شناسهٔ خبر: 10021 - سرویس مسکن و شهرسازی

اختصاصی پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛

راه‌اندازی خانه گفتمان شهری با هدف احیای خانه وارطان و بناهای تاریخی

جلسه خانه گفتمان شهر خانه گفتمان شهری با هدف مرمت و احیاء بناهای ارزشمند تاریخی گذشته و سرزندگی مجدد به خانه وارطان راه‌اندازی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خانه گفتمان شهرى با هدف مرمت و احیاء بناهای ارزشمند تاریخی گذشته و سرزندگی مجدد به خانه وارطان با حضور دکتر محمد سعید ایزدی معاون وزیر  راه و شهر سازی و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، نمایندگانی از انجمن‌ها، کانون‌ها و نهادهای تخصصی معماری و شهرسازی کشور (انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز، جامعه مهندسان معمار ایران، انجمن مفاخر معماری ایران، کانون فارغ التحصیلان معماری دانشگاه تهران، جامعه مهندسان مشاور ایران، دبیر خانه رویداد دو سالانه معماری تهران، انجمن طرحان شهری ایران و جامعه مهندسان شهرساز ایران و موسسه رويدادهای مهندسی صبار ...) تاسیس و راه‌اندازی شد.

در این نشست دکتر ایزدی اظهارداشت: مطالعه بر روی آثار ارزشمند تاریخی در سراسر کشور به منظور تبدیل آنها به کارکردهای جدید از قبیل خانه هنرمندان، خانه شهرساز، خانه معمار و... در حال انجام است و خواستار همکاری  کلیه دست اندرکاران  و مهندسان حرفه‌ای  ذی‌ربط در این رابطه شد.

اين اقدام در راستای عملی کردن بحث کیفیت بخشی به محیط شهری به ویژه شاخه بهره برداری از آثار ارزشمند و تاریخی به عنوان یک سیاست جدی و دارای اولویت، انجام شده است.

تاسیس نهاد اين جدید به صورت هیئت موسس مرکب از کلیه نمایندگان نهادهای تخصصی معماری و شهرسازی از قبیل (انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز، جامعه مهندسان معمار ایران، انجمن مفاخر معماری ایران، کانون فارغ التحصیلان معماری دانشگاه تهران، جامعه مهندسان مشاور ایران، دبیرخانه رویداد دو سالانه معماری تهران – انجمن طرحان شهری ایران و جامعه مهندسان شهر ساز ایران و...) است كه این نهاد کاملا مستقل و بدون هیچ‌گونه وابستگی به دولت فعالیت خواهد داشت. فعالیت اصلی نهاد مذكور در راستای صنف معماری و شهر سازی و پرداختن به گفتمان شهری است.

در متن صورتجلسه تاسیس خانه گفتمان شهر و معماری آمده است:

«امضاکنندگان، نمایندگان شرکت عمران و بهسازی شهری ایران (وزارت راه و شهرسازی) و تشکل‌های حرفه‌ای معماری و شهرسازی پیشنهاد دهنده تاسیس خانه گفتمان شهر و معماری، با امضای این صورتجلسه تفاهم خود را در خصوص تاسیس این خانه بر اساس مفاد پیشنهاد ارائه شده مورخ ۳۰ تیرماه ۱۳۹۴ این تشکل‌ها، با مشارکت نمایندگان تشکل‌های دوازده‌گانه و اشخاص حقیقی سه گانه مشارکت‌کننده اعلام داشته و مقرر می‌دارند برنامه اجرایی این اقدام با تشکیل دو کارگروه شامل کارگروه تاسیس و کارگروه رویدادها عملیاتی شود.»