شناسهٔ خبر: 101511 - سرویس مسکن و شهرسازی

یک کارشناس مسکن مطرح کرد؛

کاهش حاشیه نشینی با اجرای طرح نهضت ملی مسکن محقق می شود

اینجا پردیس؛ نهضت خانه‌دارشدن مردم ادامه دارد کارشناس حوزه مسکن اجرای طرح نهضت ملی مسکن را فرصتی برای افزایش میزان ساخت و ساز برشمرد و گفت: اجرای نظام مند این طرح منجر به کاهش حاشیه نشینی می شود.

فرخ توکلی کارشناس حوزه مسکن در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بیان ارزیابی خود از اجرای طرح نهضت ملی مسکن با اعلام اینکه احداث ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال به عنوان سیاست دولت سیزدهم نیاز جامعه به مسکن را پاسخ می دهد، تصریح کرد: احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در همراهی مجلس با دولت فرصت مغتنمی است تا ساخت مسکن سرعت بگیرد.

وی افزود: در عین حال با توجه به اینکه مسکن تنها ساخت و ساز نیست و سایر نیازهای جامعه همچون موضوعات اجتماعی و اقتصادی نیز در آن دخیل هستند پیشنهاد می شود تا احداث مسکن در مناطقی که دارای زیرساخت های لازم هستند، انجام شود.

توکلی الزامات اجرای طرح نهضت ملی مسکن را با توجه به گستردگی آن تامین زمین و بهره مندی از تکنولوژی روز دنیا برشمرد و تصریح کرد: تولید و استفاده از مصالح استاندارد و به کارگیری آنها  در ساخت و ساز توسط نیروی متخصص و دارای صلاحیت می تواند تاثیر مهمی در ارتفای کیفیت که مورد تاکید وزارت راه و شهرسازی است، داشته باشد.

 وی با بیان این که نیاز به مسکن از نیازهای اساسی کشور است، تولید بیشتر مسکن را فرصتی برای کیفیت دادن به ساخت و ساز عنوان کرد و توضیح داد: مکان یابی و جانمایی واحدهای طرح نهضت ملی مسکن باید به گونه ای باشد که مشکلاتی که در طرح های قبلی بود را نداشته باشد. بدین معنا نزدیکی به مراکز جمعیتی و مراکز فعالیتی ساکنان از اهمیت بالایی برخودار است.

کارشناس حوزه مسکن، درباره اهمیت صنعتی سازی در طرح نهضت ملی مسکن گفت: هرچه تکنولوژی پیشرفته تری برای  ساخت این طرح به خدمت گرفته شود، هزینه تمام شده کاهش خواهد یافت و اقشار متوسط و کم درآمدی امکان مشارکت و استفاده حداکثری از طرح را خواهند داشت.

وی یادآور شد: هم اکنون بیش از ۵۰ درصد درآمد خانوار به ویژه در شهرهای بزرگ صرف اجاره بها و مسکن می شود که با توفیق در طرح نهضت ملی مسکن حقوق افراد کمتر صرف مسکن خواهد شد. زنجیره این عوامل به کاهش حاشیه نشینی می انجامد.