شناسهٔ خبر: 101582 - سرویس بنادر و دریانوردی

معاون مهندسی و عمران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان خبرداد:

آغاز عملیات هیدروگرافی بندرگاه چند منظوره "نخل ناخدا بندرعباس" بعد از یک دهه

بازدید1 معاون مهندسی و عمران اداره کل بنادر ودریا نوردی هرمزگان، از آغاز عمليات هيدروگرافی و توپوگرافی بندرگاه نخل ناخدا در شرق شهر بندرعباس با هدف تهيه نقشه‌های دريايی و اراضی پسكرانه با مقياس‌های مناسب بعد از یک دهه رکود خبرداد. 

عباس کمالی، معاون مهندسی و عمران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از آغاز عمليات هيدروگرافي و توپوگرافي بندرگاه نخل ناخدا در شرق شهر بندرعباس با هدف تهيه نقشه‌هاي دريايي و اراضي پسكرانه با مقياس‌هاي مناسب خبرداد. 

معاون مهندسی و عمران اداره کل بنادر ودریا نوردی هرمزگان، تصریح کرد: به دنبال بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل و اعضای هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در یازدهم آبان ماه از پروژه در دست احداث بندرگاه نخل ناخدا بندرعباس، انجام عمليات هيدروگرافي و توپوگرافي این بندرگاه با هدف تهيه نقشه‌هاي دريايي و اراضي پسكرانه با مقياس‌هاي مناسب جهت انجام مطالعات هيدروديناميك و طراحي سازه‌هاي ساحلي و فراساحلي آغاز شد.

توکلی در خصوص این عملیات بیان داشت: عمليات هيدروگرافي در دو ناحيه شامل زون یک (ZONE ۱) با مقياس ۱:۵۰۰۰ با خطوط برداشت اصلي با فاصله ۵۰ متر در جهت عمود بر خط ساحل و خطوط كنترلي با فاصله ۲۵۰ متر و عمود بر خطوط اصلي و زون ۲  (ZONE۲) با خطوط برداشت اصلي با فاصله ۱۰ متر در جهت عمود بر خط ساحل و خطوط كنترلي با فاصله ۵۰ متر و عمود بر خطوط اصلي انجام می‌شود.

وی اجرای عملیات احداث و تعيين موقعيت نقاط بتني (BENCH  MARK) به تعداد ۳ عدد به صورت بتن درجا طبق استاندارد در محدوده سايت، تعيين تراز ارتفاعي نقاط مبداء نسبت به CD و MSL، برداشت تمامی عوارض كمك ناوبري در ساحل تا شعاع ۱۰۰ متر بالاتر از حد آب در حاشيه محدوده كاری، عمليات توپوگرافي در محدوده عمليات شامل راه دسترسي توده سنگي حدود ۴ كيلومتر و محدوده زمين پسكرانه، ترسيم و كارتوگرافي نقشه‌ها ازجمله فرایندی  بر شمرد که در اجرا عملیات هیدروگرافی این بندرگاه انجام می‌شود.

بندرگاه چند منظوره نخل ناخدا از طرح های منحصر بفرد بندری کشور قلمداد می شود که در زمان دولت نهم و دهم با هدف کاهش ترافیک دریایی، دسترسی آسان به جزیره هرمز، ایمن سازی سفرهای دریایی و رونق گردشگری ساحلی و دریایی در منطقه شرق بندرعباس بعد بیش از یک دهه توقف اجرای این طرح مجددا در دست احداث قرار گرفت.