شناسهٔ خبر: 101478 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان عنوان کرد:

رصد فعالیت لرزه ای گسل‌های استان ایلام با نصب ۱۲ ایستگاه شتاب نگار برخط

دستگاه لرزه نگار بر خط ایلام.jpg مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان ایلام از نصب ۱۱ دستگاه شتاب نگار بر خط (آنلاین) تا پایان آذرماه در شهرهای مهم و لرزه خیز استان که بر روی گسل‌های اصلی واقع‌شده‌اند، خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی( ایلام) عبدالله بهادری، مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان متولی شبکه شتاب نگاری زلزله در کشور، مرجع مهمی در طراحی سازه های مقاوم و مدیریت بحران و زلزله در کشور می باشد گفت:  از این رو با پیگیری های صورت گرفته، در فاز اول در سال۱۳۹۷ یک ایستگاه شتابنگار برخط در شهر ایلام و در فاز دوم توسعه، ۱۱ دستگاه شتاب نگار برخط نسل جدید با پیگیری اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام ، مدیریت بحران استانداری وآماده سازی زیر ساخت ۱۱ ایستگاه شتابنگار برخط در دستور کار این اداره کل قرار گرفت .

این مقام مسئول با بیان اینکه کشور ما ایران نیز یکی از کشورهایی است که به دلیل قرار داشتن بر روی یک کمربند زلزله خیز، از این بلای طبیعی در امان نیست عنوان داشت استان ایلام در غرب ایران در بخش حوزه زاگرس مرتفع ( شمالی)قرار گرفته است. زلزله های ویرانگر و مخربی که در گذشته در این استان رخ داده است ، باعث تخریب و نابودی شهرهای ماسبذان (دره شهر کنونی) و سیروان (شیروان) در دوره ساسانی گردیده است همچنین اکثر زلزله های اتفاق افتاده در این استان از نوع تکتونیکی بوده و مرتبط با فعالیت گسلها است از آنجا که گسلهای مهم استان ایلام در نواری در جنوب استان در حوالی موسیان، دهلران تا صالح آباد قرارگرفته اند، خطر لرزه خیزی در این ناحیه بیشتر نسبت به بقیه مناطق استان است.

 مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در خصوص مزایای نصب دستگاه شتاب نگار، بیان داشت: اگر زلزله بزرگی مانند زلزله سرپل ذهاب رخ دهد، ایستگاه‌های لرزه‌نگاری نزدیک به کانون زلزله به دلیل حرکت شدید زمین از کار می‌افتند اما دستگاه‌های شتاب ‌نگار در نزدیکی کانون زمین‌لرزه از کار نمی‌افتند و از این رو لازم است کشور به دستگاه‌های جدید شتاب‌نگاری مجهز شود.

بهادری نقاط تعیین شده را بر اساس مطالعه لرزه زمین ساختی و زمین شناسی و با در نظر گرفتن ضوابط از پیش تعیین شده مانند لرزه زمین ساخت، زمین شناسی منطقه، زمین شناسی ساختگاهی، توپوگرافی، تراکم جمعیت ،خطر پذیری، سازه های مهم، تراکم کم دستگاه ها در بعضی مناطق و امکانات محلی، صورت گرفته است.

وی افزود: در صورتی که از مجموعه‌ای از دستگاه‌های شتاب‌نگاری در یک شهر و یا در یک ناحیه همزمان با رویداد زمین‌لرزه بزرگ بتوانیم داده‌ها را به مرکز مدیریت بحران منتقل کنیم، بر این اساس قادر خواهیم بود کدام بخش از ناحیه و یا شهر بر اثر این زمینلزه بیشترین شتاب را تحمل کرده و احتمالا بیش‌ترین خسارت به آن وارد شده است.

بر اساس این اطلاعات، نیروهای امدادی که تعدادشان محدود است به مناطقی اعزام خواهند شد که بیشترین میزان خسارت به آن وارد شده است‌.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان ایلام با بیان اینکه راه‌اندازی سامانۀ هشدار سریع، نقش به‌سزایی در کاهش خطرات زمین‌لرزه دارد در صورت کافی بودن زمان هشدار، با آمادگی عمومی می‌توان تأسیسات حیاتی و سامانه‌های حمل و نقل را در وضعیت ایمن‌تر قرار داده و عملیات نجات را بهبود بخشید.

 وی در صورت عملیاتی شدن سامانه‌های پاسخ سریع در کشور،  مدیران قادر به انجام واکنش به‌ موقع خواهند بود. تا با توجه به سرمایه های ملی کشور ارزش حفظ جان و اموال مردم با راه‌اندازی و نگهداری سیستم‌های مذکور و تجهیزات آنها بهینه گردد.

مهندس بهادری تصریح کرد:  در استان ایلام نزدیک به ۱۱۶۰ هکتار بافت فرسوده در شهرهای (ایلام، آبدانان، ایوان، دره شهر، ارکواز ملکشاهی، سرابله، مهران، دهلران، چوار، زرنه، لومار، دلگشا، آسمان آباد، بدره) شناسایی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام یادآور شد: استان ایلام درحال حاضر۲۰ایستگاه شتاب نگاری زلزله دارودرصورت تحقق تعداد ایستگاههای شتابنگار استان را به بیش از ۳۰ ایستگاه شتابنگار توسعه خواهیم داد.

اولین دستگاه شتاب نگار شهر ایلام در ۵ مهرماه ۱۳۷۵ در این استان نصب و راه اندازی شده بود.

لازم به ذکر است شبکه‌های شتاب نگاری و لرزه‌نگاری از مهم‌ترین ابزار ثبت و مطالعه زمین‌لرزه‌ها است.