شناسهٔ خبر: 101668 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

احداث هلی‌پد در ساختمان‌های بالای ۱۵ طبقه الزامی است

سعید بختیاری معاون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برخی الزامات مقابله با آتش در ساخت و ساز را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، جلسه مشترک گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان به ریاست زهره ترابی و با حضور سعید بختیاری معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی و عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان و رئیس کمیته تخصصی مبحث سوم مقررات ملی ساختمان و کامران عبدولی معاون حفاظت و پیشگیری حریق سازمان آتش نشانی تهران دوشنبه ۱۵ آذرماه برگزار شد.

بختیاری معاون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اطلاعاتی در خصوص مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که در سال ۱۳۸۰ ویرایش اول آن شکل گرفت ارائه کرد.

وی افزود: تغییراتی که در سال‌های بعد در مورد مبحث صورت گرفت و به آن اضافه شد این مبحث را کامل‌تر کرد.

معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی و عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان و رئیس کمیته تخصصی مبحث سوم مقررات ملی ساختمان در ادامه خاطرنشان کرد: ویرایش مبحث سوم مقررات ملی ساختمان تا سال ۹۲ کامل شد و در سال ۹۵ این مبحث با ویرایش جدید و با مطالب جامع‌تر ویرایش شد.

وی در مورد فصل‌های مختلف مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که می‌بایست توسط طراحان اجرا شود متذکر شد: فصل هفتم مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که مربوط به الزامات واکنش در برابر آتش برای مصالح، نازک‌کاری‌های داخلی و نما است، می‌بایست مورد توجه مهندسان ناظر و طراح قرار گیرد.

بختیاری اضافه کرد: مصالحی که در نما استفاده می‌شود، باید استاندارد ایمنی مصالح و اجرای صحیح آن را داشته باشد.

وی گفت: ملاک عمل در طراحی و نظارت در ساختمان‌های کشور، باید طبق مباحث مقررات ملی ساختمان صورت گیرد و در مورد حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق، ملاک عمل مبحث سوم مقررات ملی ساختمان است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راهف مسکن و شهرسازی اضافه کرد: راهنمای مبحث سوم با ارائه عکس و توضیحات بیشتر در اختیار مهندسان قرار گرفته است.

در ادامه این جلسه کامران عبدولی معاون حفاظت و پیشگیری حریق سازمان آتش نشانی تهران در مورد الزام استفاده از هلی پد در ساختمان‌های بالای ۴۵ متر ادامه داد: در سال ۷۵ دستورالعملی مبنی بر اجباری بودن هلی پد در ساختمان‌های ۱۵ طبقه به سازمان آتش نشانی ابلاغ شده و ساختمان‌های مذکور را ملزم به اجرای هلی‌پد کرد.

وی اضافه کرد: در آن زمان ابعاد هلی‌پد ۱۲ متر در ۱۲ متر باید اجرا شده و توسط آتش نشانی و شهرداری کنترل می‌شد، ولی طی جلساتی که با ستاد بحران و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی انجام پذیرفت، ابعاد هلی پد به ابعاد تأیید شده جهانی تغییر پیدا کرد.

عبدولی متذکر شد: ضوابط آتش‌نشانی کاملاً مطابق با مبحث سوم مقررات ملی ساختمان است و فقط در مورد ضوابط هلی‌پد که در مبحث ذکر نشده به ضوابط هلی پد در سایت سازمان آتش‌نشانی استناد می‌شود.