شناسهٔ خبر: 100378 - سرویس جاده‌ای

مدیر کل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین آلات سازمان راهداری خبر داد:

ثبت رکورد در برف‌روبی جاده‌ای/ انجام برف‌روبی در بیش از ۲۰ هزار کیلومتر راه طی ۲ روز

راهداری زمستانی مدیر کل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از ثبت رکورد در برف‌روبی جاده‌ای با انجام انجام برف‌روبی در بیش از ۲۰ هزار کیلومتر راه طی ۲ روز خبر داد.

فرهاد مهریاری، مدیر کل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به تشریح اقدامات انجام شده توسط این سازمان برای مقابله با تاثیر بارش‌های اخیر در حمل‌ونقل جاده‌ای پرداخت و گفت:  از ابتدای ورود این سامانه بارشی به کشور، ۱۹ استان تحت تاثیر قرار گرفته و در مجوع ۱۹۴ محور شریانی بارش برف و باران را تجربه کردند.

وی ادامه داد:  از این تعداد تنها دو محور چالوس و آزادراه تهران-شمال به دلیل سیلابی شدن مسدود شده و باقی محورها باز هستند و تردد در آن‌ها جریان دارد. در بعضی از محورها به صورت مقطعی انسدادهایی رخ داد که با تلاش همکاران  در سازمان راهداری و با هماهنگی پلیس، این محورها بازگشایی شدند. 

مهریاری ادامه داد:  آزادراه تهران-شمال و محور قدیم کرج-چالوس به دلیل طغیان رودخانه، وقوع سیل و انباشت سنگ و گل و لای روی سطح این محورها بسته شده و پس از فروکش کردن سیل خساراتی هم به ابنیه فنی وارد شده است. اکنون محورهای جایگزین مانند محور هراز و فیروزکوه را به مردم برای تردد معرفی کرده‌ایم. طبق برآوردهای انجام شده، با توجه به خسارات وارد شده به بخشی از نقاط آزادراه تهران-شمال و محور قدیم کرج-چالوس تلاش می‌شود تا عصر امروز نسبت به پاکسازی و بازگشایی مسیر اقدام شود.

مدیر کل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه گفت: در روزهای گذشته در بیش از ۲۰ هزار کیلومتر باند برفروبی انجام شد که یک رکورد محسوب می‌شود. ۱۴۲۱ نفر از همکاران راهداری در این عملیات دخالت داشته که در ۱۲۵ محور راهداری و ۴۰۰ راهدارخانه سیار مستقر بودند. همچنین نزدیک به به ۱۰۰۰ دستگاه ماشین‌آلات در این عملیات مورد استفاده قرار گرفت.

وی ادامه داد: توصیه ما این است که مردم حتما قبل از سفر از وضعیت هوا، جاده و ترافیک از طریق سامانه‌ها و تلفن گویای ۱۴۱ یا سایت و اپلیکیشن ۱۴۱ کسب اطلاع کنند، همچنین می‌توانند با نصب اپلیکیشن ۱۴۱ تصاویر دوربین‌ها در جاده‌های مختلف را ببینند و سپس برای سفر خود برنامه ریزی بهتری کنند.

مهریاری افزود: به مردم توصیه می‌کنیم اگر نیازی به سفر در شب ندارند، حتما مسافرت‌های خود را به ساعات روز موکول کنند و تجهیزات زمستانی به ویژه زنجیر چرخ را همراه خود داشته باشند.