شناسهٔ خبر: 101705 - سرویس وزارتی

با تاکید وزیر راه و شهرسازی در ۱۷ آذر انجام شد

بهره‌برداری از ساختمان صندوق توسعه حمل‌ونقل

وزارت راه و شهرسازی با تاکید وزیر راه و شهرسازی ساختمان صندوق توسعه حمل‌ونقل بهره‌برداری شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با تاکید رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی امروز ۱۷ آذرماه ساختمان صندوق توسعه حمل‌ونقل مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

در مراسم بهره‌برداری از ساختمان صندوق توسعه حمل و نقل، سلیمانیان معاون توسعه منابع وزرات راه و شهرسازی، اعضای هیئت عامل دانش جعفری ، ابراهیم محمدی و سبحان نظری حضور داشتند. همچنین از دیگر اعضای حاضر در مراسم بهره‌برداری از ساختمان صندوق توسعه حمل‌ونقل، امیدی مدیر کل رفاه و‌پشتیبانی و جمعی از همکاران وزارت راه و شهرسازی بودند.

تأسیس صندوق توسعه حمل و نقل طبق ماده ۱۶۲ قانون برنامه ۵ ساله پنجم قانونی شده است و بعدها به ماده ۴۸ قانون احکام دائمی برنامه‌های ۵ ساله هم افزوده و  دائمی شد.

۵ مرداد ماه سال ۱۳۹۸، هیئت وزیران در نشستی با اساسنامه تدوین شده برای تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل کشور موافقت کرد و معاون اول رئیس جمهور، راه اندازی این صندوق را به وزرای راه و اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد.

این صندوق با سرمایه اولیه ده‌هزارمیلیارد ریال از منابع عمومی دولت و یكصد و نود هزار میلیارد ریال از دارایی‌های دولت كه در اختیار وزارت راه و شهرسازی، سازمان‌ها و شركت‌های تابعه و وابسته به آن قراردارد و با استفاده از منابع پیش‌بینی‌شده در این ماده و نیروی انسانی موجود وزارت راه‌وشهرسازی و با شخصیت حقوقی مستقل دولتی وابسته به وزارت راه و شهرسازی تشكیل و طبق اساسنامه خود و در چهارچوب مصوبات هیأت امناء خود كه متشكل از وزاری راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور است، با محوریت موارد ذیل فعالیت می‌کند:

۱- شرایط و مقررات فعالیت، منابع، مصارف، انحلال، اركان صندوق، وظایف و اختیارات هیأت امناء و هیأت عامل، به موجب اساسنامه آن صندوق است كه بنا به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور، حداكثر ظرف مدت سه‌ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

۲- در صورت انحلال صندوق، كلیه اموال و دارایی‌های آن پس از كسر تعهدات و بدهی‌ها، به دولت تعلق دارد.

۳- فعالیت‌های صندوق از هرگونه مالیات و عوارض معاف است.

۴- منابع صندوق نیز عبارتند از:

الف- سرمایه اولیه دولت از طریق سازوكار بودجه‌های سنواتی تأمین می‌شود.

ب- تمام یا بخشی از عوارض خودرو، جاده، سوخت كه در قوانین درج گردیده است براساس اساسنامه مصوبه هیأت دولت.

پ- درآمدهای حاصل از طرحهای دولتی كه بهره‌برداری و نگهداری آن به بخش غیردولتی واگذار می‌شود.

ت- درآمدهای حاصل از پروژه‌های مشاركتی كه استهلاك اصل و فرع سرمایه‌گذاری آن اتمام‌یافته و به دولت منتقل شده است.

ث- درآمد حاصل از واگذاری املاك و اراضی مازاد وزارت راه و شهرسازی

۵- انجام كلیه عملیات پولی صندوق صرفاً از طریق بانك‌های دولتی و غیردولتی طرف قرارداد عاملیت با صندوق، صورت می‌گیرد. صندوق موظف است منابع مالی خود را صرفاً در بانكهای طرف قرارداد، سپرده‌گذاری نماید و اعطای تسهیلات و ارائه تضامین به متقاضیان متناسب با سپرده‌گذاری صندوق نزد بانك های عامل صورت می‌پذیرد.