شناسهٔ خبر: 100188 - سرویس جاده‌ای

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان؛

وجود شش کریدور اصلی برف‌گیر در قزوین/ استقرار ۳۵۰ راهدار در ۲۶ پایگاه راهداری زمستانی قزوین

عملیات راهداری زمستانی در جاده هراز مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قزوین از استقرار ۳۵۰ راهدار در قالب ۲۴ اکیپ برای راهداری زمستانی استان خبر داد.

جواد حق لطفی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی با اشاره به استقرار ۳۵۰ راهدار در ۲۶ پایگاه راهداری زمستانی استان، گفت: همچنین ۳۰۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری در طرح زمستانی امسال به‌کار گرفته شده‌اند.

وی با اظهار اینکه هم‌اکنون ۹۰ درصد ماشین‌آلات راهداری قزوین آماده به‌کار هستند، تصریح کرد: ۱۰ درصد باقی‌مانده ماشین‌آلات راهداری نیز تا پایان آ‌بان ماه آماده اضافه شدن به طرح راهداری زمستانی هستند.

حق لطفی درعین‌حال میانگین سن ناوگان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین را ۱۹ سال اعلام کرد.

به‌گفته وی در راستای جلوگیری از یخ‌زدگی جاده‌ها، ۲۰ هزار تن ماسه و نمک برای طرح راهداری زمستانی امسال تدارک دیده شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قزوین با یادآوری اینکه هر سال اواسط آبان ماه راهداران با تجهیزات در راهدارخانه‌های استان مستقر می‌شوند، گفت: اما اکنون باتوجه‌به شروع بارندگی در راه‌ها راهداران فعالیت خود را در پایگاه‌های راهداری زمستانی استان شروع کرده‌اند.

رصد آنلاین ۲۴ دوربین نظارت تصویری راهداری استان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین همچنین درباره چگونگی دسترسی به اطلاعات و تحلیل‌های هواشناسی نیز توضیح داد: برای مدیریت راه‌ها از تحلیل‌های سازمان هواشناسی و همچنین از نرم‌افزارهای تحلیلی همچون ویندی در مرکز مدیریت راه‌‌های کشور و استان برای تحلیل وضعیت جوی استفاده می‌کنیم.

حق لطفی همچنین با اشاره به وجود ۲۴ دوربین نظارت تصویری راهداری در جاده‌های استان، گفت: این دوربین‌ها در گردنه‌ها و تقاطع‌های مهم استان نصب شده‌اند که به صورت آنلاین رصد می‌شوند.

وی با اظهار اینکه سازمان هواشناسی برای انجام تحلیل‌های جوی به این دوربین‌ها دسترسی ندارد، یادآور شد: اداره کل هواشناسی قزوین یکی، دو ایستگاه هواشناسی جاده‌ای دارد که از آنها برای انجام تحلیل‌های خود استفاده می‌کنند.

حق لطفی همچنین درباره نقاط حساس و حیاطی راه‌های استان نیز گفت: گردنه کوهین در آزادراه قزوین-رشت و جاده قدیم قزوین-رشت، آزادراه قزوین-زنجان و محور قدیم قزوین-زنجان، گردنه هجیب در محور قزوین-بویین ‌زهرا-ساوه و گردنه آوج در محور قزوین-همدان شش کریدور اصلی و برف‌گیر استان هستند.

استفاده از ماشین‌های استیجاری برای برف‌روبی راه‌های روستایی قزوین

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین با اشاره به وجود پنج هزار کیلومتر راه روستایی در استان قزوین نیز اظهار داشت: ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از این راه‌ها آسفالت شده‌اند و به همین‌ میزان نیز راه خاکی و شوسه داریم.

به‌گفته وی تقریبا ۳۰ درصد راه‌های روستایی آسفالت شده استان قزوین به علت عمر بالا و استفاده معادن از آنها نیاز به بهسازی دارند.

حق لطفی با بیان اینکه اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین در گردنه‌های دارای راهدارخانه اقدام به بازگشایی راه‌های روستایی می‌کند، توضیح داد: اداره کل راهداری قزوین برای خدمات‌رسانی زمستانی به راه‌های روستاهای دوردست نیز از ظرفیت ماشین‌های استیجاری برای برف‌روبی و بازگشایی این راه‌ها استفاده می‌کند.