شناسهٔ خبر: 101327 - سرویس مسکن و شهرسازی

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

بودجه وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۱ متناسب با مأموریت‌های آن تعریف شود/ تعیین مسئولیت وزارتخانه‌های راه، نیرو و جهادکشاورزی برای کاهش مخاطرات فرونشست/کاهش سابقه مالکیت خصوصی در طرح نهضت ملی مسکن به ۵ سال

برگزاری جلسه مشارکت در احداث و تکمیل پروژه‌های ریلی و آزادراهی تعیین مسئولیت وزارتخانه‌های راه، نیرو و جهادکشاورزی برای کاهش مخاطرات فرونشست، تکمیل بانک اطلاعاتی شرکت‌های دانش‌بنیان بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

بودجه وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۱ متناسب با مأموریت‌های آن تعریف شود

وزیر راه‌وشهرسازی مقوله نهضت ملی مسکن را ماموریت امروز این وزارتخانه بیان و با اشاره به استفاده از تجربه مسکن مهر برای انتخاب بهترین روش های ساخت، تأکید کرد: لازم است بودجه وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۱ متناسب با مأموریت های آن تعریف شود.

تعیین مسئولیت وزارتخانه‌های راه، نیرو و جهادکشاورزی برای کاهش مخاطرات فرونشست

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تدوین گزارش جامع راهکارهای مقابله با فرونشست زمین توسط این مرکز خبر داد. وی توضیح داد: مقرر شده تا وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های تابعه آن از جمله معاونت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل در طراحی مسیرهای جدید راه‌آهن و سایر حوزه‌های حمل‌و‌نقلی، معاونت حمل و نقل و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بر روی تاسیسات موجود از جمله پل‌ها و تونل‌ها، شرکت فرودگاه‌ها برای وضعیت فرونشست در فرودگاه و تاسیسات فرودگاهی، طرح نهضت ملی مسکن برای موضوع مکانیابی سایت‌های جدید، اقداماتی را انجام بدهد. 

اجرا و تکمیل ۱۸۵ کیلومتر مترو و ۶۵ کیلومتر بزرگراه و آزادراه در شهرهای جدید

اجرا و تکمیل ۱۸۵ کیلومتر مترو و ۶۵ کیلومتر بزرگراه و آزادراه در شهرهای جدید، شناسایی اراضی برای احداث بیش از ۶۱۵ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید بخشی از عملکرد شرکت عمران شهرهای جدید در ۳ ماهه ابتدای دولت سیزدهم است.

بانک اطلاعاتی شرکت‌های دانش‌بنیان تکمیل شد

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سه ماهه دولت سیزدهم با تشکیل بانک اطلاعاتی شرکت‌های دانش‌بنیان و اتمام مطالعات ۳۰ پروژه حمل‌ونقلی و مسکن و شهرسازی، با برگزاری جلساتی با فعالان عرصه ساخت و ساز، نحوه کنترل کیفی پروژه انبوه‌سازی یک میلیون مسکن در سال را بررسی می‌کند.

رشد ۱۶۴ درصدی اعتبارات سازمان مجری طی سال‌جاری

سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی در سال‌جاری با رشد ۱۶۴ درصدی اعتبارات در سه ماهه دولت سیزدهم علاوه بر تحویل یک پروژه بیمارستانی، مطالعات احداث چهار پروژه بیمارستان جدید را با ۷۵۰ تخت انجام داده است.

جزئیات روش‌های تامین اراضی اجرای طرح نهضت ملی مسکن

معاون مسکن و ساختمان ضمن اعلام روش‌های تامین اراضی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تاکید کرد: مدیران کل راه و شهرسازی نسبت به تامین به موقع اراضی اهتمام ویژه داشته باشند.

کاهش سابقه مالکیت خصوصی در طرح نهضت ملی مسکن به ۵ سال

معاون مسکن و ساختمان از تسهیل شرایط ثبت‌نام در سامانه نهضت ملی مسکن خبر داد و بخشی از سیاست‌های وزارتخانه در حوزه مسکن را تشریح کرد. محمودزاده ادامه داد: اصلاح دو شرط از این شروط به وزارت راه و شهرسازی تفویض شده است که حتما انجام خواهد شد. ابتدا سابقه سکونت است که برای همه شهرهای کشور ۵ سال محاسبه نمی‌شود به ویژه افرادی که از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک می‌روند زمان به ۲ تا ۳ سال تقلیل خواهد یافت. همچنین در خصوص سابقه مالکیت خصوصی نیز بر اساس آیین‌نامه قبل باید حداقل بیش از ۱۶ سال مالکیت نداشته باشند که این حداکثر به ۵ سال کاهش پیدا می‌کند.

تامین اراضی ۹۷ هزار واحد مسکونی نهضت ملی موضوع تفاهم با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

در نشست بررسی پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن بر تعیین‌تکلیف متقاضیان، تامین زمین، اخذ پروانه‌های ساختمانی، انعقاد قراردادهای ساخت و پیشرفت فیزیکی پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن تاکید شد.

بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی نجف‌زاده اردبیل با ۸۰۰ میلیاردتومان تکمیل می‌شود

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی ضمن بازدید از روند احداث بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی اردبیل از تکمیل این پروژه با ۸۰۰ میلیاردتومان اعتبار خبر داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از پروژه‌های در دست ساخت شهر جدید اندیشه بازدید کرد

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درجریان بازدید از پروژه‌های مسکونی و تجاری شهر جدید اندیشه روند پیشرفت پروژه‌ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با سازنده هایی که فعال عمل کنند نهایت همکاری و کمک خواهد شد.

بیش از یک میلیون و ۸۱۴ هزار نفردر سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند

طبق تازه‌ترین آمار ارایه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی بیش از یک میلیون و ۸۱۴ هزار نفر در سامانه نهضت ملی‌ مسکن ثبت‌نام کردند.

مقررات ملی کاهش خطر فرونشست زمین تدوین می‌شود

با موافقت وزیر راه و شهرسازی در پانزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، نخستین مقررات ملی کاهش خطر فرونشست تدوین می‌شود.

بررسی اعتراض به آزمون ورود به حرفه مهندسان در بازه زمانی یک ماه

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اعلام اتمام مهلت اعتراض به نتایج آزمون ورود به حرفه مهندسان از بررسی اعتراض ها خبر داد و گفت: نتایج بررسی‌ها حداکثر تا یک ماه آتی به اطلاع شرکت‌کنندگان می‌رسد.