شناسهٔ خبر: 100709 - سرویس استان‌ها

مدیر کل راه و شهرسازی استان خبر داد:

بازنگری طرح جامع و تفصیلی ۳۱شهر استان تهران / تهیه طرح‌های ساختاری - راهبردی

محبت خواه5.jpg مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه در قالب تهیه طرح‌ها مشکلات شهری احصاء شده است، گفت: در سطح استان تهران، بازنگری طرح تفصیلی و جامع ۳۱ شهر و همچنین طرح‌های ساختاری-راهبردی در دست تهیه است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (تهران)، خلیل محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اظهار کرد: در راستای بازنگری طرحهای مصوب شهرهای استان و بدنبال پایان یافتن افق آنها، تهیه و تصویب ۳۱ طرح جامع و تفصیلی در دستور کار قرار گرفته است. بر این اساس ۱۶ طرح جامع ، ۲ طرح تفصیلی در حال تهیه و تصویب و نیز فرآیند عقد قرارداد ۱۳ طرح جامع جدید آغاز شده است. همچنین هماهنگی های عقد قرارداد تهیه نقشه پایه یک دوهزارم با عوارض شهری به وسیله پهپاد فتوگرامتری از ۵ شهر با اعتبارات استانی و سایر شهرها با اعتبارات شهرداریها و با هماهنگی های صورت گرفته از طرف همکاران معاونت شهرسازی و معماری اداره کل در حال انجام است.

محبت خواه در ادامه گفت : بدنبــال آشـکار شــدن مشــکلات و تنگناهــاي اجرایــي طرح های هادی شهری، در ســال ۱۳۹۰ برای بسیاری از شهرهای استان”«طرح هــای ســاختاری-راهبردی» مصوب شد که در سال جاری به دلایل متعدد از جمله  پایان یافتن افق ده ساله ی طرحهای فوق، تحولات جمعیتی گسترده و نیز وجود مسائل و مشکلات متعدد کالبدی، با هماهنگی وزارت متبوع تصمیم به بازنگری طرحهای شهری استان گرفته شد.

وی گفت : در سطح استان تعداد ۳۶ شهر دارای طرح تفصیلی مصوب هستند که پس از ابلاغ طرحهای جامع، فرآیند تهیه طرح های تفصیلی شهرها آغاز می گردد این در حالی است که تعداد شهرهای استان تهران ۴۸ شهر بوده و حجم کاری استان بسیار گسترده است همچنین لازم به ذکر است در ایــن طرح ها نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی، صنعتی، بازرگانی ، اداری، کشاورزی ، تاسیسات و تجهیزات ، تسهیلات عمومی، موارد مرتبط با نوسازی، بهسازی و اولویت های مربوط به آن ها تعیین شده و نیز ضوابط و مقررات مربوط به تمامی موارد ذکر شده و همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی نیز تهیه و تنظیم می شود یعنی به نوعی تمام مطالبات شهروندان و سیما و منظر شهری در بازنگری طرحها دیده شده است. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در ادامه با بیان اینکه این اداره‌کل در صدد حل مشکلات شهری بصورت اساسی و ریشه‌ای است تصریح کرد: در قالب تهیه طرح‌ها مشکلات شهری احصاء شده و بدین طریق مسائل و مشکلات رفع خواهد شد.  

محبت خواه  ابراز امیدواری کرد با توجه به اهمیت شهرهای استان تهران بعنوان شهرهای اقماری پایتخت کشور، با همکاری و هماهنگی مدیریت استانی، شهرهای دارای طرح هادی شهری نیز در آینده صاحب طرحهای توسعه و عمران شوند.