرت نرم

    عباس آخوندی*: توافق برجام موجب فزونی آشکار در قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران شد. این قدرت در درون موجب آرامش و امید اجتماعی گردید و در برون، توان اثرگذاری ایران در معادله‌های منطقه‌ای و جهانی را بالا برد. بسیاری از منتقدان برجام، از زاویه‌ی دید قدرت سخت این موفقیت را نمی‌بینند و به‌حساب نمی‌آورند.

  • مسکن مهر ۱۳۹۷-۰۴-۰۱ ۰۹:۰۹

    در همایش ملی آسیب‌های اجتماعی ایران مطرح شد

    نظرات کارشناسان درباره آسیب‌های اجتماعی مسکن‌های مهر

    کارشناسان آسیب‌های اجتماعی معتقدند، با توجه به شرایط اقلیمی، کمبود منابع آب، شرایط زیست محیطی و جمعیت روبه افزایش کلان شهرها، ساخته شدن شهرک‌های جدید و مسکن مهر در کنار شهرهای مادر، به دلیل آسیب شناسی نشدن در بخش‌های مختلف، پیامدهای منفی فراوانی در پی داشته است.

  • سازمان نظام مهندسی ساختمان ۱۳۹۷-۰۳-۳۱ ۰۹:۲۸

    جذابیت پنهان در هیات‌مدیره نظام مهندسی

    حامد خانجانی*: قرارگرفتن در جایگاه تصمیم‌گیری و هدایت مجامع حرفه‌ای و صنفی، سازمان‌ها و انجمن‌های تخصصی برای اکثر افراد عضو جذاب است. چه به‌طور طبیعی این امر موجب افزایش اعتبار حرفه‌ای ایشان در میان همکاران و بهره‌مندان از خدمات آن صنف می‌شود. برای حضور و عضویت در هیات‌مدیره، کارگروه‌های تخصصی و رکن بازرسی یک سازمان یا انجمن رای اعضا به نامزدهای حائز شرایط ملاک قرار می‌گیرد.

  • حامد مظاهریان ۱۳۹۷-۰۳-۳۰ ۰۸:۴۱

    مظاهریان در یک یادداشت تلگرامی مطرح کرد؛

    ارزیابی تحولات اخیر بازار مسکن

    حامد مظاهریان*: باتوجه به تحولات شتابان اخیر بازار مسکن کشور دیروز کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی میزبان وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی بود تا شرایط کنونی این بازار از سوی نمایندگان مجلس و وزارتخانه مورد ارزیابی قرار گیرد.

  • فلايت چک ۱۳۹۷-۰۳-۲۹ ۰۹:۵۶

    مدير آموزش و خلبان هواپيمای فلايت چک اعلام کرد:

    هواپيمای فلايت چک افتخار ملی است

    مدیر آموزش و خلبان هواپیمای فلایت چک گفت: این هواپیمای افتخار ملی است و توانسته‌ایم با خرید آن دانش را از کشورهای دیگر بگیریم و به بهترین نحو استفاده کنیم. به اذعان بسیاری از متخصصان صنعت هوانوردی، با ورود این هواپیمای فلایت چک، فرودگاه‌ها زنده و پویاتر شده‌اند و این هواپیما از افتخارهای نظام جمهوری اسلامی محسوب می شود.

  • طرح ۱۳۹۷-۰۳-۲۷ ۱۳:۵۵

    درسوگ قانعی‌راد دانشی مردی که درد ایران داشت

    عباس آخوندی*: افسوس که دانشی مردی را از کف دادیم که درد ایران داشت و برای سرافرازی آن آرزوها و رؤیاهای خوب در سر می‌پروراند.

  • حسین عبده تبریزی ۱۳۹۷-۰۳-۲۶ ۰۸:۴۱

    جلوگیری از سوداگری زمین و مسکن در ایران با اصلاح مالیات‌های زمین و مسکن

    حســین عبـده‌تبریزی*: در ایران برای جلوگیری از سوداگری زمین و مسکن، ‌باید مالیات‌های این بخش اصلاح شود. اگر همین اصلاحات مالیاتی در گذشته اتفاق افتاده بود،‌ این همه ارزش در زمین جمع نمی‌شد. افزایش ارزش ناشی از رشد قیمت در بازار زمین، ما‌به ازای اشتغال ندارد بنابراین اگر استعداد سفته‌بازی در بازار زمین مهار شود، ظرفیت‌‌های مولد فعال خواهد شد.

