شناسهٔ خبر: 101398 - سرویس مسکن و شهرسازی

در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

جلسه هم‌اندیشی بهینه کردن فناوری‌های نوین با حضور دانشگاهیان و اساتید برگزار شد

نشست جلسه هم اندیشی به منظور بهینه کردن زمان، هزینه و کیفیت فناوری‌های نو با حضور اساتید و دانشگاهیان در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به دنبال ابلاغ قانون جهش تولید مسکن از سوی وزیر راه و شهرسازی و وظایف محوله به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در راستای ارتقای کیفیت پروژه‌های طرح جهش ساخت مسکن و اجرای اقدامات راهبردی وزارت راه و شهرسازی در طرح‌های در دست انجام و معرفی شرکت‌های دریافت کننده نظریه فنی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، جلسه هم‌اندیشی به منظور بهینه‌کردن زمان، هزینه و کیفیت فناوری‌های نو با حضور رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، معاونان مرکز، جمعی از دانشگاهیان و اساتید برگزار شد.

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ابتدای این جلسه با تشریح وظایف و تکالیف مرکز تحقیقات به عنوان مسئول ارزیابی فناوری‌های نوین و صدور تاییدیه و نظریه فنی، گفت:  مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ضمن بررسی فناوری‌های نوین، دفترچه فناوری‌ها را نیز به صورت سالانه منتشر تهیه و در سایت مرکز منتشر می‌کند. همچنین در مبحث ۱۱ مقررات ملی ساختمان  بخصوص ویرایش آخر به طور خاص به مبحث صنعتی‌سازی پرداخته شده است. در دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تواید مسکن که دولت را مکلف به تامین سالانه یک میلیون واحد مسکونی کرده بود، به استناد ماده ۲۰، وزارت راه و شهرسازی مکلف به نگاه ویژه و اجرایی کردن موضوع صنعتی‌سازی شده است.

وی ادامه داد: به دنبال تکلیف وزارت راه و شهرسازی در حوزه صنعتی‌سازی، معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی موظف شدند تا برای افزایش سرعت ساخت و ساز از فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان استفاده کنند. در ادامه ما به وزارت راه و شهرسازی اعلام کردیم که شرکت‌های زیادی نظریه فنی مرکز را دریافت کرده‌اند و می‌توان از آنها در طرح‌های انبوه‌سازی مسکن استفاده کنیم. در همین رابطه مقرر شد مرکز با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی در جهت بهینه‌کردن این فناوری‌ها اقدام کند.

شکرچی‌زاده تاکید کرد: با جمع‌بندی نتایج این جلسه و جلسات پیشین، ضمن معرفی شرکت‌های دارای سیستم فناوری نوین به وزارت راه و شهرسازی، تلاش می‌کنیم تا زمینه همکاری فی‌مابین را فراهم کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح ضرورت‌ها در زمینه صنعتی‌سازی و استفاده از فناوری‌های نوین، آشنایی بیشتر مهندسان با اصول طراحی و نکات فنی - اجرایی سیستم‌ها و فناوری‌های نوین، لزوم ایجاد مهارت کافی و آموزش نیروی متخصص ماهر و فنی در اجرای سیستم‌های جدید، لزوم آموزش دستگاه نظارت لازم، توانمند، با تجربه و آشنا با سیستم‌های نوین، لزوم سازگاری سیستم‌های نوین با شرایط لرزه‌ای، اقلیمی و فرهنگی نقاط مختلف کشور و لزوم پشتیبانی و ایجاد فضای کار و ارائه سفارش به کارخانجات تولیدی محصولات و فناوری مناسب را از جمله این ضرورت‌ها عنوان کرد.

در ادامه جلسه هم‌اندیشی به منظور بهینه‌کردن زمان، هزینه و کیفیت فناوری‌های نو، پس از معرفی و تشریح و ویژگی سیستم‌های نوین منتخب مرکز جهت استفاده در طرح جهش تولید مسکن، حاضران در نشست دیدگاه‌ها و نظرات خود را در خصوص بهینه‌سازی هر یک از سیستم‌ها ارائه کردند.

شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در جمع بندی نهایی جلسه امروز با مثبت خواندن مباحث و دیدگاه های مطرح شده، پیشنهاد تشکیل یه کارگروه عالی روش ساخت در مرکز را ارائه نمود و گفت: این کارگروه  می‌تواند یک بازوی مشورتی برای وزارت راه و شهرسازی در حوزه انبوه‌سازی باشد، به این صورت که پیشنهادات مناسب را در طی مراحل اجرای پروژه‌های انبوه‌سازی و نظارت به روش ساخت داشته باشد. به عبارت دیگر یک مجموعه دانشی و تخصصی که یک نظارت عالی بر کلیت کار داشته باشد می‌تواند بسیار مفید و موثر واقع شود.

وی ادامه داد: در این فکر هستیم که چنین نقشی را برای مرکز در مجموعه انبوه‌سازی ایجاد کنیم.

به گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، خاطرنشان می‌شود حاضران در این نشست، دیدگاه‌های خود را در خصوص طرح ارائه شده از سوی رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را ارائه کردند.