شناسهٔ خبر: 100640 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر اعلام کرد:

برنامه سازمان بنادر برای لایروبی بنادر با استفاده از فناوری علوم مکانی/ عملیاتی کردن سیستم توسعه هواشناسی کاربردی دریایی؛ با هدف ارتقاء ایمنی دریانوردی

نادر پسنده مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی آخرین وضعیت دستورالعمل سرویس کمک رسانی دریایی، سیستم توسعه هواشناسی کاربردی دریایی، مدیریت اجرای الزامات آب توازن کشتی‌ها و برنامه این سازمان برای لایروبی بنادر ایران را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نادر پسنده با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای انجام لایروبی‌های بنادر با استفاده از فناوری علوم مکانی در محیط GIS،‌ اظهار داشت: برنامه‌ریزی برای انجام لایروبی‌های بنادر مستلزم داشتن یک برنامه مبتنی بر مهندسی لایروبی است که این موضوع در قالب فناوری علوم مکانی در محیط GIS در حال پیگیری است و انجام لایروبی سال اول قرارداد اجاره شناورها به منظور تأمین ایمنی آبراه نیز بر همین اساس محاسبه، ابلاغ و اجرایی شده است.

وی به تهیه دستورالعمل سرویس کمک رسانی دریایی (MAS) و اجرایی کردن این سرویس اشاره کرد و افزود: سازمان بین المللی دریانوردی قطعنامه‌ای در مورد ارائه سرویس خدمات کمک رسانی دریایی به تصویب رساند و در همین راستا سازمان بنادر و دریانوردی به منظور ارائه تمامی خدمات کمک رسانی دریایی در آب‌های تحت حاکمیت، اقدام به اخذ مشاور کرد و با برگزاری جلسات کارشناسی متعدد موفق به تهیه طرح نهایی ارائه سرویس کمک رسانی دریایی در مراکز جستجو و نجات دریایی شد که پس از تایید نهایی جهت تصویب به هیات عامل سازمان ارسال می‌شود.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در مورد عملیاتی کردن سیستم توسعه هواشناسی کاربردی دریایی (تهک)، عنوان کرد: با هدف ارتقاء ایمنی دریانوردی و نظر به نقش مهم و اساسی هواشناسی دریایی در تحقق این مهم، با همکاری سازمان هواشناسی کشور، نیاز دریانودارن و ذی‌نفعان دریایی به گزارشات هواشناسی دریایی احصاء و در همین رابطه مراتب تدوین سند جامعی متناسب با شرایط جوی دریایی هر بندر، جهت تولید و پخش پیام‌ها، اخطاریه‌ها و توصیه‌های هواشناسی دریایی در قالب دستورالعمل توسعه هواشناسی کرابردی (تهک) تهیه و به بنادر ارسال شد.

پسنده در رابطه با مدیریت اجرای الزامات آب توازن کشتی‌ها از طریق تولید دستگاه تصفیه D۲ توسط شرکت دانش بنیان و آمادگی ناوگان دریایی جهت نصب تجهیزات جدید، اظهار داشت: در راستای کنوانسیون مدیریت آب توازن و با توجه به الزام آیمو به نصب و استفاده از سیستم پردازش آب توازن (استاندارد D۲ ) روی تمامی کشتی‌ها از سال ۲۰۲۲ با حمایت و همکاری سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت دانش بنیان ایرانی اقدام به طراحی و تولید کننده دستگاه تصفیه آب توازن کرده است.

وی ادامه داد: بنابر هماهنگی صورت گرفته و ارائه اسناد مربوطه، در حال حاضر تاییدیه اولیه گزمپ (آژانس تخصصی موضوع و زیرنظر آیمو) برای دستگاه مذکور اخذ و موضوع در قالب سند از سوی ایران جهت طرح در اجلاس هفتاد و هفتم کمیته حفاظت محیط زیست دریایی آیمو ارجاع شده است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه شرکت دانش بنیان مذکور در حال آماده سازی شرایط برای اخذ تاییدیه ثانویه و نهایی آیمو است، گفت: علاوه بر این، اخذ تأییدیه ثانویه آیمو برای دستگاه تولید شده توسط شرکت دانش بنیان طراح و سازنده دستگاه پردازش آب توازن از طریق مبادی ذیربط در آیمو پیگیری شد و همچنین آماده سازی شرایط تست زمینی دستگاه مربوطه در یکی از بنادر استراتژیک کشور، مدنظر قرار گرفت.