شناسهٔ خبر: 100407 - سرویس جاده‌ای

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان؛

به‌کارگیری ۴۲۰ دستگاه ماشین‌آلات راهداری در ۶۸ پایگاه زمستانی آذربایجان غربی/ به‌روزرسانی خط‌کشی و روشنایی محورها و گردنه‌های استان

عملیات راهداری زمستانی در جاده هراز مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی از جانمایی ۶۸ پایگاه راهداری زمستانی در استان خبر داد.

ارسلان شکری، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی با اشاره به وجود ۱۲ هزار کیلومتر راه در استان، گفت: درمجموع ۶۸ پایگاه راهداری زمستانی در آذربایجان غربی ساماندهی شده است که از این تعداد ۳۰ راهدارخانه بین‌راهی ثابت، ۱۵ راهدارخانه مرکزی و ۲۳ راهدارخانه نیز سیار هستند.

وی با بیان اینکه چند راهدارخانه بین‌راهی بسیار مهم در استان هم‌اکنون فعال هستند، افزود: راهدارخانه‌های گردنه قوشچی و سِرُو از جمله راهدارخانه‌های مهم آ‌ذربایجان غربی هستند. ضمن اینکه معمولا راهدارخانه‌های ترکیبی با حضور پلیس راه، هلال احمر و اداره راه نیز در نقاط حساس قرار گرفته‌اند.

به‌گفته شکری هم‌اکنون راهدارخانه‌های ترکیبی مستقر و فعال هستند و آمادگی کامل برای ارائه خدمات در هنگام بارش‌ها را دارند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان آذربایجان غربی همچنین به آماده‌باش حدود ۹۰۰ نفر در بخش‌های پشتیبانی، ستاد و شهرستان‌ها برای راهداری زمستانی امسال خبر داد و تصریح کرد: همچنین ۴۲۰ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین برای راهداری زمستانی تجهیز و ترمیم شده‌اند.

۲۵ سال؛ متوسط عمر ناوگان سنگین و نیمه‌سنگین راهداری استان

وی درباره وضعیت ناوگان راهداری آذربایجان غربی نیز اظهار داشت: ناوگان راهداری استان نیز وضعیتی مشابه سایر استان‌های کشور دارد به‌گونه‌ای که عمر متوسط ناوگان سنگین و نیمه‌سنگین راهداری استان بیش از ۲۵ سال است.

شکری با بیان اینکه باتوجه‌ به محدودیت منابع اعتباری امکان جایگزینی ماشین‌آلات جدید وجود ندارد، گفت: خرید ماشین‌آلات بسیار کم است به‌گونه‌ای که در طول دو، سه سال برای هر اداره کل یک تا دو دستگاه از تولیدات داخلی یا مشترک تهیه شده است و بیشتر اقدام به تعمیر دستگاه‌ها می‌شود.

وی همچنین درباره آمادگی زمستانی ناوگان حمل‌ونقل و مسافری عمومی در زمستان پیش‌رو نیز توضیح داد: در این زمینه جلساتی با پلیس راه برگزار شده است تا در مواقع ضروری براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده بتوان به خوبی مسئله را مدیریت کرد و اگر نیاز به مسدود کردن محوری باشد، در سریع‌ترین زمان این کار انجام شود.

به‌گفته شکری، یکی دیگر از مواردی که در این جلسات پیش‌بینی شده است، جایگزینی ماشین‌‌ها در حمل‌ونقل عمومی در صورت نیاز است که این مورد نیز پیش‌بینی شده تا اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان آمادگی لازم را داشته باشد.

تامین ۱۰ هزار تن نمک و ۳۰ تا ۵۰ هزار تن شن و ماسه

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان آذربایجان غربی همچنین تامین سالانه ۱۰ هزار تن نمک را برای جلوگیری از یخ‌زدگی جاده‌ها از دیگر اقدامات این اداره‌کل بیان کرد و گفت:‌ در کنار تامین نمک، معمولا ۳۰ تا ۵۰ هزار تن نیز شن و ماسه تهیه می‌‌شود؛ هم‌اکنون عمده نمک و شن‌ و ماسه به راهدارخانه‌های استان منتقل شده است و در حال تکمیل این پروسه هستیم.

وی درباره چگونگی بهره‌مندی از اطلاعات هواشناسی در راستای انجام بهتر راهداری زمستانی، اظهار داشت: بیشتر تلاش اداره کل راهداری این است که بر اساس داده‌‌ها و پیش‌بینی‌های هواشناسی جاده‌ای عملیات راهداری را انجام دهد تا در شرایط غافلگیرکننده گرفتار نشود و از پیش آمادگی کامل را داشته باشد.

شکری با اشاره به شرایط جغرافیایی آذربایجان غربی گفت: عمدتا جبهه‌های هوایی از این منطقه وارد کشور می‌شوند؛ بنابراین ارتباطات پیوسته‌ای با سازمان هواشناسی در ارتباط با هواشناسی جاده‌ای داریم.

وی در عین‌حال یادآور شد: مرکز مدیریت راه‌ها به صورت شبانه‌روزی فعال است و کاربران جاده‌‌ای می‌توانند از طریق شماره ۱۴۱ به اطلاعات لحظه‌ای جاده‌ها دسترسی داشته باشند؛ همچنین تابلوهای پیام متغییر برای اعلام پیام‌های مورد نیاز به کاربران جاده‌ای به‌روزرسانی شدهاند.

شکری در بخش دیگری از گفت‌وگو به مسئله بهسازی جاده‌ها اشاره کرد و توضیح داد: برخی از محورها نیازمند تمدید خط‌کشی هستند که با اولویت منتهی به پایانه‌های مرزی، ترافیکی و محورهای اصلی این کار انجام می‌شود؛ ضمن اینکه اکنون پیمانکار در حال به‌روزرسانی روشنایی گردنه‌هاست.

پایش گردنه‌ها و نقاط حساس از طریق دوربین‌های نظارت تصویری

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان آذربایجان غربی همچنین به وجود ۴۰ دستگاه دوربین نظارت تصویری در راه‌های استان اشاره کرد و گفت: ۳۴ دستگاه از این دوربین‌ها در گردنه‌های استان جانمایی شده‌اند.

شکری با بیان اینکه در راه‌های اصلی استان حدود ۶۰۰ کیلومتر گردنه وجود دارد، تصریح کرد: از طریق دوربین‌های نظارت تصویری نقاط حساس به‌ویژه در فصل بارش‌ها پایش می‌شود.