شناسهٔ خبر: 1022 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی :

توقف افزایش تراکم‌های بافت فرسوده پایتخت

پیروز حناچی دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی از اصلاح سه بند از دستورالعمل هشت بندی مربوط به طرح تفضیلی تهران و جلوگیری از افزایش 17 درصدی جمعیت پایتخت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی پرویز حناچی در نشست خبری روز دوشنبه (03/06/93) که در محل این وزارتخانه برگزار شد با تاکید براینکه از ذخایر تهران بدون نگرانی از آینده نمی توان نگهداری کرد و باید تصمیماتی در مقیاس های کلان گرفت گفت: از آنجا که جهت گیری عمومی شورا به سمت کاهش جمعیت است با اصلاح این سه بند از اضافه شدن ۱۷ درصد به جمعیت تهران جلوگیری می شود.

وی از از اجماع وزارت راه و شهرسازی با شهرداری تهران و شورای شهر تهران در اصلاح سه بند از مصوبه هشت بندی طرح جامع و تفصیلی شهر تهران خبر داد و گفت:  بار جمعیتی که افزایش یک یا دو طبقه به ساختمان‌های شهر تهران به این شهر تحمیل می کند نیز یکی از خروجی های این دستورالعمل بود که علاوه بر این سه بند در مورد باقی بندهای این مصوبه نیز تا 80 درصد بین شهرداری و شورای شهر و وزارت راه و شهرسازی توافق وجود دارد.

وی یادآورشد: تصمیماتی که در حوزه شهری گرفته می شود بایستی در مقیاس محلی و کلان گرفته شود و به صورت نسبی این کار انجام شده و ضعف بیشتر در مواردی است که حساسیت زیادی داشته اند.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری از عدم رعایت کنترل شعاع 120 کیلومتری برای افزایش صنایع در دولت گذشته خبر داد و گفت: در هشت سال گذشته شهرها با رشد صنایع در این شعاع  مواجه بوده و رشد فزاینده شهرک های صنعتی بدون متقاضی را حاصل کرده است.

وی با یادآوری افزایش جمعیت، مهاجرت و حاشیه نشینی در مجموعه شهری تهران گفت:‌شهر تهران با عبور از تقسیمات شهری هم اکنون محدوده ای را از فیروزکوه تا هشتگرد و در جنوب تا حسن آباد قم کشیده شده است که 21 درصد از مساحت کشور را در بر می گیرد و 30 درصد از تولید ناخالص داخلی مربوط به این منطقه است، بنابراین هرگونه تصمیم گیری در این رابطه  تاثیرات کلانی بر کشور دارد.

به گفته با اشاره به مشکلات آلودگی و ترافیک تهران به دلیل تمرکز در این شهر به وجود آمده است افزود: سیاست عدم تمرکز سیاست مناسبی است اما این سیاست با اجبار امکان پذیر نیست و نمی توان مردم را با زور از شهر بیرون کرد و از این جهت است که باید با چشم انداز مزیت زندگی ارزان و دارای کیفیت محیط زیستی و حمل و نقل سریع در قطب های رقیب ، مردم را تشویق به مهاجرت کرد.

وی روند خروج مردم از شهر تهران در اوقات تعطیل به نواحی شمالی را یکی از نتایج طبیعی وضعیت بحرانی این شهر توصیف کرد که منجر به خروج موقتی مردم از کلانشهر شده و در دراز مدت این خروج موقتی به مهاجرت های دائمی از این شهر منجر می شود.

وی با بیان اینکه باید با مدیریت درست امکانات حمل و نقل سریع از شهرهای رقیب به شهرمادر را فراهم کرده و امکانات را افزایش داد افزود:‌ در بسیاری موارد سیاست‌ها در اجرا دچار تناقض بوده که  در تصمیمات کلان و دیگر سازمان‌ها وجود داشته است وباید هماهنگی میان تصمیمات کلان دولتی و سازمان‌ها ایجاد شود.

