شناسهٔ خبر: 101026 - سرویس استان‌ها

معاون راهداری استان خبر داد:

ذخیره سازی بیش از ۲۸ هزار تن شن و نمک در راهدارخانه‌های کردستان

برفروبی- راههای روستایی معاون راهداری، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت: ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن نمک و شن برای نمک‌پاشی جاده‌ای استان در روزهای یخبندان در راهدارخانه‌های استان ذخیره شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (کردستان) رامبد نوذری اظهار داشت: تمهیدات لازم برای ارائه خدمات راهداری در فصل سرما و یخبندان در قالب طرح راهداری زمستانه در استان اندیشیده شده و علاوه بر ذخیره شن و نمک، ماشین آلات برف روبی نیز تجهیز و در راهدارخانه‌ها مستقر شده اند. وی افزود: هم اکنون در استان ۲۴ راهدارخانه ثابت و سیار وجود دارد که برای استقرار ماشین‌آلات و پرسنل در حین اجرای طرح زمستانه ساماندهی شده‌اند وبخشی از این راهدارخانه‌ها نیز به اسکان کسانی که در جاده‌ها مانده و دچار مشکل می‌شوند اختصاص می‌یابد.

معاون راهداری کردستان یادآور شد: همچنین ۳۶۰ دستگاه انواع ماشین آلات راهداری در اختیار راهداران قرار گرفته تا بتوانند در اسرع وقت نسبت به برف روبی و پاکسازی راهها در مواقع بارش اقدام کنند. وی با بیان اینکه تعداد گردنه‌های تحت پوشش شهری ۳۸ و روستایی ۶۶ گردنه است، گفت: همچنین طول راههای تحت پوشش برف روبی بین شهری یک هزار و ۷۵۶ کیلومتر و روستایی ۶ هزار و ۱۹۰ کیلومتر است که اداره کل راهداری نسبت به پاکسازی این راهها در مواقع برف و سرما اقدام خواهد کرد.

نوذری با اشاره به اینکه از ۶ هزار کیلومتر راه روستایی ۵۰ درصد آسفالت و مابقی خاکی و شنی است، گفت: برای پوشش سه هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته ماشین‌آلات و امکانات سازمان کفاف نمی‌دهد و هرساله با بخش خصوصی قرارداد بسته و از ماشین‌آلات آنان بهره خواهیم گرفت. وی اظهار داشت: برای پوشش سه هزار کیلومتر راه روستایی خاکی و شنی نیز اگر بارش سنگینی اتفاق بیفتد پس از بازگشایی راههای اصلی از ماشین آلات خودمان نیز برای پاکسازی این جاده ها استفاده خواهیم کرد.

استان کردستان حدود هشت هزار کیلومتر راه دارد که از این میزان ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن راه روستایی و حدود یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر آن راه بین‌شهری شامل ۳۲۵ کیلومتر بزرگراه، ۸۸۸ کیلومتر اصلی و ۷۰۰ کیلومتر نیز فرعی و عریض است. طرح راهداری زمستانه در استان کردستان همزمان با سراسر کشور از ۱۵ آبان سال جاری شروع شده و تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ ادامه دارد.