شناسهٔ خبر: 101498 - سرویس وزارتی

عملکرد سه ماه نخست دولت سیزدهم در حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای:

جابه‌جایی ۱۳۷/۸ میلیون تن بار و حمل ‌بیش از ۸ ميليون تن كالای اساسی از بنادر/ تاسیس سه شرکت حمل‌ونقل بزرگ مقیاس هوشمند کالا

ناوگان باری - استان زنجان جابه‌جایی ۱۳۷.۸ میلیون تن بار و حمل ‌۸.۲۵ ميليون تن كالای اساسی از بنادر از جمله اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حوزه جابه‌جایی کالا در سه ماه نسخت عملکرد دولت سیزدهم است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، این وزارتخانه با تدوین گزارشی به ارائه دستاوردهای خود در سه ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف از جمله سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پرداخته است.

بر اساس این گزارش از ابتدای سال تا پایان آبان ۳۲۰ میلیون تن بار جابه‌جا شده است که از این میزان ۱۳۷.۸ میلیون تن بار در سه ماه فعالیت نخست دولت سیزدهم بوده است. بر این اساس ۴۳.۰۶ درصد از بار جابه‌جا شده در سال جاری مربوط به  فعالیت انجام شده در این بازه زمانی است.

همچنین از ابتدای سال تا پایان آبان ماه ۲۰.۸ میلیون تردد کامیون انجام شده است که ۹ میلیون تردد یعنی ۴۳.۲۷ درصد آن در این دوره فعالیت دولت مردمی بوده است.

حمل ۱۶.۸۵ میلیون تن كالاهاي اساسي از بنادر عددی است که از ابتدای سال تا پایان آبان ماه گزارش شده که این عدد در ۱۰۰ روز فعالیت دولت سیزدهم، ۸.۲۵ میلیون تن اعلام شده است.

حمل‌ونقل کالا:

وضعیت شاخص‌های آماری بخش حمل‌ونقل جاده‌ای كالا در دوره ۱۰۰ روزه دولت سیزدهم

رديف

موضوع

واحد

میزان/تعداد تا کنون

میزان/تعداد دوره۱۰۰ روزه

۱

ميزان بار جا‌به‌جا شده

ميليون تن

۳۲۰

۱۳۷.۸

۲

تعداد تردد کامیون

ميليون سفر

۲۰.۸

۹

۳

ميزان حمل‌كالاهاي اساسي از بنادر

ميليون تن

۱۶.۸۵

۸.۲۵

 

۴

تعداد ناوگان فعال باري

دستگاه

۳۶۲۱۰۰

۳۲۵۸

۵

تعداد رانندگان بخش حمل‌ونقل كالا

نفر

۵۰۴۳۳۵

۵۹۵۳

۶

تعداد كل ناوگان وانت بار

دستگاه

۲۰۵۷۲۳

۷۳۵۲

۷

تعداد كل رانندگان فعال وانت بار

نفر

۱۲۵۹۲

۰

۸

تعداد شركت‌ها و موسسات حمل‌ونقل كالا

عدد

۴۷۱۲

۲۸

۹

تعداد پايانه‌هاي بار و شهرك‌هاي فعال حمل‌ونقل

عدد

۸۳

۰

۱۰

تعداد بازارگاه‌های الکترونیکی بار

عدد

۲۵

۴

استفاده از ظرفیت ناوگان ملکی شرکت‌های حمل‌ونقل در حمل کالاهای اساسی از مبدا

در این گزارش در راستای مدیریت حمل کالاهای اساسی از بنادر کشور اقدام به برگزاری جلسات ستاد ویژه حمل کالاهای اساسی در ستاد مرکزی و ادارات کل استانی شده است. همچنین مدیران ستادی در بنادر با هدف هماهنگی با نمایندگان دستگاه‌های ذی‌صلاح و اتخاذ تدابیر لازم مستقر شدند.