  • محمد هاشم بت شکن ۱۳۹۷-۰۳-۲۳ ۱۵:۰۱

    رونق پایدار مسکن در گرو همکاری چهار ضلع

    دکتر محمدهاشم بت‌شکن*: سیاست‌های کارآمد برای ایجاد رونق‌پایدار در بخش مسکن باید با چهار ضلعی بانک مرکزی، وزارت اقتصاد،‌ سازمان برنامه و وزارت راه و شهرسازی، طراحی و اجرایی شود.

  • حبيب خراساني ۱۳۹۷-۰۳-۲۰ ۱۱:۲۸

    فرهنگ فرسایی ره‌آورد بهسازی کالبدمحور

    حبیب‌خراسانی*: توسعه شهرنشینی در ایران در چند دهه گذشته همراه با تغییرات جمعیتی، فرهنگ فرسایی را در کشور به همراه داشته است. این فرسایش طی دهه‌های گذشته به حاشیه‌نشینی و ناکارآمدی بافت‌های میانی ازیک سو دامن زده است.از سوی دیگر بافت‌های فرسوده و حاشیه شهرها علاوه بر مشکلات کالبدی و کاهش ایمنی ساکنان محله، سایش فرهنگی را با شتاب تأسف‌باری افزایش داده است.

  • آخوندی امضا ۱۳۹۷-۰۳-۱۹ ۰۹:۰۳

    آخوندی مطرح کرد:

    بازخوانی ایران در روز قدس

    وزیر راه و شهرسازی طی انتشار یادداشتی با هدف بازخوانی ایران در روز قدس به بررسی و تحلیل رویکردهای جهانی در این خصوص پرداخته و می‌گوید:  واقعیت آن است که هیچ کشوری، حتی امریکا به  آن اندازه بزرگ یا قوی نیست که به تنهایی بتواند جهان را تغییر دهد و یا به تنهایی با تمام جهان مواجه شود.

  • لنج ۱۳۹۷-۰۳-۱۶ ۱۴:۳۶

    کاهش قاچاق کالا به دنبال اقدامات سازمان بنادر

    یک تحلیلگر مسایل اقتصادی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در جهت کاهش قاچاق کالا به کشور کارهای متعددی انجام داده است از جمله آن ساماندهی بنادر کوچک و حذف شناورهای سنتی است که بدون مجوز فعالیت می کردند.

  • طرح ترافیک ۱۳۹۷-۰۳-۱۵ ۰۸:۲۰

    گام ناتمام در مدیریت ترافیک

    علی مصطفوی *: زمان زیادی از اجرای طرح ترافیک جدید در تهران نمی‌گذرد. طرحی که از همان ابتدا منتقدان و موافقان بسیاری داشت.

  • ساختمان ۱۳۹۷-۰۳-۱۱ ۰۸:۰۷

    طراحی سازه مناسب اسکان سریع

    سازه مناسب اسکان سریع در حوادث غیرمترقبه، با قابلیت سکونت میان‌مدت حادثه‌دیده‌ها طراحی شد.

  • محمد درویش ۱۳۹۷-۰۳-۰۷ ۱۰:۰۹

    ۵ شهر اروپا که مردمش خودروی شخصی را دوست ندارند!

    محمد درویش*: در ایران پیوسته دم از ساده‌زیستی می‌زنیم؛ اما تاکنون کسی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، وزیر نیرو، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر آموزش‌وپرورش، وزیر علوم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان صداوسیما و دیگر نهادهای محیط‌زیستی یا رسانه‌ای و فرهنگی را سوار دوچرخه ندیده! دیده؟

  • بافت فرسوده تهران ۱۳۹۷-۰۳-۰۶ ۱۴:۵۲

    حوزه بدون متولی در شهرداری تهران

    شهردار تهران یکی از اولین بازدیدهای خود را «گشت‌زنی شبانه در محلات فرسوده پایتخت» انتخاب کرده این در حالی است که سکان هدایت سیاست‌گذاری این حوزه حساس در شهرداری تهران هنوز به کسی واگذار نشده است.

