شناسهٔ خبر: 100160 - سرویس هوایی

مدیرکل فرودگاه گیلان خبر داد:

برنامه‌ریزی برای برقراری پرواز مسافری و باری به کشورهای حوزه CIS/ برقراری پرواز رشت-نجف/ رایزنی برای افزایش پروازهای داخلی فرودگاه سردار جنگل رشت

فرودگاه رشت مديرکل فرودگاه گيلان از برقراری پرواز رفت و برگشت رشت به نجف اشرف از فرودگاه سردار جنگل رشت خبر داد.

سیدمحسن میرحسینی مدیرکل فرودگاه سردارجنگل رشت در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از برنامه‌ریزی برای توسعه پروازهای بین‌المللی در این فرودگاه خبر داد و گفت: در فرودگاه سردار جنگل رشت زیرساخت‌های لازم برای برقراری پروازهای بین‌المللی وجود دارد، بنابراین برای جذب مقاصد خارجی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دنبال برقراری پرواز به کشورهای حوزه CIS هستیم و رایزنی‌هایی در این رابطه انجام شده است.

میرحسینی با بیان اینکه برقراری پرواز نجف به عنوان اولین مقصد خارجی فرودگاه رشت نهایی شده است،گفت: نخستین پرواز هفتگی به این شهر ۲ آذر توسط شرکت هواپیمایی ایرتور انجام می‌شود.

وی افزود: پرواز رشت به نجف برای روزهای سه‌شنبه هر هفته برنامه‌ریزی شده است. پرواز رفت به شماره ۹۷۱۴ در ساعت ۱۵:۱۵ و پرواز برگشت به شماره ۹۷۱۵ در ساعت ۱۶:۳۰ انجام می‌شود.

مدیرکل فرودگاه سردار جنگل رشت به ظرفیت مغفول مانده این فرودگاه برای برقراری پروازهای کارگو اشاره کرد و گفت: گیلان ارتباطات تجاری زیادی با بندر آستاراخان در روسیه دارد و وجود سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آستاراخان این ارتباط را تسهیل می‌کند. بنابراین برقراری پروازهای باری بین دو شهر می‌تواند کمک شایانی به تجارت دو منطقه و دو کشور باشد.

وی ادامه داد: برقراری پروازهای کارگوی بین‌المللی در فرودگاه رشت از حمایت استاندار جدید گیلان نیز برخوردار است و بنابراین در حال برنامه‌ریزی برقراری این پروازها به آستاراخان و سایر مقاصد در کشورهای شمال دریای خزر هستیم.

میرحسینی همچنین از رایزنی برای برقراری پرواز به مقصد استانبول در فرودگاه سردار جنگل رشت خبر داد.

فرودگاه رشت؛ بیس ATR

مدیرکل فرودگاه گیلان در ادامه به تشریح وضعیت پروازهای داخلی این فرودگاه پرداخت و گفت: هرچند فرودگاه رشت جزو پرترددترین فرودگاه‌های کشور نیست، اما از منظر تنوع مسیر یکی از ۵ فرودگاه برتر کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر پروازهای روزانه و هفتگی از فرودگاه رشت به ۹ مقصد داخلی از جمله تهران، عسلویه، مشهد، شیراز، بندرعباس، اصفهان، کیش، تبریز و اهواز برقرار است و پرواز به بوشهر نیز جزو پروازهای برنامه‌ای فرودگاه است که در حال حاضر به دلیل کمبود ناوگان شرکت‌های هواپیمایی به صورت مقطعی قطع شده است.

میرحسینی گفت: شرایط اجتماعی و سلیقه مسافران گیلان به گونه‌ای است که از پروازها به مقاصد متنوع، به خصوص به مقاصد جنوبی کشور استقبال می‌شود. بنابراین مشغول رایزنی برای افزایش تعداد پروازها در مقاصد موجود هستیم. به عنوان مثال اکنون پروازها به مقاصد شیراز و بندرعباس در حال حاضر سه روز در هفته انجام می‌شود. اما ظرفیت و تقاضا برای انجام روزانه این پروازها وجود دارد.

وی افزود: همچنین در حال رایزنی با شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» هستیم تا فرودگاه رشت به بیس هواپیماهای ATR تبدیل شده و پروازهای روزانه این هواپیماها به مقاصد متنوع داخلی برقرار شود.

این مدیر ارشد فرودگاهی در انتها به تشریح مقررات سفر خارجی برای مسافران پرداخت و گفت: بر اساس تصمیمات ستاد مقابله با کرونا همه گردشگران برای انجام سفر خارجی ملزم به ارائه کارت واکسیناسیون کووید۱۹ و همچنین تست منفی PCR (هفتاد و دوساعت قبل از پرواز) هستند.

میرحسینی، تشکیل کمیته بهداشت و سلامت، الزام به استفاده از ماسک، غربالگری و تب‌سنجی مسافران ورودی و خروجی، نصب بنرهای اطلاع رسانی و نمایش پیام‌های بهداشتی، ضدعفونی و میکروب‌زدایی ترمینال‌ها و اماکن و تجهیزات مستقر در ترمینال‌ها قبل و بعد از هر پرواز، ضد عفونی ناوگان تاکسیرانی فرودگاه را از جمله اقدامات مقابله ای و پیشگیرانه در موضوع مقابله با شیوع ویروس کرونا عنوان کرد.