برگزاری جلسات عملیاتی در بنادر امام  و چابهار با صاحبان کالا و دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای تسریع خروج کالا در ماه‌های مرداد، شهریور، مهر و‌ آبان، آزاد کردن خط حمل کالاهای اساسی به منظور کاهش توقف و حذف فرایندهای اضافی در پایانه بندر امام، راه‌اندازی نرم‌افزار نوبت‌دهی مجازی برای به حداقل رساندن انتظار رانندگان و ناوگان در بندر امام بخش دیگری از اقدامات انجام شده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این مدت به‌شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش ارائه شده، تعیین سهمیه و برنامه‌ریزی برای اعزام ناوگان باری توسط ادارات کل استان‌های سراسر کشور به منظور انتقال کالاهای اساسی هر استان، استفاده از ظرفیت ناوگان ملکی شرکت‌های حمل‌ونقل در حمل کالاهای اساسی از مبدا و امکان صدور بارنامه برای حمل کالاهای اساسی از مبادی بنادر امام، عباس و چابهار توسط همه شرکت‌های حمل‌ونقل کالا در سطح کشور، دیگر اقداماتی هستند که این سازمان در این مدت انجام داده است.

ایجاد فرصت برای شرکت‌های بزرگ مقیاس هوشمند برای تکمیل ناوگان ملکی

سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در راستای تسهيل در تاسيس شركت‌هاي توانمند حمل‌ونقل ناوگان محور، اقدام به بازنگری ضوابط تاسیس و بهره‌برداری از شرکت‌های حمل‌ونقل با رویکرد تسهیل ورود و تقویت نظارت بر عملکرد و مدیریت ناوگان ملکی و تحت پوشش کرده است. همچنین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای این فرصت را برای شرکت‌های بزرگ مقیاس هوشمند دارای ناوگان صفر کیلومتر برای تکمیل ناوگان ملکی فراهم کرده است.

تاسیس سه شرکت حمل‌ونقل بزرگ مقیاس هوشمند کالا در مرداد و شهریور ماه نیز اقدام دیگری است که در این راستا انجام شده است.

این سازمان همچنین در حوزه به‌کارگیری فناوری اطلاعات در حمل‌ونقل نیز اقدام به توسعه بازارگاه‌های الکترونیکی بار، توسعه پایانه‌های مجازی در بوشهر، اصفهان و تهران و همچنین توزیع عادلان بار در بنادر از طریق اتصال سامانه‌های بین دستگاهی میان سازمان متبوع و سازمان بنادر و دریانوردی کرده است.

بیمه تکمیلی درمان عمر و حوادث رانندگان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای رانندگان کالا

بر اساس این گزارش، انعقاد قرارداد جدید بیمه تکمیلی درمان عمر و حوادث رانندگان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای رانندگان کالا و خانواده‌های تحت تکفل آنها از طریق صنف‌های بخش و شرکت بیمه‌گر یکی دیگر از اقدامات انجام شده به‌شمار می‌رود. در این راستا یک میلیون و ۱۲۱ هزار و ۷۲۶ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد، ۴۱۷ هزار و ۴۷۲ نفر راننده و مابقی را افراد تحت پوشش رانندگان تشکیل می‌دهند.

در این گزارش آمده است برای جلوگیری از تضییع حقوق دولتی از طریق ایجاد ارتباط میان سامانه‌های مدیریت کنترل بارنامه و سامانه جامع هوشمند ناوگان اقدام شده است. بر این مبنا، امکان تغییر نوع بارگیر در هنگام صدور بارنامه توسط شرکت‌های حمل‌ونقل وجود ندارد. همچنین بارگیرهای ثابت بر اساس دسته‌بندی مورد تایید پلیس راهور ساماندهی شده‌اند. آنگونه که در این گزارش آمده است، در سال جاری تا پیش از اجرای طرح ۷۷ درصد بارنامه‌های صادره برای ناوگان با بارگیر ثابت دارای مغایرت نوع بارگیر بودند.

یکی دیگر از اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، واردات کامیون‌های با عمر حداکثر سه سال در راستای اجرای بند ث ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه است.