شناسهٔ خبر: 100526 - سرویس جاده‌ای

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان؛

برخورداری بیش از ۹۰ درصد از جمعیت خانوار روستایی اردبیل از راه آسفالت/ پیش‌بینی اختصاص ۱۶۰ میلیارد تومان برای آسفالت راه‌های روستایی در سفر اخیر هیئت دولت

کرمانشاه - راه روستایی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اردبیل گفت: بیش از ۹۰ درصد از جمعیت خانوار روستایی استان اردبیل از راه آسفالت برخوردار هستند.

کلیم‌اله وثوقی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی با اشاره به‌وجود ۵ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت، شوسه و خاکی در استان، گفت: از این میزان ۲ هزار و ۷۷۰ کیلومتر از راه‌های روستایی آسفالت، یک‌هزار و ۳۵ کیلومتر شوسه و ۲ هزار و ۲۲۰ کیلومتر نیز خاکی هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد از جمعیت خانوار روستایی استان اردبیل از راه آسفالته برخوردار هستند، افزود: اما حدود ۵۲ درصد طول راه‌های روستایی استان آسفالت شده‌اند.

وی یکی از چالش‌های موجود آسفالت راه‌های روستایی را گذشت عمر متوسط رویه‌های آسفالت این راه‌ها از ۲۰ سال بیان و تصریح کرد: حتی مواردی وجود دارد که ۲۵ سال پیش روی راه‌های روستایی آسفالت ریخته شده، اما تاکنون روکش آن انجام نشده است.

پیش‌بینی اختصاص ۱۶۰ میلیارد تومان برای آسفالت راه‌های روستایی در سفر اخیر هیئت دولت

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اردبیل چالش اصلی این اداره کل را نگهداری راه‌های روستایی آسفالت دانست و گفت: نگهداری از راه‌های آسفالت روستایی استان نیازمند توجه ویژه است که این موضوع را در سفر اخیر وزیر راه‌وشهرسازی و هیئت دولت به استان مطرح کردیم.

وثوقی همچنین با تاکید بر اینکه بااین‌حال نباید راه‌های روستایی غیرآسفالت استان نادیده گرفته شوند، افزود:‌ اردبیل باتوجه‌به داشتن مناطق متعدد گردشگری طبیعی و دره‌های روستایی از نظر گردشگری پتانسیل بسیار زیادی دارد.

وی با بیان اینکه ویژگی گردشگری بودن مناطق روستایی استان اردبیل، مزیتی نسبت به سایر استان‌ها به‌شمار می‌رود، تاکید کرد: دره‌های روستایی، جاذبه‌های طبیعی گردشگرپذیر اردبیل هستند که نیاز به آسفالت دارند؛ ضمن اینکه اردبیل استانی متمرکز بر کشاورزی و دامداری است بنابراین می‌طلبد که نسبت به آسفالت راه‌های روستایی توجه بیشتری داشته باشیم.

وثوقی به سفر اخیر هیئت دولت و وزیر راه‌وشهرسازی به استان اردبیل اشاره کرد و گفت: در این سفر بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای آسفالت راه‌های روستایی استان پیش‌بینی شد که به محض ابلاغ، اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اردبیل اقدامات اجرایی پروژه‌ها را در دستور کار قرار می‌دهد.

شن‌ریزی مقطعی در راه‌های خاکی روستا‌ها برای جلوگیری از بروز مشکل در زمستان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اردبیل همچنین درباره راهداری زمستانی راه‌های روستایی نیز توضیح داد: برای راهداری زمستانی راه‌های روستایی چالش چندانی وجود ندارد؛ البته در راه‌های خاکی روستاها امکان گیر کردن خودروها در گل وجود دارد که هر سال شن‌ریزی مقطعی انجام می‌شود تا در زمستان مشکلی به‌وجود نیاید.

به‌گفته وثوقی معمولا راه‌های روستاهای بسیار کم جمعیت و زیر ۱۰ خانوار در مسیر روستاها قرار دارند که در صورت نیاز به مرور بازگشایی و برف‌روبی می‌شوند.

وی بااین‌حال با یادآوری اینکه روستاهای بالای ۲۰ خانوار از راه شوسه برخوردار هستند، اظهار داشت: هرچند راه‌های شوسه آسفالت نیستند، اما زیرسازی‌ها انجام و لایه‌ریزی شده‌ است و روستاییان به‌راحتی تردد می‌کنند.