شناسهٔ خبر: 100468 - سرویس مسکن و شهرسازی

در مکاتبه معاون مسکن و ساختمان با مدیران کل راه و شهرسازی تاکید شد؛

فرصت ۲ هفته‌ای نظام مهندسی و نظام کاردانی برای امکان دسترسی دفتر توسعه مهندسی به سامانه‌های خدمات‌مهندسی

ساختمان وزارت راه معاون مسکن و ساختمان طی ابلاغیه‌ای به مدیران کل راه و شهرسازی، سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و نظام کاردانی را مکلف کرد تا طی دو هفته امکان دسترسی به سامانه‌های عضویت و دیگر سامانه‌های نظارتی را برای دفتر توسعه مهندسی ساختمان و اداره کل راه و شهرسازی استان‌ها فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان طی مکاتبه با مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور، خواست تا در مکاتبه با سازمان‌های نظام مهندسی و نظام کاردانی ساختمان، حداکثر ظرف مدت دو هفته امکان دسترسی به سامانه‌های نظارتی را برای ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و دفتر توسعه مهندسی ساختمان فراهم کنند.

در متن این ابلاغیه آمده است: در اجرای مفاد قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از جمله ماده ۲۶ قانون مذکور و ایفای وظایف نظارتی محوله به این وزارتخانه مبتنی بر بررسی عملکرد سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استانی، ضروری است سازمان‌های نظام مهندسی و نظام کاردانی ساختمان آن استان ظرف حداکثر دو هفته از تاریخ این بخشنامه، امکان دسترسی به سامانه‌های عضویت، صدور پروانه‌های اشتغال به کار اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین سامانه‌های عملکردی همانند سامانه ارجاع نظارت، آبفا، نظارت و بازرسی گاز، تفکیکی آپارتمان، کنترل نقشه، ماده ۲۷ و ... را برای آن اداره کل و همچنین دفتر توسعه مهندسی ساختمان ایجاد کنند.

بر این اساس، سازمان‌های موصوف موظفند ترتیبی اتخاذ کنند تا از تاریخ اول دی ۱۴۰۰، کلیه خدمات مهندسی که توسط اعضای حقیقی و حقوقی سازمان ارایه می‌شود در سامانه‌های مربوط ثبت شود.

قابل ذکر است شرح وظایف هیات‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی و نظام کاردانی ساختمان استان به شرح مقرر در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، آیین‌نامه‌های منبعث از آن و بخشنامه‌های ابلاغی، عدم انجام یا بی‌توجهی یا تعلل در انجام وظایف و اجرای کامل این ابلاغیه، تخلف انتظامی رییس و اعضای هیات‌مدیره سازمان استان بوده و آن اداره کل موظف به برخورد قانونی با متخلفان خواهد بود.در عین حال پیگیری موضوع تا حصول نتیجه و ارایه گزارش اقدامات انجام شده به این معاونت، مورد تاکید است.

گفتنی است، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی در جلسه اعطای اعتبارنامه اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی تهران اعلام کرده بود که تدابیری برای تشدید نطارت بر عملکرد هیات‌مدیره‌های سازمان‌های نطام مهندسی پیش‌بینی شده که به زودی ابلاغ می‌شود و این ابلاغیه در همان راستا نیز تدوین و ارایه شد.