شناسهٔ خبر: 101181 - سرویس استان‌ها

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در اختتامیه نمایشگاه صنعت ساختمان ، توسعه و اشتغال:

رونق مرزها و ترانزيت، شاهراه اقتصادی برای توسعه صنعت ساختمان استان بشمار می‌رود

نمایشگاه صنعت ساختمان خراسان جنوبی-1.jpg مراسم اختتامیه بیستمین نمایشگاه صنعت ساختمان، توسعه و اشتغال باحضور مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی و تعدادی از مسئولين درمحل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی خراسان جنوبی در بیرجند برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان جنوبی)،وحید داعی بعنوان سخنران در این مراسم بیان داشت:در صنعت ساختمان تقریبا ۱۲۰ صنعت به صورت مستقیم وابسته به صنعت مسکن و ۱۲ تا ۱۵ درصد تولید ناخالص کشور وابسته به صنعت مسکن و ساختمان است وبر اساس مطالعات وزارت راه شهرسازی به ازای ساخت هر ۱۰۰ متر ساختمان ۲.۴ شغل ایجاد می شودکه ۱.۴ بصورت مستقیم و یک شغل بصورت غیر مستقیم است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود:مواردی را درخصوص صنعت ساختمان در استان بیان می کنم.اول اینکه سرعت ساخت مسکن در کشور پایین است.دوم اینکه مشکلات و نواقص اجرایی بسیارزیاداست سوم حرکت به سمت فناوری های نوین و تکنولوژی در صنعت ساختمان است. مورد دیگر موضوع انرژی است ۴۰ درصد مصرف انرژی در ساختمان بوده و همین موضوع باعث شده مصرف انرژی درکشور ما ۳ برابر متوسط مصرف جهانی باشدکه باید در این زمینه توجه بیشتری صورت پذیرد و توصیه من به صنعتگران و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی ، مهم شمردن آن است.

مسئله بعد زلزله خیز بودن استان است  که بیش از ۷۰ درصد مساکن استان در پهنه با خطر پذیری متوسط به بالا و بیش از ۳۰ درصد در پهنه خطرپذیری بسیارزیبا و زیاد قراردارند که با توجه به زلزله خیز بودن و خطر پذیری زیاد استان در خصوص زلزله ، مصالح ساختمانی و صنعت ساختمانی باید به موضوع زلزله توجه بیشتری داشته باشند.

درحوزه کنترل ومباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان، سازمان نظام مهندسی ساختمان و نظام کاردانهای فنی استان نظارت‌های خود را انجام می دهند تا به نحو صحیح اجرا شود.بنابراین تولیدات ساختمانی باید در بحث مقاوم بودن و خطر پذیری در زلزله و موضوع سبک سازی ساختمان براساس آیین نامه ۲۸۰۰ مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بابیان اینکه استان خراسان جنوبی چهارمین استان در اتمام و اختتامیه مسکن مهر درکشور بودگفت:درطرح اقدام ملی مسکن نیزخراسان جنوبی رتبه ۵ در سطح کشوررادارد و تاکنون برای بالغ بر ۷ هزار نفر تامین زمین انجام شده ودر برنامه نهضت ملی مسکن که مورد تاکید دولت و وزارت راه وشهرسازی است ، سهمیه خراسان جنوبی حدود ۴۰ هزار واحد است که از این تعداد حدود ۲۲ هزار واحد سهمیه مسکن شهری و ۱۸ هزار واحد روستایی است وتا امروز ۲۷۵۰۰ نفر در این طرح تقاضامحور ثبت نام نموده اند. این درحالی است که در سطح کشور حدود ۳۰ درصد شهرها سامانه ثبت نام باز است که در خراسان جنوبی ازمجموع ۳۰ شهر برای ۲۵ شهر یعنی بیش از ۷۰ درصد شهرهای استان امکان ثبت نام وجود داردکه نشان از عزم مجموعه راه و شهرسازی استان دراین بخش دارد.

همچنین استفاده ازطرح خودمالکین برای افرادی که زمین و پروانه ساخت دارنددرتمام شهرهای استان فعال شده و می‌توانند از تسهیلات مسکن برای ساخت واحدها اقدام نمایند.

وحید داعی در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه ساخت پروژه های برون مرزی هم بیان داشت: مرزهای کشور ما ،شاهرگهای اقتصادی ایران و استان هستند که می بایست جذابیت مرزهای استان حفظ شود. اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تنها اداره کلی است که در خاک افغانستان در حال اجرای پروژه می باشدکه با پیگیری های صورت گرفته در سال گذشته کل مسیر ۱۲۵ کیلومتری محور سربیشه - ماهیرود تعیین تکلیف گردیده و دارای ۴ پیمانکار است و تاکنون ۱۰ کیلومتر دوبانده ۱۰ کیلومتر آسفالت و ۱۰ کیلومتر دیگر تاپایان سال آسفالت خواهد شد و بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان قراردادهای ما در این محور است که بنقش مهمی در صادرات مصالح ساختمانی و صادرات استان خواهد داشت..

از دیگر موضوعات تاثیر گذار بر رونق صادرات استان موضوع راه آهن و خط ریلی است که این موضوع هم با جدیت در دستور کار قراردارد.