شناسهٔ خبر: 101842 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون مسکن و ساختمان خبر داد:

بیشترین تقاضا برای مسکن در تهران است/استانداران در رفع مشکلات تامین زمین در استا‌ن‌ها همراهی کنند

محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان جزئیاتی از اجرا و موفقیت طرح نهضت ملی مسکن را در سراسر کشور تشریح کرد و بر همراهی استانداران در رفع مشکلاتی احتمالی تامین اراضی در برخی استان‌ها تاکید کرد.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جزئیاتی از اجرا و موفقیت طرح نهضت ملی مسکن را تشریح کرد.

معاون مسکن و ساختمان با تاکید بر اینکه یکی از وظایف استانداران به عنوان رییس شورای مسکن استان موضوع تامین زمین است، گفت: یکی از راهکارهایی که ‌می‌تواند به اجرای موفق طرح نهضت ملی مسکن منجر شود و به کار سرعت و کیفیت مناسب را بدهد حمایت و پشتیبانی استانداران از طرح و چاره‌سازی برای رفع مشکلات تامین زمین در استان است که با تاکید رییس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی این امیدواری وجود دارد که در برخی از استان‌ها که مشکلاتی در اجرا وجود دارد این موضوع مدنظر قرار گرفته و موانع در تحقق طرح نهضت ملی مسکن برطرف شود.

محمودزاده در خصوص تسهیل در شرایط ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن نیز توضیح داد:  مقرر است تا دو شرط از شرایط ثبت‌نام شامل سابقه مالکیت و سابقه سکونت در شرایط ثبت‌نام متقاضیان سهل شود. پیش‌تر سابقه مالکیت بیش از ۱۶ سال بود که به ۵ سال کاهش می‌یابد و سابقه سکونت نیز به غیر از تهران در تمامی شهرهای به یکسال کاهش خواهد یافت.

وی  همچنین از احتمال تمدید مهلت ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن بر اساس تقاضای مردم خبر داد و گفت: در شهرهایی که جدید به آمار قبلی اضافه خواهند شد حتما ثبت‌نام در مهلت زمان مناسب انجام خواهد شد ولی در شهرهایی که از قبل ثبت‌نام انجام شده است ممکن است این زمان افزوده نشود تا بتوانیم ثبت‌نام های متقاضیان را پالایش کرده و نتایج را به اطلاع متقاضیان برسانیم.

آیین‌نامه اجاره‌داری حرفه‌ای در کمیسیون‌های زیربنایی دولت در دست بررسی است

محمودزاده در خصوص ساماندهی بازار اجاره و روند بررسی و تصویب آیین‌نامه اجاره‌داری حرفه‌ای، اعلام کرد: آیین‌نامه اجاره‌داری حرفه‌ای در کمیسیون‌های زیربنایی دولت در دست بررسی است. چنانچه تعیین‌تکلیف شود در دولت می‌آید و قابلیت اجرا پیدا خواهد کرد.

محمودزاده همچنین در نشست با مدیران کل راه و شهرسازی، گفت: هم اکنون بیش از ۹۵۰ هزار واحد آماده اخذ تسهیلات در نظام بانکی وجود دارد که امیدواریم در همراهی بانک‌ها روند تسهیلات دهی به متقاضیان مسکن سرعت یابد.

وی همچنین با یادآوری این مطلب که طبق تازه‌ترین آمار بیش از ۲ میلیون نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند بیشترین میزان مشارکت را مربوط به تهران دانست که شامل ثبت‌نام ۳۵۹ هزار واحد در تهران بوده است.