شناسهٔ خبر: 100170 - سرویس جاده‌ای

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان؛

استقرار زودهنگام راهداران استان البرز در پایگاه‌ها به‌دنبال بارش‌ برف پاییزی/نوسازی ناوگان راهداری از مهم‌ترین دغدغه‌های اداره کل استان/ تامین ۲۰ هزار تن نمک، شن و ماسه تا نیمه آذرماه

عملیات راهداری زمستانی در جاده هراز مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز از استقرار ۱۶ پایگاه راهداری زمستانی در استان در اجرای طرح راهداری زمستانی خبر داد.

علی زندی‌فر، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی درخصوص اجرای طرح راهداری زمستانی در این استان با بیان اینکه  ۱۶ پایگاه راهداری زمستانی استان در اجرای این طرح در نظر گرفته شده است، گفت:‌در این خصوص  ۱۳ پایگاه ثابت و ۳ پایگاه دیگر راهداری زمستانی سیار هستند. این آمادگی و ظرفیت را داریم که پیش از شروع سرما، در صورت نیاز تا چهار پایگاه سیار دیگر نیز اضافه کنیم.

وی با اشاره به افزایش ترافیک راه‌ها، تصریح کرد: بر این اساس پیش‌بینی افزایش چهار پایگاه راهداری زمستانی سیار را کرده‌ایم با این قابلیت که فاصله ۲۰ کیلومتر را به ۱۰ کیلومتر کاهش دهیم؛ برای نمونه شمال آزادراه کرج به سمت قزوین ظرفیت اضافه کردن راهدارخانه را دارد.

فعالیت ۱۶۰ راهدار در قالب ۱۱ اکیپ در راهداری زمستانی

زندی‌فر با اظهار اینکه ۱۶۰ نیرو در قالب ۱۱ اکیپ راهداری در راهداری زمستانی امسال فعال هستند، افزود: معمولا هر ساله از ابتدای آذر نیروهای راهداری استان در راهدارخانه‌های زمستانی مستقر می‌شدند، اما امسال به‌دلیل شروع زودتر بارش برف نیروها را مستقر کرده‌ایم.

وی همچنین درباره تجهیزاتی که امسال در راهداری زمستانی به‌کار می‌گیرند، گفت: ۱۱۰ دستگاه ماشین‌آلات را در راهداری زمستانی امسال به‌کار گرفته‌ایم و درحال هماهنگی برای اجاره تعدادی دیگر ماشین‌آلات از بخش خصوصی هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز درعین‌حال به مشکل فرسودگی ماشین‌آلات راهداری استان البرز اشاره و تصریح کرد: متوسط عمر ماشین‌آلات راهداری استان البرز ۲۵ سال است؛ با انجام به روزرسانی تجهیزات و ماشین آلات سعی کرده‌ایم روی پا نگه داشته شوند تا شاید در ادامه با برنامه‌های در دست اجرا نسبت به نوسازی ناوگان اقدام شود.

زندی‌فر در تکمیل توضیح خود اضافه کرد:‌ امسال بیشتر ماشین‌آلات را نوسازی و تعمیر کرده‌ایم اما برای انجام به روز کردن فقط برای ۱۵ دستگاه مجوز گرفته شده که اقدامات لازم در این زمینه در دست اجرا قرار دارد و در این مسیر بقیه ماشین‌آلات را نیز تعمیر کرده‌ایم.

به‌گفته وی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز نیز مانند سایر استان‌ها نیاز به نوسازی ناوگان راهداری خود دارد.

دسترسی مدیریت بحران و اورژانس به ۳۵ دوربین نظارت تصویری راهداری

زندی‌فر هچنین درباره چگونگی دریافت اطلاعات جوی برای مدیریت راه‌های استان توضیح داد: سازمان هواشناسی مرتب اطلاعیه‌های هواشناسی را پیش از شروع بارندگی‌ها در اختیار اداره کل راهداری استان می‌گذارد؛ بر این اساس وضعیت هوا بر اساس شاخص‌های زرد، نارنجی و قرمز به ما اعلام می‌شود تا بر مبنای آن به نیروها آماده‌باش دهیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز یادآور شد: همچنین مرکز مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌صورت مرتب اطلاعیه‌ها را از طریق بخشنامه در اختیارمان می‌گذارد.

به‌گفته‌ وی علاوه‌بر این در مرکز مدیریت راه چند سامانه مورد توصیه سازمان راه همچون «ویندی» مرتب رصد می‌شود تا اگر تغییری روی داد، غافگیر نشویم.

زندی‌فر با اشاره به وجود ۳۵ دوربین نظارتی در محورهای حساس استان همچون چالوس، داخل تونل‌ها و آزادراه‌ها، گفت: هم‌اکنون مدیریت بحران استان و اورژانس به این دوربین‌ها دسترسی دارند و هلال احمر نیز درخواست دسترسی به آنها را داده است، اما سازمان هواشناسی هنوز دسترسی ندارد.

تامین ۲۰ هزار تن نمک، شن و ماسه

وی از دیگر امکانات تهیه شده برای راهداری زمستانی امسال را تامین ۹ هزار تن نمک، شن و ماسه اعلام کرد و افزود:‌ امسال  حدود ۲۰ هزار تن نمک، شن و ماسه نیاز داریم که تاکنون ۹ هزار تن آن به پایگاه‌های راهداری زمستانی منتقل شده است و بقیه نیز تا پانزدهم آذر منتقل خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز درباره راهداری زمستانی در راه‌های روستایی استان نیز گفت: اولویت اول ما بازگشایی و برف‌روبی محورهای شریانی و اصلی است و پس از آن به راه‌های روستایی خدمات می‌دهیم.

زندی‌فر در تکمیل توضیح خود اضافه کرد: در راستای خدمات‌رسانی بهتر به راه‌های روستایی با دهیاری‌ها، فرمانداری و بخشداری هماهنگ کرده‌ایم تا از ماشین‌آلات روستاها نیز برای انجام عملیات راهداری روستایی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: تلاش این است با کمک و همراهی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان و دهیاری‌ها، عملیات راهداری زمستانی راه‌های روستایی انجام شده تا این مسیرها با برف مسدود نشوند.

زندی‌فر در نهایت به مردم توصیه کرد که در ترددهای جاده‌ای در فصل زمستان همه جوانب احتیاط را رعایت کنند.