شناسهٔ خبر: 102275 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی:

سامانه املاک و اسکان به زودی باز می‌شود/پیش‌بینی تبصره‌های مناسب در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای بخش حمل و نقل/نوسازی ۱۶۰ هزار کامیون فرسوده

افتتاح پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تبصره‌های مناسبی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است از باز شدن سامانه املاک و اسکان به زودی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی امروز ۲۸ آذر در پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران درخصوص وضعیت سامانه املاک و اسکان اظهار داشت: دنبال مجوز هستیم تا سامانه املاک و اسکان را باز کنیم. مردم در سامانه املاک و اسکان ثبت‌نام کنند. زیرا این سامانه زیرساختی مناسب برای برنامه‌ریزان است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص سامانه نهضت ملی مسکن اعلام کرد: پیش‌بینی می‌کنیم بیش از ۴ میلیون نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کنند. تاکنون بیش از ۲ میلیون نفر در سامانه ثبت‌نام کردند که با لحاظ ثبت‌نامی‌های طرح ملی مسکن این رقم به ۳ میلیون نفر می‌رسد.

عضو کابینه دولت سیزدهم از آغاز واحد‌های طرح نهضت ملی مسکن در برخی از استان‌ها خبر داد.

عضو کابینه دولت سیزدهم درباره استفاده از توان بخش خصوصی و مشارکت آنها در احداث آزادراه‌ها گفت: به دنبال جذاب کردن پروژه‌های عمرانی برای بخش خصوصی هستیم.به عنوان نمونه، آزادراهی که قرار است ۱۰ ساله و با روش BOT واگذار شود، برای آنکه جذاب‌تر شود ۱۵ ساله به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

قاسمی با تاکید بر تقویت بخش حمل‌ونقل توضیح داد: چنانچه حوزه حمل و نقل رشد کند، می‌تواند بالغ بر ۲۰ درصد GDP را در اختیار بگیرد. مثلا اگر کانتینر بخواهد از هند و مسیر ایران به فنلاند برود، ۲۰ روز بیشتر طول نمی‌کشد حال آنکه از مسیر فعلی چند ماهه خواهد بود بنابراین به لحاظ زمان و هزینه، ترانزیت کالا از مسیر ایران منافع زیادی برای صاحبان کالا دارد.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه روسیه سالانه ۳۰۰هزار تن زغال‌سنگ به هند ارسال می‌کند. تاکید کرد: چنانچه زغال‌سنگ روسیه از مسیر ایران عبور کند، زمان آن به یک‌سوم خواهد رسید. بنابراین تقویت ترانزیت ایران حایز اهمیت است.

قاسمی با تأکید بر اهمیت تکمیل و تجمیع کریدورها گفت: تکمیل کریدور شمال ـ جنوب در دستور کار است. مثلاً قطعه راه‌آهن رشت به آستارا احداث نشده و ترانزیت کالا از هند به روسیه بر روی ریل ناقص خواهد بود.

وی درباره پروژه‌های نیمه تمام گفت: طرح‌های عمرانی نیمه تمام زیادی داریم که اتمام آنها چه در بخش ریلی و چه جاده‌ای مهم است. کشور ما از جایگاه ژئوپلیتیک برخوردار است که سبب شده اتمام طرح‌های ریلی و جاده‌ای نیمه‌تمام برایمان حائز اهمیت باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با اعتبارات دولتی و بودجه‌ای امکان اتمام پروژه‌ها در زمانبندی مقرر وجود ندارد بر اتمام پروژه‌های عمرانی با اعتبارات غیردولتی تاکید کرد و افزود: در مجلس هم بارها این موضوع را اعلام کرده‌ام بنابراین در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تبصره‌هایی مناسب پیش‌بینی کرده‌ایم که با استفاده از آن‌ها، آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها در زمان مقرر به اتمام برسد.

قاسمی درباره نوسازی ناوگان جاده‌ای گفت: ۴۰۰ هزار کامیون در جاده‌ها تردد دارند که بنا داریم ۱۶۰ هزار دستگاه را نوسازی کنیم. با مجلس هم برای تسریع در این نوسازی هماهنگ کرده‌ایم.

وی با تاکید بر تقویت بخش خصوصی در نمایشگاه‌ها و همچنین مشارکت در اتمام پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی از انتصاب معاون حمل و نقل وزارتخانه به زودی خبر داد.

قاسمی در خصوص برنامه وزارت راه و شهرسازی برای توسعه ناوگان دریایی گفت: سازمان بنادر مسئولیت حمایت از حمل و نقل دریایی را برعهده دارد. هم‌اکنون بخش خصوصی فعال شده و به دنبال آن هستیم تا از وجوه اداره شده بخش خصوص نقش بهتری ایفا کند.