شناسهٔ خبر: 102144 - سرویس بنادر و دریانوردی

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

اهمیت ایجاد کریدورهای جدید با سرمایه گذاری داخلی و خارجی/ لزوم توجه به مراکز دانش بنیان و نخبه‌های دانشگاهی در حوزه تکنولوژی لوکوموتیو

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: توجه به ایجاد کریدورهای جدید با سرمایه گذاری داخلی و خارجی امری ضروری است.

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ستاد خبری پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، با اشاره به اینکه لجستیک و ایجاد کریدور در حوزه ترانزیت یکی از منابع غنی درآمدی در دنیاست، اظهار کرد: برخی کشورها که از لحاظ GDP در رتبه های بالایی قرار دارند و نفت و منابع زیرزمینی ندارند، از ظرفیت ایجاد کریدورهای جدید و لجستیک در حوزه بار و مسافر استفاده می کنند.

وی افزود: با توجه به موقعیت استراتژیک شرق و غرب، دسترسی به آب های جنوب، دسترسی به دریای خزر در شمال و مرز آبی و خاکی جز کشورهای بزرگی محسوب می شویم که حداقل با ۱۵ کشور همسایه هستیم.

یوسفی ادامه داد: با نگاه ایدولوژیک ایران به کشورهای همسایه هیچ وقت در تاریخ جمهوری اسلامی متخاصم نبودیم و در برخی موضوعات مورد حمله و ظلم قرار گرفتیم، همیشه منافع مشترک و دوستی در منطقه داشتیم.

وی ادامه داد: اقتصاد چین به عنوان اقتصاد اول دنیا برایش مهم است که به آب‌های آزاد و کریدورهای جدید متصل شود.

یوسفی با تاکید به ایجاد کریدورهای جدید با سرمایه گذاری داخلی و خارجی بیان کرد: در بندر گوادر، پاکستان سرمایه گذاری می کند چرا که عملا می توانست مسیر اتصالی غرب آسیا و اتصال جنوب اروپا و دریای مدیترانه را کوتاه کند. به طوری که اگر آنها بخواهند از آب های آزاد دریای عمان حرکت کنند و اقیانوس هند را دور بزنند تا به دریای مدیترانه و شرق اروپا برسند، ۸ تا ۱۲ روز در مسیر هستند، درحالیکه از بندر گوادر تا چابهار ۸ تا ۱۰ ساعت و زمینی از ایران تا غرب عراق حداکثر ۳ روزه به مقصد می رسند که کاهش حداقل ۸ روزه هزینه حنل و نقل با هیچ تحریمی قابل جبران نیست.

به گفته وی، با وجود آنکه تجار در دنیا براساس اقتصاد، منافع خود را در نظر می گیرند، لذا کاهش ۸ روزه هزینه حمل و نقل جذابیتی در حوزه اقتصاد دارد که هر چقدر هم بخواهند ایران را تحریم کند، قابل جبران نیست‌ که این امر لزوم توجه به ایجاد کریدور های جدید را می طلبد.

عضو کمیسیون عمران ادامه داد: توجه به ایجاد کریدورهای جدید با سرمایه گذاری داخلی و خارجی و جمع‌آوری منابع خرد مردم با استفاده از بازار سرمایه است تا اینکه مردم وارد بازار سفته بازی شوند، اما متاسفانه به خاطر عدم اعتماد و بی برنامگی دولت قبل و به نوعی آب شدن سرمایه‌ها اعتمادی وجود ندارد.

وی با تاکید بر توجه به پژوهش گفت: در حوزه تکنولوژی لوکوموتیو و دانش بنیان باید به نخبه‌های دانشگاهی توجه کنند و همواره پژوهش مورد توجه قرار گیرد تا به بهانه تولید داخل، فرصت منطقه‌ای را از دست ندهیم و از سرمایه‌گذار خارجی و انتقال تکنولوژی استفاده کنیم.

یوسفی ادامه داد: برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در حد خودکفایی باید سندی تهیه کرد تا این ظرفیت را از دست ندهیم چرا که در شرایط فعلی سرمایه در دنیا منابع زیرزمینی نیست، بلکه نیروی انسانی است. هر چند باید حواسمان باشد اتفاقی که در صنعت برق مبنی بر انحصار چند شرکت رخ داد، برای مابقی صنایع ایجاد نشود.

نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته از تاریخ ۲۸ تا ۳۰ آذرماه به مناسبت هفته حمل و نقل در مصلای امام خمینی برگزار می شود.