  • شهربانو امانی ۱۳۹۷-۰۳-۰۵ ۱۰:۵۷

    شهردار تهران بی‌تفاوتی شهروندان را با بازآفرینی امید جبران كند

    شهربانو امانی*: تهران شهری است پر از چالش‌ها و مشكلات كوچك و بزرگی كه سال‌هاست شهروندان با آن دست به گریبان هستند. تا جایی كه می‌شنوم اكثر همكاران و صاحبنظران شهری، از معضلات مالی و بحران مازاد كاركنان شهرداری به عنوان اصلی‌ترین چالش‌های پایتخت و معضلاتی كه شهردار جدید تهران باید با آن دست و پنجه نرم كند، یاد می‌كنند.

  • محمد هاشم بت شکن ۱۳۹۷-۰۳-۰۴ ۱۰:۵۰

    نمای دور و نزدیک بازار مسکن

    محمدهاشم بت‌شکن*: ترسیم چشم‌انداز بازار مسکن در مقطع فعلی نیازمند یک بررسی همه‌جانبه درباره مهم‌ترین متغیرهای موثر بر این بازار است. متغیرهای مختلفی از نرخ رشد اقتصادی، نرخ تورم عمومی، نرخ رشد قیمت مسکن و همچنین عملکرد شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات تا مباحثی همچون برجام، نرخ سود سپرده‌های بانکی و نرخ سود تسهیلات، مجموعه عوامل موثر بر سمت و سوی بازار معاملات ملک و ساخت و ساز مسکن هستند. البته متغیرهای دیگری نیز در این مسیر نقش دارند اما وزن آنها شاید کمتر از پارامترهای نام برده شده باشد.

  • صدیف بدری ۱۳۹۷-۰۳-۰۳ ۰۸:۱۳

    سخنگوی کمیسون عمران مجلس تاکید کرد:

    نقش توسعه راه‌آهن در حمایت از کالای ایرانی

    سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به نقش مهم توسعه راه‌آهن در رشد اقتصادی کشور گفت: توسعه شبکه ریلی یکی از مهمترین راههای حمایت از تولیدات داخلی است.

  • حامد مظاهریان ۱۳۹۷-۰۳-۰۲ ۰۸:۵۰

    تعامل؛ ضرورتی برای اعتلای جامعه مهندسی کشور

    حامد مظاهریان*: به طور حتم ایجاد فرصت برای  گفت و گو و بدنبال آن تعامل سازنده در درون یک سیستم و نظامات مرتبط با آن می تواند یکی از مناسب ترین روش ها برای بهبود و اصلاح ساختارها باشد. در این میان ارتباطات چهره به چهره و بستر سازی برای بیان آزاد در موضوعات مختلف می تواند به افزایش آگاهی منجر شده و در نتیجه به نزدیکی دیدگاه ها کمک شایان کند.

  • موسی غنی نژاد ۱۳۹۷-۰۳-۰۱ ۰۹:۱۹

    تدبیر اقتصادی با تشدید تحریم‌ها

    موسی غنی نژاد*: خروج پرهیاهوی دولت ایالات‌متحده آمریکا از برجام آشکارا هدفی جز تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و در تنگنا گذاشتن آن ندارد. موضع دولت‌های اروپایی حفظ برجام و تشویق ایران به ماندن در آن است و برای این منظور تلاش دارند به هر ترتیبی که می‌توانند با تحریم‌های ثانویه آمریکا مقابله کرده و حتی‌الامکان آنها را خنثی سازند.

  • نقشه ۱۳۹۷-۰۲-۳۰ ۰۹:۴۲

    ارمنستان، پل میان ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا

    تارنمای 'اورآسیا نت' در مطلبی عنوان کرد: پس از انعقاد توافقنامه میان ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا، ارمنستان به پلی ارتباطی میان ایران و این اتحادیه تبدیل شده است. این توافق فرصت‌های جدیدی را در راستای منافع دو طرف ایجاد می‌کند.

  • ترافیک ۱۳۹۷-۰۲-۲۷ ۰۹:۳۰

    جواب آزمایش طرح ترافیک تهران

    نتایج یک پژوهش دانشگاهی که به بررسی محدوده طرح ترافیک تهران پرداخته، حکایت از بازدهی «صفر» این طرح در زمینه کاهش ترافیک و به دنبال آن کاهش آلودگی هوا و حتی ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری دارد. این پژوهش نسخه موثر برای علاج عارضه ترافیک را «اخذ عوارض تردد از شبکه معابر» معرفی و برخی از تجارب موفق جهانی در این زمینه را معرفی می‌کند.

