شناسهٔ خبر: 101923 - سرویس وزارتی

در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

ملی کردن و خودکفایی در تولیدات داخلی از راهکارهای تحقق شعار سال حمل‌ونقل/لزوم ممنوعیت واردات برای حمایت از تولیدات داخلی

درز انبساط پل یک کارشناس حوزه حمل و نقل، ملی کردن و خودکفایی در تولیدات داخلی را یکی از راهکارهای تحقق شعار سال هفته حمل‌ونقل مبنی بر توسعه زیرساخت، نوسازی ناوگان و حمل‌ونقل کارآمد دانست.

امیر امیدیان، مدیرعامل گروه صنعتی صدراپل در گفت‌وگو با ستاد خبری نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با بیان اینکه ملی کردن و خودکفایی در تولیدات داخلی را یکی از راهکارهای تحقق سریع‌تر موارد مورد تاکید در شعار سال هفته حمل‌ونقل مبنی بر توسعه زیرساخت، نوسازی ناوگان و حمل‌ونقل کارآمد دانست و گفت: در این خصوص بومی‌سازی کردن قطعات و تجهیزات راهداری که بخشی از آنها وارداتی هستند، ظرفیت بسیار خوبی به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره این که با تولید قطعات نئوپرن درز انبساط در ایران توانسته‌ است قدم مهمی را در تولید تجهیزات راهداری بردارد، تصریح کرد: این درحالی است که تا شش سال پیش این قطعات به کشور وارد می‌شدند.

امیدیان با این حال از متوقف شدن پروژه‌ها از نظر تامین بودجه، اجرا خبر داد و افزود:‌ باید بودجه‌ای برای اجرای پروژه‌ها تصویب شود تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند بدون مشکل به فعالیت خود ادامه دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که وزارت راه‌وشهرسازی که بر استفاده از توان تولید داخلی تاکید دارد، چگونه می‌تواند از بخش خصوصی و تولیدکنندگان حمایت کند، گفت:‌ بسیاری از مشاوران و کارفرمایان برای اجرای پروژه‌ها اصرار زیادی به خرید قطعات خارجی دارند و در مواقعی هم که به تولیدکنندگان ایرانی اعتماد می‌کنند با دشوار کردن شرایط برای فعالیت آنها باعث کنار کشیدن تولیدکننده‌ها از این عرصه می‌شوند.

امیدیان با گلایه از اینکه در برخی مواقع اقدام به خرید خارجی قطعاتی می‌شود که به راحتی در ایران تولید می‌شوند، تصریح کرد: وزارت راه‌وشهرسازی می‌تواند در راستای اهمیت دادن به تولیدات داخلی و حمایت از تولیدکنندگان کشور،  خرید خارجی این قطعات را ممنوع و بر تولیدات داخلی تمرکز کند.

مدیرعامل گروه صنعتی صدراپل در تکمیل توضیح خود اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان داخلی پروسه طولانی وصول مطالبات آنها است که در کنار مشکل بی‌توجهی به توان تولید داخلی، موجب دلسردی فعالان عرصه تولید در ایران می‌شود.

وی درباره اینکه به نمایش گذاشتن تولیدات داخلی در نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته چه تاثیری در گرایش به استفاده از محصولات ایرانی و تکیه بر توان داخلی دارد، اظهار داشت: بی‌شک برگزاری این نمایشگاه و ارائه توانمندی‌های داخلی در آن، در توجه به توان داخلی و در نتیجه تقویت بنیه داخلی تاثیرگذار است.

امیدیان با اشاره به حضور چندین ساله آنها در نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، گفت: هر سال محصول و تکنولوژی جدیدی را در نمایشگاه حمل‌ونقل ارائه می‌کنیم که در نهایت خروجی مثبت و قابل قبولی از آن دریافت کرده‌ایم.

وی افزود: امسال نیز محصول درز انبساط‌های فوق ارتجاعی را در نمایشگاه ارائه خواهیم کرد که جزو محصولات وارداتی به‌شمار می‌رفته است؛ این محصول روی پل‌ها نصب می‌شوند و به صورت طولی و عرضی در برابر انبساط و انقباض و شرایط زلزله مقاوم است.