شناسهٔ خبر: 10223 - سرویس ریلی

با حضور اسحاق جهانگیری انجام شد؛

آغاز بهره‌برداری از قطار مسافربری گرگان - اینچه برون

راه آهن ایران- ترکمنستان- اینچه برون قطار مسافربری و محلی گرگان - اینچه برون صبح سه شنبه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول دولت تدبیر و امید، در استان مرزی گلستان راه اندازی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، معاون اول رییس جمهور در سفری یک روزه صبح امروز از طریق فرودگاه بین المللی گرگان وارد استان گلستان شد.

این قطار مسافربری که با هزینه ۱۵۰ میلیارد ریال راه اندازی شده ،دارای چهار واگن بامجموع ظرفیت ۳۳۶ نفر است که بصورت روزانه (دو بار رفت و برگشت) در مسیر ۷۵ کیلومتری گرگان تا مرز اینچه برون (ایران- ترکمنستان) به ججابجایی مسافر می پردازد.

کرایه هر نفر با این قطار که دارای دو کشنده در طرفین است و به اصطلاح به آن قطار دو کله نیز می گویند، ۲ هزارو ۵۰۰ تومان است.

مدیر کل راه آهن شمال شرق ۲ (استان گلستان)، سرعت این قطار را ۱۲۰ کیلومتر درساعت اعلام کرد و گفت: این ریل باس، علاوه بر مسیر گرگان - اینچه برون، در مسیر گرگان - ساری نیز تردد خواهد کرد.

محمدرضا قربانی، دو بار رفت و برگشت درمسیر گرگان - اینچه برون و یک بار رفت و برگشت درمسیر گرگان - ساری را از برنامه های پیش بینی شده برای این قطار مسافربری دانست و افزود: زمان حرکت این قطار درسرویس اول از گرگان به اینچه برون ساعت ۶:۳۰ صبح و زمان برگشت ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح و زمان حرکت سرویس دوم این مسیر ساعت ۱۳ و زمان برگشت نیز ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه می باشد.

وی زمان حرکت قطار از گرگان به ساری را ساعت ۹:۳۰ دقیقه صبح و زمان برگشت را ساعت ۱۲ ظهر اعلام کرد ضمن اینکه فاصله گرگان تا ساری حدود یکصد کیلومتر است.

شهر مرزی اینچه برون از توابع شهرستان گنبدکاووس است، این شهر مرکز بخش داشلی برون بوده و همسایه کشور ترکمنستان است.

مرز پل استان گلستان و سه تالاب بین المللی آلماگل، آلاگل و آجی گل در حوزه شهر مرزی اینچه برون واقع است.

بازارچه مرزی اینچه برون درشمال استان گلستان و حوزه شهرستان گنبدکاوس بین دو کشور ایران و ترکمنستان فعال است.

استان مرزی گلستان با کشور ترکمنستان، دریای خزر و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

ایران ۳۴۸ کیلومتر مرکز مشترک با ترکمنستان دارد که ۹۰.۴ کیلومتر آن مرز آبی است.

آذرماه سال ۹۳ باحضور دکتر روحانی و روسای جمهور ۲ کشور ترکمنستان و قزاقستان خط ریلی 'ایران - ترکمنستان - قزاقستان' در مرز اینچه برون بمنظور ترانزیت کالا بین کشورهای منطقه افتتاح شد.

استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که در ۲۹ شهر و افزون بر یکهزار روستا زندگی می کنند./