  • علی نوذرپور ۱۳۹۷-۰۲-۲۴ ۰۸:۳۶

    شهرفروشی، مهم ترین معضل تهران

    علی نوذرپور*: دیروز شورای شهر تهران بعد از چند هفته پرچالش، سرانجام در یک فرآیند مبتنی بر شفافیت، شهردار منتخب کلانشهر تهران را انتخاب کرد. محمد علی افشانی که هم‌اکنون معاون عمرانی وزیر کشور است، در رقابتی تنگاتنگ با سمیع‌الله حسینی مکارم، سرپرست فعلی شهرداری تهران، توانست حداکثر آرا را جلب کرده و منتخب شورای شهر پایتخت شود.

  • حامد مظاهریان ۱۳۹۷-۰۲-۲۳ ۰۹:۱۷

    بهار، جوانی و شوق دانستن

    معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی در یادداشتی به مناسبت برگزاری نمایشگاه کتاب به تجلیل از صنعت نشر و جایگاه کتاب و کتابخوانی پرداخت.

  • آخوندی ۱۳۹۷-۰۲-۲۲ ۰۷:۳۴

    یادداشت وزیر راه و شهرسازی در روزنامه فایننشیال تایمز:

    آمریکای مرکانتالیست و انتظار از اروپا/ اتحاديه اروپا از خطرات رويكرد مركانتاليستی ترامپ آگاه است

    عباس آخوندی*: اکنون که رئیس‌جمهور آمریکا خروج کشورش از توافق هسته‌ای را اعلام کرده است، اروپا نقش مهمی در اثرگذاری بر سایر جهان در سوق دادن آن به صلح یا جنگ را دارد.

  • احمد مسجدجامعی ۱۳۹۷-۰۲-۲۰ ۰۷:۵۳

    تبعيض مثبت، دستور کار شهردار

    احمد مسجدجامعی*: توقعات از مدیریت شهری، موضوعی است که می‌توان آن را در دو مرحله بررسی کرد؛ مرحله اول قانون است. شورا تنها و تنها توقع‌هایی از شهردار دارد که در چارچوب قانون باشند. همه اعضای شورا و شهردار منتخب- هر‌کس باشد- موظف به تمکین به قانون هستند و یکی از نواقص برخی برنامه‌های نامزدهای شهرداری، بهره‌نگرفتن از پیشینه قواعد و قوانین بالادست بود.اما در مرحله دوم و در چارچوب قانون، شهروندان توقعاتی از جنس برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت از مدیریت شهری دارند. نخستین توقع، تمرکززدایی است.

  • عباس آخوندی ۱۳۹۷-۰۲-۱۹ ۰۷:۴۱

    شهردار تهران

    وزیر راه و شهرسازی طی یادداشتی تحت‌عنوان شهردار تهران به اهمیت و تاثیر انتخاب شهردار یک شهر با نگاه ملی به آینده توسعه شهری در ایران پرداخت.

  • شهرداری ۱۳۹۷-۰۲-۱۸ ۰۷:۴۷

    پاكدستی؛ اولويت اول

    ابراهيم امينی*: تهران به اعتبار اینكه هم پایتخت ایران است و با توجه به جمعیتی ١٢ میلیون نفری شناور در شهر از اهمیت وی‍ژه‌ای برخوردار است.

  • شهرداری تهران ۱۳۹۷-۰۲-۱۷ ۰۹:۰۴

    ۴ نکته کلیدی انتخاب شهردار

    طاها ربانی*: با شروع‌ دور جدید شورای شهر و مدیریت شهری انتخاب یک شهردار کارآمد، اصلی‌ترین چالش شورای شهر تهران بود.

  • شهرداری تهران ۱۳۹۷-۰۲-۱۵ ۰۹:۳۷

    شهردار تهران؛ انتخاب میان سیاست یا تخصص

    حسن يحيوی*: حال که خیابان بهشت درحال‌وهوای انتخاب شهردار است، مهم‌ترین سؤالی که باید به آن پاسخ داد این است که شهر تهران به چه شهرداری نیاز دارد؟ ویژگی‌های اصلی شهردار چه باید باشد؟ و چرا این ویژگی‌ها برای شهر تهران حیاتی است؟ شهر نیازمند تخصص و نوآوری مبتنی بر خرد جمعی است یا انتخاب‌های مبتنی بر سیاست‌ورزی؟