شناسهٔ خبر: 102278 - سرویس جاده‌ای

کارشناس حوزه حمل‌ونقل تاکید کرد:

افزایش بهره‌وری مهم‌تر از توسعه زیرساخت‌ها/لزوم استفاده از توان علمی و تولیدی ایران

بهره‌وری حمل و نقل کارشناس حوزه حمل‌ونقل، با اشاره به محدودیت‌های بودجه، افزایش بهره‌وری را مهم‌تر از توسعه زیرساخت‌ها دانست.

غلامحسین سلمانی، کارشناس حوزه حمل‌ونقل در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با تاکید بر اینکه هدف‌گذاری یک برنامه در نهایت منجر به طرح‌ریزی شعار می‌شود، گفت: باید در طراحی شعار، برنامه‌ای همه‌جانبه برای سال ۱۴۰۱ داشته باشیم و این برنامه‌ها را در بودجه‌ریزی عملیاتی لحاظ کرد.

وی با بیان اینکه شعار سال هفته حمل‌ونقل نباید صرفا سخت‌افزاری و فنی باشد بلکه به جنبه‌های انسانی، ارزش‌ها، فرهنگی و نوآورانه نیز توجه کند، افزود:‌ جایگاه مقوله ایمنی در این شعار مشخص نشده است درحالی‌که سال‌های قبل بحث‌های ایمنی نیز در شعار دیده شده بود؛ آیا مشکل ایمنی حمل‌ونقل ایران حل شده که بر مقوله توسعه زیرساخت‌ها تاکید است؟

سلمانی تایید اهمیت مباحث حمل‌ونقل انسان محور، رضایت‌مندی و سهولت، تصریح کرد: توسعه زیرساخت‌ها ممکن است که این اهداف را به دنبال داشته باشد، اما به نظرم با توجه به وضعیت و محدودیت‌های بودجه کشور، توجه به بهره‌وری مهم‌تر از توسعه زیرساخت‌هاست.

کارشناس حوزه حمل‌ونقل با اظهار اینکه در بحث اصلاح پروژه‌های جاری باید بررسی کرد که چقدر با بودجه‌بندی تطابق داشته است، افزود: این کار نیاز به زمان دارد، اما به‌طور کلی با وضعیت موجود، به نظرم تجهیز، نگهداری، استفاده بهینه و بهسازی از نوسازی مهم‌تر است.

به گفته وی، نوسازی باید در همه بخش‌های هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای انجام شود.

سلمانی درباره استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی در زمینه حمل‌ونقل نیز اظهار داشت:‌ باید بررسی کرد که چقدر در سازمان‌ها از پتانسیل افراد نخبه و کارشناسان بیرون از مجموعه استفاده می‌شود؛ اما اکنون بیشتر جلسات، سازمانی برگزار می‌شود، نه اینکه بگویم درون سازمان‌ها افراد نخبه وجود ندارد بلکه بحث استفاده از توان غنی علمی و دانشگاهی موجود در کشور است.

وی با بیان اینکه آنگونه که باید از توان علمی و دانشگاهی موجود در کشور استفاده نمی‌شود، گفت: باید با کمک توان علمی جامعه دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان، به سمت هوشمندسازی حمل‌ونقل برویم.

این کارشناس حمل‌ونقل همچنین با بیان اینکه مسئله بعدی استفاده از ظرفیت تولید داخلی است، تصریح کرد: این ظرفیت در حوزه تولید در کشور وجود دارد که حداقل در بحث تولید ناوگان وارد شویم، اما واقعیت این است که هنوز به استقلال واقعی نرسیده‌ایم و تا خودکفایی فاصله داریم به خصوص در بخش حمل‌ونقل هوایی و ریلی بسیار وابسته هستیم.

به باور سلمانی، می‌توان این راه طولانی تا رسیدن به استقلال و خودکفایی را با برنامه‌ریزی، ارتباط تنگاتنگ، مهندسی جامع و کامل و همت بالا پیش‌ رفت و البته نباید تحریم‌ها را نیز در این زمینه نادیده گرفت.

براساس این گزارش نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته از تاریخ ۲۸ تا ۳۰ آذرماه به مناسبت هفته حمل‌ونقل در مصلای امام خمینی (ره) با حضور مقامات و مسئولان برگزار می‌شود.