شناسهٔ خبر: 100850 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

آمادگی راهداری برای انجام عملیات زمستانه/ برنامه‌ریزی برای رفع تمام نقاط حادثه‌خیز/ کاهش ۱۵ درصدی قیمت بلیت هواپیما از اول آذرماه

آغاز  رزمایش طرح ترافیکی زمستانی پلیس راهور و دستگاه‌های امدادی وزیر راه و شهرسازی از آمادگی راهداری برای انجام عملیات زمستانه خبر داد و گفت: برای به صفر رساندن نقاط حادثه‌خیز جاده‌های کشور برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز عملیات راهداری زمستانه و در جمع خبرنگاران، ضمن تبریک هفته بسیج گفت:  امیدواریم امسال زمستان پرباران و پربرفی داشته باشیم و این به آن معنی است که دستگاه‌های مربوطه باید آمادگی کامل برای این شرایط داشته باشند. فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد تجهیزات لازم در این زمینه فراهم شده است و باقی حوزه‌ها چون هلال احمر و آتش‌نشانی نیز آماده هستند.

وی ادامه داد: در حوزه راهداری بیش از ۳۰ هزار نفر راهدار و بیش از ۱۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات راهداری در راهدارخانه‌‌های مختلف در سراسر کشور مستقر شده‌اند. امیدوارم امسال زمستانی کم حادثه برای مردم عزیز داشته باشیم.

قاسمی افزود: نقاط حادثه خیز در جاده‌های کشور وجود دارد. بخشی از این نقاط در سال‌های گذشته برطرف شده و ما برنامه‌ای تنظیم که این نقاط را به صفر برسانیم. امیدوارم در یکی دو سال آینده در این زمینه به نتیجه برسیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت توجه به وضعیت راهداران گفت: راهدارهای کشور واقعا مظلوم‌ترین افرادی هستند که خدمت می‌کنند. همواره در نقاط دور و پر حادثه در حال خدمت هستند و سالانه نزدیک به ۳۰ نفر شهید از میان راهداران تقدیم کشور می‌شود. بنابراین حتما باید توجه ویژه‌ای به این قشر شود و برای بهبود معیشت راهداران برنامه داریم. 

قاسمی سپس به وضعیت ناوگان حمل‌ونقل کشور پرداخت و افزود: بیش از ۳۶۰ هزار کامیون در کشور وجود دارد که سن اکثر این کامیون‌ها بالا است. ناوگان ریلی نیز وضع خوبی ندارد و به خصوص عمر لکوموتیو‌ها زیاد است و در بخش هوایی هم وضعیت به همین شکل است. بنابراین طرح جامعی برای نوسازی ناوگان کشور تهیه شده و در حال ارائه به دولت و مجلس است. امیدوارم بتوانیم در سال آینده از طرق‌ مختلف، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل را در دستور کار قرار دهیم که این اقدام قطعا می‌تواند در کاهش حادثه‌ها موثر باشد. 

این عضو کابینه سیزدهم با اشاره به آغاز محدودیت‌های هوشمند کرونایی در حمل‌ونقل عمومی ادامه داد: از امروز کسانی که می‌خواهند با وسایل نقلیه عمومی مسافرت کنند حتما باید دو دوز واکسن تزریق کرده باشند. 

وزیر راه و شهرسازی درباره قیمت بلیت هواپیما نیز گفت: نزدیک به دو سال است که کرونا در کشور وجود دارد و در این مدت هواپیماها مجاز به پذیرش مسافر به اندازه ۶۰ درصد ظرفیت بوده‌اند. امسال قبل از آغاز کار دولت سیزدهم افزایش قیمتی در قیمت بلیت هواپیما رخ داد که البته آنطور که اعلام شده به خاطر تورم سالانه بوده است. به هر حال در شورای عالی هواپیمایی کشور تصمیم گرفتیم که قیمت بلیت از اول آذر ۱۵ درصد کاهش یابد.

وی ادامه داد: در برنامه آینده وزارت راه و شهرسازی به روز رسانی گاردریل‌ها وجود دارد.