شناسهٔ خبر: 100258 - سرویس جاده‌ای

معاون وزیر راه و شهرسازی:

درخواستی برای افزایش نرخ عوارضی آزادراه ارایه نشده است/راه‌آهن چابهار-زاهدان ۱۴۰۱ تحویل می‌شود/بیش از ۵۰۰ کیلومتر جاده آماده آسفالت وجود دارد

خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ۵۰۰ کیلومتر جاده آماده آسفالت در کشور وجود دارد، گفت: مقرر است، طبق قانون، قیر بر اساس قیمت گذاری در بورس با نرخ رایگان عرضه شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی معاون راه و شهرسازی  و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل امروز ۱۸ آبان در حاشیه همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره آخرین وضعیت منطقه دو آزادراه تهران ـ شمال، اعلام کرد: برای ساخت و بهره برداری از یک باند منطقه دو آزادراه تهران ـ شمال دولت و سرمایه گذار (بنیاد مستضعفان) بخشی از سهم خود را از ۲ هزار میلیارد تومان منابع اعتباری مورد نیاز این پروژه پرداخت کردند. 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: پیشرفت فیزیکی  آزادراه تهران ـ شمال در منطقه دو مناسب است و در هفته آینده وزیر راه و شهرسازی  از آزادراه تهران ـ شمال و روند پیشرفت فیزیکی منطقه دو بازدید می‌کند. در بازدید وزیر راه و شهرسازی از آزادراه تهران-شمال ، زمان بندی جدید برای ساخت و بهره برداری از منطقه دو آزادراه تهران ـ شمال، اعلام خواهد شد.

درخواستی برای افزایش نرخ عوارض آزادراهی نداشتیم

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه درخواستی برای افزایش نرخ عوارضی آزادراه ارایه نشده است، افزود: معمولا سالانه نرخ عواض جدیدی را برای آزادراه کشور اعلام می کنیم و پس از تصویب این نرخ ابلاغ می‌شود. اما در حال حاضر درخواستی برای این کار نداشته ایم و در سال آینده قیمت‌ها تغییر می‌کند.

خادمی همچنین درباره مشکلات تامین قیر برای پروژه‌های عمرانی کشور، توضیح داد: هر سال تولید و مصرف آسفالت در کشور به دلیل افزایش قیمت قیر کاهش پیدا می کند به گونه ای که از تولید ۱۲ میلیون تن آسفالت در سال ۱۳۹۵ به ۶ میلیون تن در سال گذشته رسیده و از سویی دیگر طی ۱۸ ماه گذشته قیمت قیر ۶ برابر افزایش پیدا کرده و از ۲ میلیون تومان به ۱۲ میلیون تومان به ازای هر تن رسیده است.

به گفته وی، با وجود آنکه برای تولید قیر، وارداتی به کشور وجود نداشت اما در یک ماه گذشته قیمت آن با وجود عدم افزایش نرخ دلار ۵۰ درصد افزایش یافت. این منطق نیست که فروش قیر به داخل و برای اجرای پروژه های ملی با نرخ صادرات قیر یکی باشد چرا که تولید قیر با سوبسید داخلی انجام شده و برای این پروژه‌ها باید با همین سوبسید عرضه شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشوراز دیگر مشکلات موجود در تامین قیر را تولید ۹۰ درصد محصولات توسط بخش های دولتی برشمرد و خاطرنشان کرد: مقرر است تا طبق قانون قیر بر اساس قیمت گذاری در بورس با نرخ رایگان عرضه شود. در وهله نخست قرار است ۶ هزار میلیارد تومان قیر برای این پروژه‌ها به ما تحویل دهند.

خادمی تاکید کرد: از پنج میلیون تن قیر تولیدی در کشور حدود دو تا دو و نیم میلیون تن آن مصرف داخلی است و هر چه قیمت قیر بالاتر برود و تولید و کیفیت آسفالت پایین تر بیاید این خسارتی است که به زیرساخت‌های کشور تحمیل می‌شود.

خادمی تاکید کرد:‌ در حال حاضر  ۵۰۰ کیلومتر جاده آماده تکمیل است اما نیاز به آسفالت فوری داریم و همه کارخانه‌های آسفالت اعلام کردند به محض تامین قیر به سرعت آسفالت را تحویل می‌دهند.

خادمی تصریح کرد: با توجه به این که بیش از ۵۰ درصد از تولید حدود ۴ میلیون تنی قیر در هر سال در داخل مصرف می شود به جای آن که قیمت گذاری آن را در بورس انجام دهیم باید راهکاری برای ایجاد توافق بین تولید کننده و مصرف کننده در نظر بگیریم تا قیمت ثابتی برای آن تعیین شود چرا که هر قدر این مشکلات ادامه داشته باشد تولید آسفالت هم پایین می آید و پروژه های مهمی مانند پروژه های راه سازی به مشکل خواهد خورد. به عنوان مثال وزارت راه و شهرسازی سالانه حدود یک و نیم میلیون تن قیر نیاز دارد و هم اکنون بیش از ۵۰۰ کیلومتر جاده آماده آسفالت داریم که امیدواریم با تحویل سریع تر قیر بتوانیم آسفالت را در این پروژه ها برای امسال یا سال آینده انجام دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص پروژه راه آهن چابهار اعلام کرد: ساخت راه آهن چابهار نیاز به تامین منابع دارد و قرار بر این بوده بخشی از منابع از طریق صندوق توسعه ملی تامین شود که برای اختصاص این منابع از صندوق باید پروسه تبدیل ارز صورت بگیرد و این تخصیص با تاخیر از سوی بانک مرکزی مواجه شده است. طبق زمان‌بندی‌ها راه آهن زاهدان چابهار باید سال ۱۴۰۱ تحویل شود.