شناسهٔ خبر: 100137 - سرویس هوایی

مدیرکل کنترل ترافیک هوايی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خبر داد:

مقررات جدید صدور نوتام برف به فرودگاه‌های کشور ابلاغ شد

فرودگاه برف مدیرکل کنترل ترافیک هوايی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از ابلاغ مقررات جدید مندرج در سند(10066 AIM -PANS)  در خصوص تغییرات جدید در فرمت صدور نوتام برف از ٤ نوامبر ٢٠٢١ به منظور اجرا در فرودگاه‌های کشور خبر داد.

امیرحسین صادقچه، مدیرکل کنترل ترافیک هوايی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به الزامات منتشره در انکس ١٥ پیمان شیکاگو گفت: از تاریخ 4 نوامبر سال جاری میلادی کلیه بخشنامه‌ها، راهنماها و دستورالعمل‌های قبلی صدور نوتام برف ملغی و صدور نوتام برف صرفا براساس مقررات جدید انجام می‌شود.

وی ادامه داد: براساس مقررات جدید و مطابق بندPlan Snow 2 Item 2.AD1 ، مدیرکل یا مدیر فرودگاه بالاترین مقام مسئول و فرد پاسخگو برای انجام عملیات برفرویی، ارزیابی Area Movement و همچنین صدور اطلاعیه هوانوردی مرتبط است.

صادقچه گفت: مقررات جدید تاکید می‌کند ارزیابی و ارایه گزارش ناشی از پدیده‌های جوی تنها مربوط به باند نیست و تمامی اطلاعات مربوط به محدوده Area Movement مطابق فرمت جدید باید گزارش شود. همچنین محدوده Area Movement باید در طول ساعات عملیاتی فرودگاه، به طور منظم ارزیابی شود و بدین منظور همواره پیش از اولین پرواز و در صورت تغییر در شرایط سطوح پروازی، نیاز به انجام این ارزیابی است.

به گفته وی براساس مقررات جدید اولویت عملیات برف‌روبی و ارزیابی این محدوده به ترتیب شامل باند مورد استفاده ( باند غالب) و جاده دسترسی از ایستگاه آتش نشانی و هدایت زمینی فرودگاه، تاکسی‌وی یا تاکسی‌وی‌های ارتباط دهنده به پارکینگ، پارکینگ، و نهایتا دیگر محدوده‌های حیاتی برای عملیات فرودگاهی همچون سایت تجهیزات ناوبری و ارتباطی، تجهیزات کمک ناوبری بصری و هواشناسی است.

صادقچه همچنین گفت: به منظور تسهیل تولید محتوای RCR توسط Aerodrome operator اپلیکیشن تولید محتوای RCR به همت کارشناسان اداره کل کنترل ترافیک هوایی و اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات بصورت WEB Base و تحت شبکه LAN شرکت فرودگاه‌ها به آدرس https://aim.airport.ir/airportais تهیه شده و کاربران فرودگاهی از طریق اکانت‌های دریافتی می‌توانند با ورود اطلاعات اولیه فرودگاه مانند دما و باند مربوطه نیز و شرایط  موجود روی سطح باند از قبیل نوع پدیده در هر  یک از یک سوم‌های باند و عمق و درصد پوشش پدیده در این برنامه،  RCR مرتبط با شرایط موجود را در قالب استاندارد تولید و به منظورصدور نوتام برف به واحد نوتام اداره اطلاعات هوانوردی ارسال کنند.

وی ادامه داد: در طراحی این برنامه تلاش شده است تمام قوانین و قواعد مندرج در اسناد بالادستی ایکائو در این خصوص در نظر گرفته شود که این امر دستاوردی بزرگ در راستای استفاده از توان متخصیصن داخلی در امر تولید نرم افزارهای تخصصی هوانوردی است.