تشکیل کمیسیون تخصصی تهران و کلان‌شهرها در دولت

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی در این نشست از  تشکیل کمیسیون تخصصی تهران و کلان‌شهرها در دولت خبر داد و گفت: این کمیسون خود تصمیم گیرنده است و در انتظار تصمیمات دستگاه های اجرایی نیست.

به گفته وی  این کمیسیون تخصصی که در دبیرخانه دولت تشکیل شده از نمایندگان کمیسیون‌های زیربنایی، نمایندگان کلان‌شهرها، شهرداری تهران و برخی دستگاهها مانند وزارت کار و وزارت جوانان که به درخواست خودشان وارد شده  و قبلا عضو نبودند تشکیل شده و قرار است حضور نمایندگانی از وزارت اقتصاد را پیشنهاد کند.

به گفته وی حل مشکلات در شهرها و کلان‌شهرها از جمله پدیده حاشیه نشینی جزو هدف و مأموریت این کمیسون است .

وی ازحاشیه نشینی به عنوان اپیدمی در کلان‌شهرها نام برد وگفت: حاشیه‌نشینی در کلان‌شهر تهران تا جایی افزایش یافته که تهران به واسطه این گسترش محدوده هم اکنون دارای  22 منطقه است .

وزارت راه و شهرسازی به پروژه های ناهنجار و درشت داخل شهر تهران اجازه حضور نمی دهد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه های ناهنجار و درشت داخل شهر تهران هر کدام نهاد و موسسات مالی بزرگی آنها را حمایت می کنند و با دور زدن قانون پروژه های خود را تکمیل می کنند و به بهره برداری می رسانند.

وی افزود: سیستم قضایی در حال پیگیری ساخت و ساز هایی است که توسط  برخی نهادها در موسسات مالی و بانک‌ها در ساخت و ساز انجام شده اما از این پس وزارت راه و شهرسازی اجازه حضور پروژه های ناهنجار و درشت را در سطح شهر تهران نمی دهد .

وی افزود:  برخی از پروژه ها هم برای پولشویی اجرا شده اما باید توجه داشت وزارت راه و شهرسازی نهاد نظارتی برای کنترل فیزیکی است و کنترل اقتصادی را نهادهای دیگر باید نظارت کنند.

تاخیر در بحران بی آبی با بهره برداری از منابع آبی دیگر

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : اگر تهران با بحران آب مواجه نیست به دلیل گرفتن آب از منابع دیگر است و این روند به  نابودی بخش کشاورزی در درازمدت می انجامد.

حناچی با یادآوری اینکه بحران آب تهران از سال‌ 48 مطرح شده و به طور جدی در مجموعه شهری تهران در سال 80 به آن اشاره شده است گفت: برای تامین آب تهران باید  تصمیم‌گیری ها به این شهر عوض شود و بیش از این بارگذاری به شهر تهران تحمیل نشود مشکل کم آبی تهران حل می‌شود.

توقف افزایش تراکم‌های بافت فرسوده پایتخت

جناچی در رابطه با احتمال تغییر در افزایش تراکم برای بافت فرسوده تهران گفت:‌ بافت های فرسوده ضوابط خود را دارد و ممکن است دبیرخانه بنا بر پیشنهاد شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ضوابط جدیدی را تعیین کند.

وی با تاکید بر اینکه بافت فرسوده از ضوابط خود پیروی می کند گفت :  قرار است به سه آیتم ریزدانگی، نفوذ ناپذیری و ناپایداری برای بافت فرسوده موضوعات دیگری اضافه شود تا شرایط خاصی برای ساخت و ساز در بافت فرسوده به وجود آید.

وی همچنین  با انتقاد از اینکه بارگذاری جمعیتی که دولت با اجرای پروژه مسکن مهر ایجاد کرده، بی سابقه بوده است، افزود: مصوبات شورا باید اجرا پذیر باشد و پروژه ها به درستی نظارت شوند.

م.ع/پایان خبر