شناسهٔ خبر: 100312 - سرویس استان‌ها

۲ شتابنگار در شهرستان شیروان خراسان شمالی نصب و به شبکه شتابنگار کشور متصل شد

شتابنگار در شهرستان شیروان خراسان شمالی نصب و به شبکه شتابنگار کشور متصل شد رییس راه و شهرسازی شهرستان شیروان از نصب و اتصال ۲ شتابنگار در این شهرستان به شبکه شتابنگار کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان شمالی)، محمود رضازاده گفت: بر این اساس با پیگیری اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی، مدیریت بحران  استانداری استان  نصب ۵ ایستگاه شتابنگار جهت کنترل پهنه  لرزه خیزی شهرستان شیروان در مناطق لرزه خیز لوجلی،قوشخانه،باغان، گلیان، زوارم در دستور کار اداره راه و شهرسازی شهرستان شیروان قرار گرفت و دو ایستگاه لوجلی و قوشخانه به هماهنگی فرمانداری واداره راه و شهرسازی شهرستان شیروان نصب و به شبکه شتابنگاری کشور متصل گردید.

وی اذعان داشت:  راه‌اندازی دستگاه  شتاب نگار زلزله در شهر لوجلی و قوشخانه از اقدام‌های بسیار مهم و ضروری برای  شناسایی و تعیین حریم گسل‌ها، ساخت و ساز مناطق پیرامون شهرهای لوجلی و قوشخانه است.

رضا زاده افزود: کنترل ساخت و سازها با استفاده از آیین نامه طراحی مقاوم سازی ساختمان‌ها دربرابر مخاطراتی چون زلزله، استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و دارای گواهینامه فنی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی را از جمله موارد کاهش خسارت‌های وارده در وقوع زلزله است.

وی اضافه کرد: نصب ایستگاه‌های شتاب نگارتاثیر بسزایی در کاهش خسارت و اعلام بموقع خطرخواهد داشت، که با نصب  ۵ ایستگاه شتابنگار و هماهنگی جهت نصب۳ ایستگاه دیگر در مناطق باغان ،گلیان ،زوارم این شهرستان  کنترل لرزه خیزی شهرستان وسیعتر خواهد بود. 

رییس اداره راه و شهرسازی شیروان تاکید کرد: کاهش آسیب و تاب آوری شهرها و روستاها در مقابل با مخاطرات زلزله، با شناسایی و تعیین حریم گسل شهرها و ضوابط اجرای آیین نامه ۲۸۰۰ مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی و نصب دستگاه های شتابنگار برخط و لزوم به کارگیری آنها در سامانه‌های هشدار و پاسخ سریع است.

اولین دستگاه شتابنگار نسل دوم در  شهرستان شیروان در ۱۹بهمن ۱۳۷۵در فرمانداری شیروان نصب و راه اندازی گردید.همچنین دستگاه شتابنگار برخط نسل چهارم این شهرستان در سال ۱۳۹۸ به شبکه شتابنگاری انلاین کشور متصل گردید.